شناسهٔ خبر: 41237418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه خبر از یزد و مهریز

یزد- ایرنا - نمازجمعه این هفته در شهرهای میبد و ندوشن اقامه نمی شود،آغاز برداشت عسل در مهریز، تجلیل از ۲۴ دهیار نمونه یزد از جمله خبرهای روز پنجشنبه است.

صاحب‌خبر -

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا به منظور حفظ سلامت مردم و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، نمازجمعه فردا در شهرهای میبد و ندوشن برگزار نمی‌شود.

حجت‌الاسلام رضا شریفی به ایرنا افزود: نماز جمعه در ۲۶ شهر و روستاهای شهرستان‌های یزد، مهریز ، بافق، بهاباد، اشکذر، تفت، ابرکوه، اردکان و خاتم نماز عبادی سیاسی جمعه اقامه می‌شود  

وی از نمازگزاران خواست با ماسک و دستکش و همچنین همراه داشتن مهر و سجاده شخصی در نمازجمعه شرکت کنند.

پیرو درخواست ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا برای حفظ سلامت مردم، تعطیلی محل‌های اقامه نمازجمعه از نهم اسفند سال گذشته در استان یزد آغاز شد.

نماز جمعه در شرایط عادی در ۲۱ شهر و هفت روستای پرجمعیت  استان یزد اقامه می‌شود.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۵۰ هزار و ۴۵۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۲۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی به ۱۲ هزار و ۳۰۵ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۱۹ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۹۹۵ نفر بستری شدند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون ۲۱۲ هزار و ۱۷۶ هزار نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۳۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۸۹۷ هزار زمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همانند روزهای گذشته شرایط خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی  قرمز است و استان های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند. 

مهریز

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران مهریز از آغاز برداشت عسل از هفت هزار و ۳۸۵ کلنی از سوی ۱۱۹ بهره‌بردار شهرستان خبر داد و گفت: برداشت این ماده خوراکی یک ماه ادامه دارد.

امیر حیدری افزود: به دلیل تغییرات دمای هوا ، وزش بادهای محلی، ریزگردها و مشکلاتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای رفت و آمد زنبورداران و کوچ آنها به مناطق مختلف ایجاد شد برداشت محصول نسبت به سال قبل کاهش دارد .

وی پیش‌بینی کرد که ۳۳ تن عسل در این شهرستان برداشت شود که علاوه بر مصرف داخلی بخشی از آن برای فروش به یز دمرکز استان و برخی مناطق کشور ارسال می  شود.

این فعال صنعت زنبورداری با اشاره به اینکه مهریز در تولید عسل بعد از شهرستان تفت در جایگاه دوم قرار دارد، اظهار کرد: کلپوره، آویشن و گون و چهل گیاه از انواع عسل‌های تولیدی منطقه است و به دلیل تنوع گیاهی بسیار مطلوب و رطوبت پایین، طعم و کیفیت بسیار خوبی دارد.

به گفته حیدری به دلیل نبود برند (طرح، نماد ) برای عسل مهریز اغلب محصول تولیدی بدون بسته‌بندی فروخته می‌شود و وقت آن است که با کمک مسوولان و همت اعضای تعاونی زنبورداران با بسته‌بندی و ثبت آن گامی موثر در برداشت و درآمد بیشتر صورت گیرد .

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران مهریز ، عمده‌  مشکل را، نبود بیمه تامین اجتماعی برای فعالان این بخش و همچنین کمبود شکر به عنون یکی از دغدغه‌های اصلی این قشر زحمت‌کش برشمرد. 

حیدری از مسوولان خواست به این صنف نیز همانند صنوف دیگر شکر تحویل شود تا در فصل زاد و ولد و برای زمستان‌گذرانی در اختیار زنبورداران قرار گیرد و تولید آن هر سال در شهرستان افزایش یابد.

شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران مهریز با ۳۶۰ نفر عضو سال ۱۳۸۲ تاسیس شد، هم اکنون ۶۰۰ نفر در پرورش زنبور عسل در ۸۰۲ زنبورستان با ۷۹ هزار و ۲۸۰ کلنی در استان یزد فعالیت دارند.

 متوسط تولید عسل از هر کلنی ۴.۸ کیلوگرم و ارزش تولیدی آن سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد ریال است.  

مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

یزد

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، ۲۴ نفر از دهیاران نمونه استان روز پنجشنبه در مراسمی با حضور استاندار و جمعی از مسوولان اجرایی تجلیل شدند.

استاندار یزد در این نشست با قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته و با اشاره به جایگاه دهیاران و اهمیت این نهاد برای توسعه روستاها گفت: در سال‌های اخیر دهیاری‌ها مورد توجه بیشتر دولت بوده است.

محمدعلی طالبی به نقش دهیاران در پیگیری و توجه به گردشگری روستاها در راستای اشتغالزایی اشاره کرد و ادامه داد: روستاها از ظرفیت خوب گردشگری برخوردارند و باید از آنها به نحو مناسب استفاده شود.

همچنین مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی و بهسازی معابر، طرح‌های اشتغالزایی و  فعالیت در جذب بیمه روستاییان و عشایر جزو برنامه‌های دهیاران است.

محمود زارع، رعایت قوانین و مقررات ده و دهیاری و انجام پروژه‌های خیری و جذب خیران را از شاخص‌های انتخاب دهیاران نمونه ذکر کرد و گفت: ۳۶۱ دهیار در استان مشغول به کار هستند که ۳۳۳ نفر آنها مرد و بقیه زن هستند.

 ۱۴ الی ۲۰ تیر هفته شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نامگذاری شده است،

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۴ شهرداری دارد که ۸۷ درصد آن در شهرها و بقیه در حدود ۹۰۰ روستا و آبادی زندگی می‌کنند. 

نظر شما