شناسهٔ خبر: 41228543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در دولت تدبیر و امید انجام شد

اختصاص 13 هزار میلیارد ریال اعتبار نفتی به مناطق محروم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا - مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت‌ ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه از سال 92 تاکنون یک هزارو 986 پروژه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تعریف شده است، گفت: از این تعداد یک هزار و 99 پروژه با اعتباری بالغ بر 13 هزار میلیارد ریال تکمیل شده و 887 پروژه نیز در حال اجرا است.
به گزارش شانا به نقل از ایرنا، انجام مسئولیت‌های اجتماعی در سراسر جهان از سوی شرکت‌های بزرگ چند دهه است که مورد توجه قرار گرفته و این شرکت‌ها برای کاهش اثرات منفی حضور خود برای تولید محصول در محدوده‌ای جغرافیایی تلاش می‌کنند تا سلسله اقداماتی را به انجام برسانند.
این اقدامات که بیشتر شامل فعالیت‌های زیست محیطی، آموزشی، ‌ بهداشتی و حتی عمرانی نیز می‌شود، امکان توسعه پایدار را برای این مناطق فراهم می‌کند.
در ایران نیز این مهم از چند دهه پیش مورد توجه بوده و شرکت ملی نفت ایران به عنوان اولین شرکت ایرانی به این موضوع توجه کرده است تا با کاهش تاثیرات استخراج نفت و گاز در مناطق نفتخیز، بخشی از ثروت این مناطق را برای رفاه افراد بومی فراهم کند.
از همین رو مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد تا مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت را به صورت یکپارچه و هدفمند به انجام برساند. به گفته مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز، ‌بیشتر فعالیت‌های این مدیریت مربوط به مسائل آموزشی است تا بومی‌سازی اشتغال در مناطق نفتی بیشتر شود.
«بابک دارابی» تاکید کرده که البته این خدمات تنها در مناطق نفتی ارائه نمی‌شود و حتی در سیستان و بلوچستان نیز پروژه‌هایی با هدف راه‌سازی و بیابان‌زدایی اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه تا امروز 80 درصد از اعتبار تعیین شده برای جبران خسارات سیل از سوی شرکت ملی نفت پرداخت شده، گفت که در مجموع از سال 92 تا کنون هزار و 986 پروژه تعریف شده که از این تعداد 1099 پروژه به اتمام رسیده است.
دارابی به موضوع آبرسانی به غیزانیه نیز اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفت ایران به تمام تعهدات خود با توجه به پیشرفت پروژه عمل کرده و در صورت ارائه مستندات آماده پرداخت‌های بعدی است.
درباره این موضوعات و بیشتر ازآن را با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
شرکت ملی نفت از سال 92 و با آغاز دولت یازدهم تا کنون چه تعداد پروژه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تعریف و اجرا کرده است؟
از سال 92 تا کنون 1986 پروژه تعریف و از این تعداد 1099 پروژه تکمیل شده است. 887 پروژه نیز در حال اجرا است.
برای تکمیل 1099 پروژه، تا کنون‌ هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار تخصیص و پرداخت شده و 887 پروژه باقی مانده نیز 2 هزار و 400میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که متناسب با پیشرفت فیزیکی و بر اساس صورت وضعیت‌ها نسبت به پرداخت اقدام می‌کنیم.
این 1986 طرح در مجموع شامل 506 پروژه آموزشی، 651 پروژه ورزشی، 245 پروژه بهداشتی، 153 پروژه راه و 431 پروژه خدماتی است.
از این میان، 969 پروژه عمرانی تعریف شده مربوط به استان خوزستان است که با اعتبار هزار و 772 میلیارد تومان اجرا می‌شود. تا کنون نیز 571 پروژه با اعتبار 760 میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و 398 پروژه باقیمانده با اعتبار هزار و 12 میلیارد تومان با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت و بر اساس برنامه زمان‌بندی در حال پیگیری است.
سرفصل‌ها اغلب شامل پروژه‌های آموزشی، ‌ورزشی، ‌بهداشتی، ‌راه‌آبرسانی، ‌برق‌رسانی و طرح‌های هادی روستایی است.
اجرای طرح‌های هادی روستایی در سه سال گذشته نمود بیشتری پیدا کرده تا زیرساخت‌های روستایی تقویت شده، رضایت ساکنین تامین و از مهاجرت از روستا نیز جلوگیری شود.
با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری 276 طرح با اعتبار 282 میلیارد تومان تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که از این تعداد 172 پروژه با اعتبار 173 میلیارد تومان در استان خوزستان و 61 پروژه با اعتبار 25 میلیارد تومان در استان بوشهر اجرا خواهد شد.
در سیل ابتدای سال 98 در خوزستان، ‌ شرکت ملی نفت 130 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق سیل‌زده اختصاص داد. تا کنون چه میزان از این اعتبار پرداخت شده و بیشترین بودجه در چه مواردی مصرف شده است؟
در خصوص مناطق آسیب دیده از سیل استان خوزستان، ‌130 میلیارد تومان اعتبار توسط شرکت ملی نفت ایران اختصاص داده شده که از این مبلغ 50 میلیارد تومان به نوسازی مدارس به جهت بازسازی 109 مدرسه و 40 میلیارد تومان به علوم پزشکی بابت بازسازی 107 مرکز درمانی و همچنین اختصاص 40 میلیارد تومان برای ساخت 3 هزار و 333 واحد مسکونی در نظر گرفته شد.
