شناسهٔ خبر: 41237938 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

اقدامات صورت گرفته در توس گام‌های موثری در ثبت جهانی آن خواهد بود

سعید کریم‌پور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در منطقه تاریخی توس تاکید کرد: این اقدامات گام‌های موثری در ثبت جهانی توس رقم خواهد زد.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل مکرمی‌فر عصر امروز در عملیات بهره‌برداری از فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی و همچنین کلنگ‌زنی اتصال مسیر این جلوخان به ارگ کهندژ اظهار کرد: بعد از یک قرن این اتفاقات در منطقه توس در حال رخ دادن است و شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در دولت دوازدهم اتفاقات خوبی را در این منطقه رقم زده‌اند. این اقدامات در دوره اصلاحات آغاز شد اما در دولت‌های نهم و دهم عقیم ماند و در دولت دوازدهم با همکاری مدیریت شهری مشهد این اتفاقات رقم خورد. این در حالی است که معمولا شهرداری‌ها و حوزه میراث فرهنگی اصطلاحا کارد و پنیر هستند.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی توامان با فعالیت‌های شهرداری مشهد اقداماتی را به صورت همسو آغاز کرده و ۲ تفاهم‌نامه با شهرداری منعقد کرده است که یکی از آن مربوط به سال گذشته در حوزه جلوخان آرامگاه فردوسی بود و شهرداری با سختی زیاد این عملیات را انجام داد. اداره کل میراث فرهنگی استان نیز به‌سازی برج و باروی توس را آغاز کرد.

مکرمی فر بیان کرد: این برج و بارو ۷ کیلومتر طول دارد که بعد از یک قرن ۷ میلیارد تومان در آن هزینه شده است. مرمت و به‌سازی روستای پاژ و زادگاه فردوسی نیز از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه امسال برای منطقه توس ۷ میلیارد تومان از اعتبارت سفر رئیس‌جمهور و اعتبارات استانی مصوب شده، گفت: اقدامات به‌سازی از برج و باروی توس به طرف دروازه نیشابور ادامه خواهد یافت. آرزوی ما این است که انشالله این اقدامات مسیر را برای آیندگان باز کرده چراکه هیچ ممانعتی برای آبادانی این منطقه از نظر قوانین میراث فرهنگی برای آیندگان که در مسندهای مدییرتی هستند، وجود نخواهد داشت.

مکرمی‌فر تاکید کرد: این منطقه وجوه دارای ظرفیت زیادی دارد که چشمه گیلاس، برج اخنگان، زادگاه فردوسی، ارگ کهندژ، برج و بارو و... از آن جمله است.

بهره‌برداری از مسیر اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به کهندژ تا ۱۴۰ روز آینده

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی اتصال مسیر جلوخان آرامگاه فردوسی به ارگ تاریخی کهندژ بیان کرد: این پروژه با حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار طی ۱۴۰ روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خلیل‌الله کاظمی اظهار کرد: همزمان با افتتاح فاز ۳ جلوخان آرامگاه فردوسی، مراسم کلنگ‌زنی اتصال مسیر این جلوخان به ارگ کهندژ را نیز آغاز خواهیم کرد که ۹۲۰ متر طول دارد.

وی ادامه داد: در فاز نخست، این مسیر ۱۲ متر عرض خواهد داشت که امکان حرکت سواره در آن وجود دارد که البته این امکان برای خودرو در نظر گرفته نشده است. این فاز ۲۶۰ متر طول دارد.

کاظمی بیان کرد: فازهای ۲ و ۳ نیز ۳۲۰ متر طول دارد که تنها مسیر پیاده‌رو است و به ورودی کهندژ می‌رسد. همچنین مسیر پیاده‌ای به طول ۳۳۰ متر داخل کهندژ ایجاد خواهد شد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص بهره‌برداری از فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی نیز گفت: فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی با مساحت ۴ هکتار در سال‌روز صدور فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی فضای پیشخوان آرامگاه فردوسی افتتاح شد. سال ۱۳۹۷ اولین فاز این عملیات آغاز شد و در اردیبهشت ۹۸ این فاز به بهره‌برداری رسید. همان زمان عملیات اجرایی فاز ۲ به مساحت ۲ هکتار با روزشمار ۱۰۰ روز آغاز شد.

وی اضافه کرد: اواخر سال گذشته اهم کارهای ما در مورد جلوخان براساس برنامه پیش‌بینی شده تمام شده بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این بهره‌برداری کمی عقب افتاد.

کاظمی خاطرنشان کرد: این ۳ فاز در مجموع نزدیک به ۳ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است. در فاز ۳ که نزدیک ۴ هکتار مساحت دارد، ۲ هکتار فضای مفروش به سنگ‌فرش و ۲ هکتار دیگر به فضای پارکینیگ و ایستکاه‌های اتوبوس و تاکسی اختصاص یافته است.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد یادآور شد: باید در نظر داشت کار در این منطقه دشواری‌های خود را دارد. یک مساله این است که به دلیل حساسیت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان، کار باید به صورت دستی پیش رود و امکان استفاده از ماشین‌آلات ساختمانی سنگین وجود ندارد. مساله دیگر این است که فعالیت‌های عمرانی در این مجموعه تداخلاتی در رفت و آمدهای شهروندان این منطقه داشته که ایجاد رضایتمندی در آنان کمی زمان‌بر است. نکته دیگر اینکه شهردار نیز روی این پروژه حساسیت خاصی دارد. مجموعه این حساسیت‌ها موجب شده همکاران ما کنار هم، همفکری مناسبی داشته باشند تا این مجموعه امروز به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام

نظر شما