شناسهٔ خبر: 41226905 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افول امريکا صد درصد اتفاق خواهد افتاد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: در امریکا انسداد سیاسی خیلی عمیقی وجود دارد و دعوا‌ها جدی و رقابت‌ها گسترده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: ترامپ به رقیب خود ”جو بایدن“، ”جوی چ‏رتی“ خطاب و او را مسخره می کند.
آقای فؤاد ایزدی با اشاره به تظاهرات در امریکا گفت: این تظاهرات که از حدود یک ماه و نیم پیش آغاز شده است بسیار جدی، عمیق، ریشه دار، مردمی و با تبعات بسیار زیاد است.
وی افزود: از آنجا که نزدیک انتخابات امریکا هستیم که حدود چهار ماه دیگر است هر دو حزب سیاسی، احساس کردند شاید بشود از این تظاهرات، بهره برداری حزبی هم بکنند بنابراین رسانه های متمایل به حزب دموکرات مانند ”سی ان ان“ سعی می کنند القا کنند که راه حل مشکلات، رأی دادن به نامزد دموکرات است.
این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: همچنین رسانه های مرتبط با حزب جمهوری خواه مانند ”فاکس نیوز“ احساس کردند افرادی که چهار سال پیش به ترامپ رأی دادند این بار ممکن است به او رأی ندهند به همین علت ترامپ احساس کرد می تواند از تظاهرات برای به میدان آوردن قشر نژادپرست سفید پوست استفاده کند و آنها پای صندوق رأی بیایند.
آقای ایزدی با اشاره به اینکه فضای امریکا دو قطبی است, گفت: تظاهرات این شکاف ها را افزایش می دهد.
وی افزود: دعوای فعلی سیاسی در امریکا ریشه فکری دارد و این ریشه, باقی خواهد ماند و دولت امریکا توانایی حل مشکل را ندارد بنابراین این دعواهای نژادی همچنان ادامه خواهد یافت.
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: این اعتراضات برای ترامپ, بد شده است زیرا نشان داد که او مدیریت ندارد و آدم نژادپرستی است و نشان داد شکاف اجتماعی در امریکا ریشه دار است و درست نمی شود.
وی افزود: آتش زدن پرچم امریکا و پایین کشیدن مجسمه های امثال ”جورج واشنگتن“ نشان داد تاریخ امریکا فاجعه بوده است.
آقای ایزدی اضافه کرد: اعتراضات کنونی، آخرین نفس های جنبش نژادپرستی در امریکاست که در نماد ترامپ ظهور کرده است و روند به گونه ای است که در آینده, این نگاه متوقف خواهد شد.
وی گفت: در نظرسنجی ها بایدن حدود 12 درصد جلوتر از ترامپ است و ایالت های بینابین معمولاً نتیجه انتخابات امریکا را مشخص می کنند و با این فاصله بایدن در این ایالت ها هم وضع او بد نیست بنابراین اگر ملاک را بر نظرسنجی بگذاریم ”بایدن“ پیروز است اما نمی توان به این نظرسنجی ها اتکا کرد و کسی نمی داند کدام یک از نامزدهای انتخابات امریکا پیروز می شود.
آقای ایزدی با اشاره به اینکه تکلیف برخی از متغیرها مانند کرونا مشخص نیست, افزود: اگر این بیماری به همین وضعیت فعلی تا زمان برگزاری انتخابات امریکا ادامه یابد و موجب کاهش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات شود به نفع جمهوریخواهان است زیرا معمولاً اگر درصد شرکت کنندگان, زیاد باشد به نفع دموکرات هاست.
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اضافه کرد: فاکتورهای اقتصادی هم اثرگذار است بنابراین کسی نمی تواند نتیجه انتخابات امریکا را پیش بینی کند.
آقای ایزدی گفت: افول امریکا, صد درصد اتفاق خواهد افتاد و در احتمال فروپاشی امریکا, شک و شبهه وجود دارد و اما تجزیه در این کشور اتفاق نخواهد افتاد.
وی افزود: اروپایی ها هم درباره افول امریکا صحبت می کنند و بر این موضوع، اجماع وجود دارد و ثروت و قدرت در حال رفتن به سمت شرق است.
آقای مجتبی صمدی کارشناس مسائل بین الملل هم با حضور در این برنامه گفت: صرفاً اعتراضات پیش رو در امریکا را به عنوان یک بعد اثرگذار در تحولات آینده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امریکا نباید در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از تغییرات و تحولات از جمله در زمینه انتخابات ریاست جمهوری امریکا می کنیم باید تغییرات و جنبش عدالتخواهانه در امریکا را نیز تحلیل کنیم و نمی توانیم صرفاً به یک نگاه و سناریو در آینده این تحولات توجه کنیم.
آقای صمدی اضافه کرد: تحولات به چند عنصر دسته بندی می شوند که یکی, خود جنبش و تغییر و تحولاتی است که این جنبش عدالتخواهانه می تواند طی کند. عامل و متغیر بعدی، حاکمیت و نحوه برخورد آن با این جنبش عدالتخواهانه است که تا حدودی مشخص شده است خطی مشی اصلی دولت و حاکمیت در قبال این جریان چیست.
وی ادامه داد: حزب دموکرات با اینکه اقداماتی را انجام داد که به نوعی خود را همراه این جنبش نشان دهد اما همراهی کاملی انجام نداد و فاصله گذاری نسبت به مجموعه اتفاقات انجام داد.
آقای صمدی, رسانه ها را بعد سوم این تحولات دانست و گفت: اگر با این سه عنصر روبرو شویم سه سناریوی محتمل را پیش رو داریم که نخستین سناریو متکی بر تجربیات چنین جنبش ها و اعتراضات اخیر امریکاست و می بینیم این اعتراضات, مدت کوتاهی دوام آوردند و دایره اثرگذاری آن کم بود و دولت و حاکمیت به نوعی آنها را کنترل و سرکوب کرد و جلوی گسترده شدن آنها را گرفت و رسانه ها با بایکوت, مانع آن شدند.
این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: بنابراین از این منظر متوجه می شویم این حرکت اعتراضی نمی تواند در نتیجه انتخابات اثرگذار باشد اما بازه زمانی کوتاهی تا انتخابات امریکا پیش رو داریم.
آقای صمدی افزود: سناریوی دوم این است که بتوانیم نوعی سازماندهی را در این جنبش مشاهده کنیم که خیلی کم اتفاق افتاده است و حاکمیت آن را سرکوب می کند اما اگر خواسته های معترضان, جدی گرفته شود این اعتراضات تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت و در این صورت با همراهی رسانه ها می تواند بر روی نتیجه انتخابات اثر بگذارد و احتمال پیروزی ترامپ را کم کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی اضافه کرد: سناریوی دیگر این است که شدت اعتراضات، بسیار گسترده شود و دامنه خشونت افزایش یابد و دولت با نگاه سرکوبگر وارد جریان شود و رسانه ها هم بایکوت کنند که این موضوع موجب کاهش مشارکت دو طرف در جریان انتخابات می شود و در نتیجه این موضوع برای آقی ترامپ موفقیت به همراه خواهد داشت .

نظر شما