شناسهٔ خبر: 41239419 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بقایی هامانه: پیگرد قضایی ترور شهید سلیمانی حق ایران است

تهران- ایرنا- سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو نشست روز پنجشنبه شورای حقوق بشر درباره ترور شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را مهم برشمرد و پیگرد قضایی در مجامع بین المللی را حق قانونی ایران دانست.

صاحب‌خبر -

اسماعیل بقایی هامانه به شبکه خبری المیادین گفت: شهید سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، فرمانده ای بلندپایه بود و ما حق داریم که این موضوع را مورد پیگرد قضایی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد که ما در نشست امروز شاهد هیچ اظهار نظری در حمایت از عملیات ترور سلیمانی توسط آمریکا نبودیم و هیچ کشوری موافقت خود را با این عملیات ابراز نکرد.

بقایی هامانه تاکید کرد که ترور شهید سلیمانی از همان لحظه نخست به یک موضوع جهانی تبدیل شد.

کشورهای شرکت کننده در چهل و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز پنجشنبه در ژنو برگزار شد، ضمن محکومیت اقدامات فراقانونی و خودسرانه دولت‌ها، از به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط رژیم آمریکا برائت جستند.

این نشست نمونه‌ آشکاری از محکومیت سیاست‌های تجاوزکارانه و نقض حقوق بشر کاخ سفید توسط جامعه جهانی بود که در سایه شهادت فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ابراز شد. 

گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از روال قانونی در ابتدای نشست با ایراد سخنانی یادآور شد؛ سردار (شهید) سلیمانی یک مسئول بلندپایه دولتی در یک کشور دارای حاکمیت است که مورد هدف ارتش آمریکا قرار گرفت. 

اگنس کالامارد گزارشگر سازمان ملل با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم درباره ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند نتیجه گرفت که ترور فرمانده سپاه قدس اقدامی خودسرانه، غیرقانونی و نقض حقوق بشر بوده است. 

وی همچنین بی‌اعتنایی برخی دولت‌ها به قوانین الملل در استفاده از پهپاد در جریان درگیری‌های نظامی را به باد انتقاد گرفت و خاطر نشان کرد که گسترش دامنه جنگ با تروریسم به امنیت و صلح جهانی خسارت می‌زند.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد روز جمعه (۱۳ دی ۱۳۹۹) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

نظر شما