شناسهٔ خبر: 41232503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

حسن رسولی، عضو هیئت‌مدیره بنیاد باران در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

لزوم " آسیب شناسی اصلاحات " پیش از ورود به انتخابات 1400

حسن رسولی: جریان اصلاحات باید متناسب با این تغییرات آسیب شناسی داشته باشد. اگر بازنگری ها صورت بگیرد حداکثر تا نیمه های پاییز شاید نشانه هایی از عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده قابل درک باشد.

صاحب‌خبر -

 

حسن رسولی عضو هیئت‌مدیره‌ ی بنیاد باران در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره شانس اصلاح طلبان در انتخابات 1400 گفت: جریان اصلاحات متاثر از فضای موثر بر انتخابات مجلس یازدهم باید نسبت به تحلیل و ارزیابی عوامل موثر بر روی گردانی مردم از صندوق های رای از طریق دفاتر سیاسی و اتاق های فکر احزاب و انجمن های سیاسی خود تحلیل دقیق علمی و کاربردی داشته باشد در آغاز دهه پنجم حیات جمهوری اسلامی ایران بر خلاف راهبردهای پیشین نظام که شرکت در انتخابات به عنوان یک تکلیف شرعی و واجب سیاسی تعریف شده بود و بر همین اساس نرخ مشارکت مردم در انتخابات یکی از شاخص های مهم تعیین مناسبات بین ملت و حاکمیت بود.

 

وی در ادامه افزود: در یازدهمین مجلس برای اولین بار به طور متوسط به چهل درصد کاهش پیدا کرد. یعنی شش دهم واجدین شرایط نسبت به موثر بودن صندوق های رای تشکیک کردند و با بی تفاوتی رفتار کردند. این اتفاق برای تمام دلسوزان کشور و هر دو جریان سیاسی و مراکز مطالعاتی رسمی و غیر انتفاعی و مردمی یک وظیفه و ماموریت ملی و انقلابی است. به نظر من، برخلاف نظر بدخواهان دو ظلع دیگر این رویداد یعنی مردم و جامعه از یک طرف و مجموعه مراجع حاکمیتی از طرف دیگر باید به دقت در پیدایش این پدیده بی سابقه نقش و جایگاه و سهم خود و میزان اثر بخشی خود را مورد کنکاش قرار بدهند و برای انتخابات سال آینده در جهت جلوگیری از تکرار این اتفاق منفی بر بیایند. باید منتظر باشیم و ببینیم رفتار انتخاباتی مردم در انتخابات آتی چگونه خواهد بود و این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب نیز متناسب با تغییر و تحول ماههای آینده با چه اتفاقاتی روبرو خواهند بود.

 

رسولی تصریح کرد: جریان اصلاحات باید متناسب با این تغییرات آسیب شناسی داشته باشد. اگر بازنگری ها صورت بگیرد حداکثر تا نیمه های پاییز شاید نشانه هایی از عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده قابل درک باشد. طبیعتا جریان اصلاحات نیز متناسب با ارزش های انقلاب موضع لازم را اتخاذ خواهد کرد در حال حاضر شاهد اظهار نظرهای فردی هستیم. به نظر من، هرچه به ماه ها و روزهای نزدیک به انتخابات برسیم باید منتظر تصمیمات برخاسته از هویت جمعی اصلاح طلبان باشیم.

 

رسولی در پاسخ به این سوال، با توجه به خبر کاندیداتوری محمدرضا خاتمی در انتخابات 1400 آیا شانسی در انتخابات دارد یا خیر تاکید کرد: من فکر می کنم قبل از اینکه پاسخ قانع کننده ای به این موارد داده نشود، صحبت از نامزدهای انتخاباتی ما را به نتیجه نمی رساند. شاید نباید برای برانگیختن احساسات مردم و داغ کردن تنور انتخابات به سرعت به اقدامات اینچنینی دست زد. بحث گزینش کاندیدا و انتخاب نامزدهای انتخاباتی مرحله پایانی و ماقبل پروژه انتخاباتی فرا روی است تا جاییکه من مطلع هستم هنوز بحث کاملی با تکیه بر هویت جمعی اصلاح طلبان بر این خصوص صورت نگرفته است شاید گمانه زنی های فردی ظهور داشته باشد ولی هیچ یک از این گمانه زنی ها حاصل تصمیم جمعی مبتنی بر اصلاح طلبی نیست. باید با تامل و دقت مناظر شفاف شدن افق فراروی انتخابات باشیم.

 

عضو هیئت‌مدیره ی بنیاد باران درباره صحبت محسن هاشمی مبنی بر عدم اثر گذاری شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات گفت: شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات تشکیلاتی انسجام بخش و هماهنگ کننده بود و قبل از انتخابات مجلس دهم در کلان شهرها صددرصد پیروزی داشت. آقای روحانی در دوره دوم با موضع گیری این شورا ۷% بیشتر از قبل رای آورد و به عنوان کاندیدای این مجموعه به پیروزی رسید. مجلس دهم در کلان شهرها و در پایتخت ۱۰۰% نامزدهای خود را به مجلس فرستاد و در سال ۹۶ در بسیاری از کلان شهرهای کشور فاصله آخرین نفر اصلاحات با اولین نفر جریان رقیب بسیار بالا بود طبیعتا در انتخابات مجلس دهم متاثر از مجموعه عوامل اتفاقاتی کم سابقه رخ داد. فقط نمی توان متغیرهای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان را در انتخابات موثر دانست تحلیل باید جامع باشد و به ریشه ها و علل و عوامل بپردازند و همراه با خواست عمومی جامعه و حاکمیت طرحی نو و نقشه راه جدیدی برای برون رفت از این وضعیت تدارک ببینیم.

 

 

نظر شما