در خصوص پروژه ساخت 3 هزار و 333 واحد مسکونی با توجه به آمارهای بنیاد مسکن، حواله‌ها توزیع شده و اعتبارات مورد نیاز هم متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود.
در رابطه با بحث نوسازی مدارس نیز تلاش شد تا ابتدای مهر سال گذشته، ‌این اقدامات به اتمام برسد که با توجه به هم‌افزایی در استان خوزستان این مهم به انجام رسید.
در بحث بهداشت و درمان نیز 80 درصد پروژه‌ها تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.
در مجموع تا کنون از 130 میلیارد تومان اعتبار تعیین شده، 104 میلیارد تومان پرداخت شده که نشان‌دهنده سهم 80 درصدی پرداخت‌ها است. همچنین با ارائه مابقی اسناد توسط دستگاه‌های متولی، پرداخت‌ها تکمیل می‌شود.
در زمینه مقابله با کرونا نیز اقدامی از سوی این مدیریت در مناطق نقتی انجام شده است؟
شرکت ملی نفت برای مقابله با کرونا، ستادی جداگانه ایجاد کرد. با این حال در اینجا نیز با هماهنگی با استان‌های خوزستان و بوشهر، ‌تلاش کردیم تا از زیرساخت‌های موجود استفاده کنیم. به طور مثال با اداره ورزش و جوانان هماهنگ شد تا در صورت نیاز سالن‌های ورزشی خوزستان و بوشهر را در اختیار ستاد مبارزه با کرونا قرار دهند و مسئولیت تجهیز سالن‌ها را ما به عهده بگیریم. البته در آن زمان بیماری با آن شدت نبود.
‌اولویت شما برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی کدام مناطق کشور است؟
با توجه به اینکه 80 درصد نفت کشور در خوزستان تولید می‌شود، ‌حدود 50 درصد از اعتبارات تخصیص داده شده نیز به خوزستان تعلق دارد.
البته اولویت فعلی دو منطقه غرب کارون و منطقه ویژه پارس است اما در 10 استان نفتی دیگر مانند ایلام، کرمانشاه، فارس خراسان رضوی، ‌ هرمزگان و ... نیز پروژه‌های عام‌المنفعه داریم.
فارغ از مناطق نفتی در کشور، آیا در سایر نقاط کشور هم بحث مسئولیتهای اجتماعی از سوی نفت پیگیری می‌شود؟
در سایر مناطق نیز این فعالیت‌ها ادامه دارد. به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان بر اساس مصوبه دولت که پیش‌نویس آن مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب در سنوات گذشته به این استان بود، از سال 92 تا کنون 9 پروژه انجام شده است که یک پروژه راهسازی و سایر پروژه‌ها بیشتر مربوط به بیابان‌زدایی بود.
پروژه راه‌سازی نیز مربوط به جاده مواصلاتی در مسیر جاسک-کنارک بود که 50 میلیارد تومان تخصیص داده شد و اکنون کار به پایان رسیده است. این جاده بیش از 800 میلیارد تومن اعتبار نیاز داشت که 50 میلیارد تومان آن از سوی نفت تامین شد.
بنابراین در این پروژه تصمیم گرفتیم وارد ساخت پل (ابنیه فنی) شویم زیرا می‌تواند مشکلات اهالی آن مناطق را مرتفع کند. در اولویت دوم نیز اصلاح مناطق حادثه خیز در پروژه‌های راه‌سازی مورد توجه قرار می‌گیرد.
در نهایت 5 پل به طول 1100 متر ساخته شده که یکی از این پل‌ها به تنهایی 500 متر طول دارد و شاید تنها در تهران مشابه آن وجود داشته باشد. پلی که حتی در سیلاب اخیر نیز حادثه‌ای برای آن رخ نداد.
8 طرح دیگر نیز با اعتباری 9 میلیارد و 100 میلیون تومانی اجرا خواهد شد که تا کنون 8 میلیارد و 900 میلیون تومان آن پرداخت شده است. در هرمزگان نیز محور گناوه- بی بی حکمیه- بابا کلان و گچساران را در دست ساخت داریم.
همچنین همزمان با اجرای خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک، احداث یک هنرستان در جاسک در دستور کار است تا برای صنایعی که در آنجا تاسیس خواهد شد، تکنسین فنی مورد نیاز تربیت شود و مسیر بومی‌سازی اشتغال روان‌تر باشد.
در بحث انتقال آب به غیزانیه در خوزستان، موارد زیادی مطرح شده است. آیا نفت تعهدات خود در راستای مسئولیت‌های اجتماعی را در این طرح انجام داده است؟
برای طرح آبرسانی به غیزانیه، شرکت ملی نفت 13 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته که تا کنون 7 میلیارد تومان آن با توجه به اقدامات انجام شده و پیشرفت فیزیکی طرح پرداخت شده و مابقی نیز با ارائه اسناد اجرای کار، پرداخت می‌شود.
البته این مبلغ بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح است و بقیه اعتبار مورد نیاز را باید دستگاه اجرایی متولی تامین کند. منطقه غیزانیه بیش از این اعتبار نیاز دارد.
در مجموع، عملکرد مثبتی که ما در سیستم آب و فاضلاب داشتیم، مورد تایید بخش‌های مختلف استان بوده است.
در نوسازی مدارس در غیزانیه نیز ورود کردیم اما با مراجعه به آنجا مشخص شد به دلیل پراکندگی بخش غیزانیه امکان ساخت مدرسه در تمام روستاها وجود ندارد از همین رو مدارس روستا محور ساخته می‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما