شناسهٔ خبر: 41234575 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

نقش ایران در حمایت منطقه از صلح افغانستان

نقش ایران در حمایت منطقه از روند صلح افغانستان یکی از موضوعاتی بود که در دیدار بهادر امینیان با حمدالله محب مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر «بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل امروز پنجشنبه ( 19 تیر) با «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو طرف در خصوص مشکلات پیش‌روی مهاجرین افغانستانی در ایران و بهبود همکاری‌های دوجانبه از جمله نقش ایران در تلاش‌های منطقه‌ای برای حمایت از صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش فارس، در سفر ۲ روزه سرپرست وزارت خارجه افغانستان  به ایران که در تاریخ 2 تیرماه صورت گرفت، طرف ایرانی و افغانستانی، توافق کردند که سند جامع همکاری‌ها را تا سه ماه آینده آماده کنند و ایران هم اعلام کرد آماده است میزبان مذاکرات بین الافغانی باشد. 

همچنین در پایان این سفر، ایران در بیانیه‌ ۱۵ بندی ظریف و اتمر اعلام کرد که آماده است در صورت درخواست افغانستان، ظرفیت و امکانات خود را برای تسھیل روند مذاکرات بین الافغانی و میزبانی از این مذاکرات به کار گیرد. 

در این راستا سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه هفته گذشته با اعلام خبر ملاقات روز دوشنبه محمدابراهیم طاهریان‌فرد نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با معاون سیاسی گروه طالبان در قطر تاکید کرد این دیدارها در راستای تلاش‌ها و رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفت‌وگوهای بین الافغانی با هدف برقراری صلح، ثبات و امنیت در جمهوری اسلامی افغانستان صورت می‌پذیرد. 

در پی اختلافات سیاسی در افغانستان پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، جمهوری اسلامی ایران تلاش و رایزنی‌های زیادی را در راستای حل اختلافات صورت داد از جمله با طرف‌های افغانستانی و در نهایت توافقی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله حاصل شد که ایران نیز از این توافق استقبال کرد.

 

فارس

نظر شما