شناسهٔ خبر: 41225108 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بیماری های قلبی چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های درمانی بیماری‌های قلبی عروقی شامل مصرف دارو، آنژیوپلاستی و جراحی بای پس قلب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از بیماری‌های قلبی با بروز علائم جزئی آغاز شده و با گذشت زمان بدتر می‌شوند. تغییر در سبک زندگی مانند ورزش کردن، تغییر رژیم غذایی و مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک می‌تواند در درمان این بیماری‌ها مؤثر باشد. در ادامه به بررسی بعضی از روش‌های درمانی بیماری‌های قلبی عروقی می‌پردازیم:

مصرف دارو

مصرف دارو می‌تواند علائم بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و به بهبود شرایط افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. بیماران باید داروهای قلبی را طبق تجویز پزشک مصرف کنند و بدون مشورت با او دوز مصرف دارو را نیز تغییر ندهند. این داروها شامل داروهای کاهش فشار خون، داروهای مسدود کننده گیرنده آدرنرژیک بتا برای کاهش ضربان قلب، استاتین‌ها برای کاهش کلسترل خون، داروی ضربان‌ساز برای کمک به تثبیت شدن ضربان قلب غیر طبیعی، داروهای رقیق کننده خون به منظور کاهش یا جلوگیری از لخته‌شدن خون در عروق کرونر، داروهای اینوتروپیک برای بهبود عملکرد پمپاژ قلب و داروی ادرار آور دیورتیک به منظور دفع مایعات اضافی و کاهش حجم خون می‌شود.

آنژیوپلاستی

روش درمانی دیگر برای بیماری‌های قلبی عروقی شامل آنژیوپلاستی یا استنت‌گذاری می‌شود. آنژیوپلاستی یک روش بدون نیاز به عمل جراحی با حداقل تهاجم است که تنگی و انسداد شریان‌های ورودی به عضله قلب را باز می‌کند. پزشک ابتدا ناحیه کوچکی از کشاله ران یا مچ دست را بی‌حس می‌کند، سپس یک لوله کوچک داخل سرخرگ قرار می‌دهد تا به سیستم سرخرگ کرونری برسد، سپس یک سیم بسیار نازک به محل مسدود شده وارد می‌کند که روی این سیم یک کاتر و یک بالون نازک قرار دارد. این بالون متسع شده و انسداد را با کنار گذاشتن پلاک‌ها برطرف می‌کند. بدین ترتیب خون بسیار آسان درون رگ‌ها جریان پیدا می‌کند. زمانی که کاتر از دست یا پای بیمار خارج می‌شود، پزشک یا پرستار باید محل وارد شدن کاتر را فشار دهد. پس از خارج کردن این وسیله بیمار باید چند ساعت بی‌حرکت به پشت بخوابد تا احتمال خونریزی کاهش یابد. بیمار باید تا چند روز پس از آنژیوپلاستی از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کند.

جراحی بای پس قلب

برخی از بیماران کاندیدای مناسبی برای آنژیوپلاستی یا استنت گذاری نیستند؛ بنابراین برای چنین افرادی جراحی بای پس قلب توصیه می‌شود. زمانی که شریان‌های عروق کرونر فرد به اندازه‌ای باریک یا مسدود شده باشد که خطر ابتلا به حمله قلبی افزایش پیدا کند، پزشک ممکن است از عمل جراحی بای پس قلب استفاده کند. جراحان طی عمل جراحی بای پس قلب، رگ لازم برای پیوند را از یک قسمت بدن مانند قفسه سینه، پا یا بازوی فرد بر می‌دارند و یک سر آن را به آئورت (سرخرگ بزرگی که از قلب می‌آید) وصل می‌کنند. سپس جراح قسمت دیگر رگ را به سرخرگ کرونری در زیر محل مسدود شده متصل می‌کنند. پس از این عمل جراحی، خون می‌تواند از مسیر جدید به قلب جریان یابد.

نظر شما