شناسهٔ خبر: 41229044 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گزارشگر تکان دهنده نیویورک تایمز؛

بي توجهي پليس به 20 بار درخواست جورج فلويد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- در فیلمی که به تازگی در دادگاه پخش شد، جورج فلوید بیش از 20 بار به پلیس می‌گوید که نمی‌تواند نفس بکشد.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت تازه‌ترین تصاویر دوربین لباس پلیس نشان می‌دهد جورج فلوید مرد سیاه‌پوست آمریکایی که در ماه مه زیر فشار زانوی افسر پلیس شهر مینیاپولیس بر روی گردن وی به قتل رسید قبل از مرگش بیش از 20 بار گفت نمی‌تواند نفس بکشد.
پایگاه اینترنتی این روزنامه در گزارش خود به قلم مشترک ریچارد اوپل و کیم بارکر نوشت: براساس متن فیلم ارائه شده در دادگاه که توسط دوربین لباس افسر سابق پلیس که می‌خواهد اتهامات عنوان شده علیه وی رد شود، گرفته شده است، جورج فلوید در این فیلم بیش از 20 بار گفته که نمی‌تواند نفس بکشد.
وی التماس می‌کرد: آن‌ها دارند من را می‌کشند. آن‌ها من را خواهند کشت.
لحظات مرگ جورج فلوید که گویی بر روی یک حلقه فیلم بی پایان بازی کرده است، باعث وحشت در جهان و سبب موجی از اعتراض‌ها در خیابان‌ها شده است، اما شواهد تازه منتشر شده صحنه‌ای حتی ناامیدکننده‌تر از آنچه را که قبلاً در لحظه‌های قبل از فشار زانوی مأمور پلیس بر روی گردن فلوید شناخته شده بود، نشان می‌دهد.
فلوید گفت: «من نمی‌توانم نفس بکشم» آن هم نه چند بار- همانطور که فیلم‌های ویدئویی قبلی نشان داده اند- بلکه بیش از 20 بار. او نه فقط مادر مرده خود را بلکه فرزندانش را نیز صدا کرده است. قبل از نفس‌های آخر، فلوید نفس نفس زنان و بریده بریده گرفت: آن‌ها دارند من را می‌کشند. آن‌ها من را خواهند کشت.
درحالی که فلوید برای نجات جان خود فریاد می‌زد، یک افسر نیز بر سر او فریاد می‌زد «حرف نزن، فریاد نزن، حرف بزنی اکسیژن زیادی از تو گرفته می‌شود».
نسخه‌های دوربین فیلمبرداری روی لباس پلیس مینیاپولیس که روز چهارشنبه در معرض دید عموم قرار گرفت به عنوان بخشی از تلاش یکی از افسران صحنه جرم به نام «توماس لین» 37 ساله برای تبرئه شدن از اتهامات علیه وی- همکاری و معاونت در جرم- است که در دادگاه دولتی ثبت شده است.
فلوید 46 ساله بعد از آنکه یک افسر دیگر به نام «درک شاوین» افسر پلیس شهر مینیاپولیس هشت دقیقه زانوی خود را روی گردن وی گذاشته بود و فشار می‌داد، مرد.
مرگ اریک گارنر در نیویورک و جرج فلوید در مینه سوتا سبب خشم ملی و سراسری در آمریکا از استفاده از خشونت‌های مرگبار و محدودیت‌های کشنده پلیس شد. موارد بسیاری دیگر وجود داشتند که شما درباره آن‌ها نشنیده اید.
شاوین که به مدت 19 سال در اداره پلیس خدمت کرده است، با این قتل جورج فلوید، با اتهامات قتل درجه دوم و قتل عمد درجه دوم مواجه شده است و در صورت محکومیت تا 40 سال زندان خواهد داشت.
لین و جی الکساندر کونگ، 26 ساله که هر دو افسر تازه کار بودند و تو تائو 34 ساله نیز در صورت محکوم شدن به اتهام کمک و معاونت در قتل فلوید با 40 سال زندان مواجه خواهند شد. هر چهار افسر اخراج شدند.
فلوید حتی قبل از آنکه بر روی زمین بیفتد گفت که او دچار اضطراب جسمی شده است و به مأمورانی که می‌خواستند او را در داخل ماشین پلیس سوار کنند گفت که او دچار کلاستروفوبیا (ترس از فضای پوشیده و محصور) است و نمی‌تواند نفس بکشد.
طبق نسخه مکتوب این فیلم، در یک لحظه فلوید گفته است: مادر، دوستت دارم. به بچه هایم بگو که من آن‌ها را دوست دارم. من دارم می‌میرم.
در یک لحظه دیگر نیز شاوین می‌پرسد که آیا فلوید دچار مسمومیت (ناشی از مصرف زیاد مواد مخدر) شده است؟ لین گفت که او اینطور فرض می‌کند و کونگ نیز گفت که آن‌ها لوله‌ای از وی پیدا کرده اند. در یک گزارش کالبد شکافی نیز اثری از مواد مخدر غیرقانونی در بدن فلوید یافت شده است.
تائو به فلوید گفت: آرام باش.
فلوید نیز گفت: من نمی‌توانم نفس بکشم.
کونگ نیز پاسخ داد: تو خوبی. تو خوب صحبت می‌کنی.
لین نیز می‌گفت: نفس عمیق.

نظر شما