شناسهٔ خبر: 41238829 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار چهارمحال و بختیاری:رعایت اصول بهداشتی مهمترین عامل مقابله با کروناست

شهرکرد- ایرنا- استاندار چهارمحال وبختیاری با اشاره به قرار گرفتن وضعیت این استان در حالت هشدار گفت: رعایت اصول بهداشتی مهمترین عامل مقابله با ویروس کروناست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،اقبال عباسی پنجشنبه شب افزود: برای مقابله و پیشگیری از شیوع این ویروس و کاهش تعداد افراد مبتلا، باید همه افراد، دستگاه‌های حاکمیتی، سازمان‌ها و ارگان‌ها با هم‌افزایی و همراهی برای ریشه کنی این ویروس تلاش کنند.

وی، به سخت‌گیری و اعمال محدودیت‌های خاص در اوایل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: تا اوایل اردیبهشت ماه وضعیت استان در وضعیت خوب و مناسبی قرار داشت اما با برداشته شدن محدودیت‌ها ، وضعیت استان و کشور تغییر پیدا کرد و شیوع ویروس کرونا گسترش پیدا کرد.

وی با اشاره به اهمیت بحث سلامت و امنیت جانی مردم افزود: در صورت ادامه داشتن وضعیت شیوع این ویروس و همراهی نکردن مردم ،محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها دوباره اجرایی خواهد شد.

وی به اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق به مردم به عنوان یک عامل برای افزایش سطح آگاهی و همچنین هشدار تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها تاکنون به خوبی همراهی داشند و باید از ظرفیت رسانه برای آگاه‌سازی مردم بیشتر استفاده کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در اطلاع‌رسانی در خصوص شیوع ویروس کرونا باید تعارفات کنار گذاشته شود و با اطلاع رسانی صریح به دور از هرگونه فیلتر، انجام شود و پروتکل‌های بهداشتی، اصول و قواعد ستاد ملی کرونا نیز باید برای مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی به رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف و کارکنان دولت و بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت: ۸۰ درصد عامل شیوع ویروس کرونا در استان برپایی جشن‌های عروسی، مراسم‌های ترحیم و یا مهمانی‌های خانوادگی بوده است.

عباسی اظهار داشت: در ستاد مبارزه با کرونا استان، مصوب شد که مراسم‌های مختلف در استان با کمترین میزان جمعیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود و حضور مردم پنجشنبه‌ها در آرامستان‌ها ممنوع شد.

وی با اشاره به اینکه چاپخانه‌ها  ملزم شدند در آگهی‌ها ترحیم تاریخ و ساعت اعلام نکنند، گفت: شهرداری‌ها نیز ملزم شدند کفن و دفن را با کمترین تعداد افراد انجام دهند.

استاندار چهارمحال و بختیاری بر بازرسی از ادارات تاکید کرد و گفت: ادارات با کمترین میزان نیرو ملزم به ارائه خدمت به مردم شدند و برگزاری هرگونه جلسه و آیین و همایش در ادارات ممنوع شد.

وی، بر همراهی بیشتر رسانه در خصوص معرفی این ویروس و آشناسازی مردم با روش‌های پیشگیری و همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص این ویروس تاکید کرد و گفت: تاکنون رسانه‌های استان به خوبی به تنویر افکار عمومی پرداختند و باید بیش از پیش بحث فرهنگ‌سازی در خصوص پیشگیری از این ویروس از سوی رسانه‌ها انجام شود.

وی به همراهی و کمک مردم به منظور حمایت از افراد آسیب‌دیده از کرونا و همچنین نیازمندان استان در قالب کمک مومنانه اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال کمک مومنانه در استان جمع آوری در قالب بسته‌های معیشتی، ماسک و ملزومات بهداشتِی و همچنین سایر موارد بین نیازمندان توزیع شد.

وی به اجباری بودن استفاده از ماسک برای بیماران و سایر افراد تاکید کرد و گفت: هیچ گونه مشکلی در خصوص ماسک در استان وجود ندارد و افراد زیادی در مراحل اول به تولید ماسک پرداختند.

وی به فعال بودن واحد پرتودهی گاما در استان برای ضدعفونی کردن و پرتودهی ماسک‌های تولید شده خانگی در استان اشاره کرد و گفت: هیچ گونه کمبود ماسک در استان وجود ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری نیز با اشاره به افزایش شیوع ویروس کرونا در استان گفت: برگزای هرگونه مراسم و آیین مختلف با جمعیت زیاد در سطح استان ممنوع اعلام شده است.

عبدالرضا علی‌محمدی افزود: با توجه به انجام محدودیت‌های جمعیتی و همچنین اجرایی شدن آن توسط مردم، پیش‌بینی می‌شود وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کاهش پیدا کند.

 وی بر همراهی مردم در اجرایی شدن این تصمیم تاکید کرد و گفت: تاکنون همراهی مردم استان برای اجرایی شدن تصمیمات ستاد کرونا خوب بوده است.

وی با اشاره به نظارت‌ها و سرکشی از واحدهای مختلف در سطح استان افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا کوتاهی واحدهای متخلف پلمب خواهد شد.

رییس داشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز با اشاره به اینکه ۸۰ درصد علت شیوع ویروس کرونا برگزاری آیین‌ها و مراسم‌‎های ترحیم، عروسی و مهمانی خانوادگی بوده است ، از مردم استان خواست تا برای مقابله با شیوع این ویروس پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

مجید شیرانی افزود: آمار ابتلا به ویروس کرونا در مهمانی‌های خانوادگی رو به افزایش است و باید با رعایت سه گام مهم از جمله رعایت بهداشت تنفس و استفاده از ماسک در همه مکان ها، رعایت بهداشت دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی در جامعه نهادینه شود.

وی با تاکید بر اینکه حباب‌های اجتماعی یا مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی که شکل می‌گیرد، باید کوتاه مدت، با افراد کم و با رعایت فاصله فیزیکی انجام شود، گفت: استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی از مهمترین راه‌های پیشگیری است.

وی با اشاره به تنوع ماسک‌ها در بازار افزود: استفاده از ماسک‌های دریچه‌دار برای افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند و یا مشکوک هستند، ممنوع است.

به گفته وی ،این ماسک‌ها فرآیند بازدم را تسهیل می‌کنند که این امر باعث انتشار ویروس می‌شود.

وی با تاکید براینکه ۲ تا سه درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کردند مسافر بودند گفت: ارائه خدمات به مسافران با تصویب ستاد کرونا در مسافرپذیرها، تفرجگاه‌ها و مکان‌های ارائه دهنده خدمت ممنوع است اما بیشتر مسافران در منازل اقدام و بستگان اسکان دارند.

وی به مردم تاکید کرد، علائم کرونا را جدی بگیرند و خودمراقبتی و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.

نظر شما