شناسهٔ خبر: 41225085 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

شاخصِ بورس ریزش نمی‌کند/ مخالف صندوق‌های ETF دولت هستم

سوری کارشناس ارشد بورس می‌گوید که بنده اعتقادی به ریزش ندارم و تا زمانی که ورود نقدینگی به بورس ادامه داشته باشد شاخص روند صعودی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

پژمان مرادی؛ بازار:  شاخص بورس با عبور از ۱میلیون ۷۰۰هزار واحد بار دیگر سبب دلهره سهامداران شد و بیشتر آن‌ها منتظر اصلاح این شاخص هستند. اکثر افراد این سوال را مطرح می‌کنند که شاخص چه زمانی ریزش می‌کند. کارشناسان و برخی از فعالان بورس بر این اعتقادند که شاخص در روزهای آینده ریزش خواهد داشت. برخی دیگر هم عنوان کردند که شاخص در دو میلیون واحد ریزش دارد.

گمانه زنی‌های زیادی در این روزها در مورد ریزش شاخص وجود دارد، اما هنوز عامل اصلی افزایش شاخص بورس یعنی ورود نقدینگی در این بازار به قوت خود وجود دارد، از طرف دیگر دولت قصد دارد بخشی از سهام شرکت‌های خود را توسط صندوق‌های ETF به فروش برساند که به نظر می‌رسد استقبالی خوبی از این عرضه صورت بگیرد.

سوری کارشناس ارشد بورس می‌گوید که بنده اعتقادی به ریزش ندارم و تا زمانی که ورود نقدینگی به بورس ادامه داشته باشد شاخص روند صعودی خواهد داشت.

مردم دیگر پارامتر منطقی برای ریزش شاخص ندارند
مهدی سوری مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در گفتگو با بازار در همین رابطه گفت: چیزی که باعث می‌شود مردم ترس و دلهره داشته باشند این است که تا کنون چنین رشدی را مشاهده نکردند و  این دلهره و نگرانی در مردم از شاخص ۱۲۰ هزار واحد شروع شد که در همان بازه زمانی هم اظهارنظرهای متعددی در این خصوص عنوان شد. عمده‌ترین سوالاتی که از ما در یکسال اخیر پرسیده شد این بود که این شاخص چه زمانی ریزش می‌کند؟ یعنی همیشه وقتی این همه رشد را می‌دیدند انتظار داشتند که بعد از آن ریزش صورت بگیرد و هر بار هم یک پارامتری یا دلیلی برای توقف یا ریزش شاخص در جامعه مطرح می‌شد اما الان که شاخص تمام سدها و مقاومت‌های شکسته دلیلی به غیر از توجه به اعداد روند وجود ندارد. 

سوری اضافه کرد: مثلا در شاخص یک میلیون واحد یا ۱میلیون ۵۰۰ یا اعداد روند دیگر همین ترس ایجاد شد الان هم  بسیاری از افراد در مورد اینکه شاخص در عدد ۲ میلیون واحد اصلاح می‌شود سخن می‌گویند. مردم پارامتر دیگری به غیر از اعداد روند ندارند که بر اساس آن بحث کنند، اما آن چیزی که در مدت اخیر باعث رشد بازار شده است ورود نقدینگی  به این بازار است و محرک ورود  نقدینگی به بازار بورس انتظارات تورمی جامعه است در نتیجه تا زمانی که ورود نقدینگی داشته باشیم رشد شاخص هم داریم.

  در بازارهای موازی خبر خاصی نیست و مردم تمایلات زیادی به بازارهای موازی نشان نمی‌دهند؛ مشاهده می‌کنید اگر دلار، ملک یا سکه گران شود بازهم مردم تمایلی به معامله کردن در آن قسمت‌ها ندارند چرا که ارزش معاملات در این بازارها مانند بورس افزایش پیدا نکرده است.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: عمده‌ترین جوابی که من در طول یکسال اخیر در مورد اینکه شاخص چه زمانی ریزش می‌کند دادم این بوده؛ هر زمانی که شما به من اعلام کنید اگر پولم را از بورس خارج کنم کجا ببرم؟ به شما می‌گویم که شاخص چه زمانی ریزش می‌کند.  وقتی مردم انتظار تورمی دارند دوست ندارند پولشان در دستشان به صورت ریال باشد تا از ارزش آن کاسته شود، آن‌ها دوست دارند در جای سرمایه‌گذاری کنند و در حال حاضر در جامعه ما سرمایه‌گذاری جذاب دیگری به غیر از بورس وجود ندارد و مادامی که مشاهده می‌کنیم صف گرفتن کد بورسی شلوغ است و تعداد مشارکت‌کنندگان در  عرضه اولیه نسبت به قبلی بیشتر است یعنی تعداد بیشتری از جامعه وارد بورس شدند و تا وقتی که  روند ورود این افراد به بازار مثبت است، می‌توان روند بازار را مثبت دانست.

صندوق‌های ای تی اف(ETF) بدعت در بورس است
سوری در مورد دارا دوم اظهار کرد: دولت قصد داشت که بخشی از سهام خود را در چارچوب صندوق‌های ای تی اف عرضه کند که بنده با کلیت این موضوع موافق نیستیم چرا که یک نوع بدعت گذاری در بورس است، به بیان دیگر ابزاری تعریف شده که تا الان نبوده است و از پختگی لازم برخوردار نیست. دولت‌های قبلی یک زمانی این کار را روی سهام عدالت کردند و باعث شد پرونده‌ای باز شود که بعد از ۱۵ سال کسی نمی‌داند آن را چکار کند. ما دوست داریم دولت سهام شرکت‌های خود را عرضه کند اما به صورت روال‌های موجود در بورس.

وی گفت: این که دولت روال‌ها موجود را تغییر دهد و سهم خود را بدن اینکه مدیریت آن را واگذار کند بفروشد، اسمش خصوصی سازی یا مردمی سازی نیست بلکه صرفا تامین مالی است. دولت  سهام این شرکت‌ها در صندوق ETF را پایین‌تر از ارزش واقعی می‌فروشد و با وجود اینکه این سهام‌ها که پول بیت‌المال است را زیر قیمت در دارا یکم عرضه کردند استقبالی از آن صورت نگرفت حدود یک سوم آن به فروش رسید.

کارشناس بورس بیان کرد: با توجه به بازدهی خوبی که صندوق دارا یکم داشت الان دولت می‌خواهد صندوق دایی دوم را بیاورد که ارزش بازار بیشتری داشته باشند و مبلغ بیشتری تامین مالی کند و پیش‌بینی ما این است با توجه به سود خوبی که خریداران از صندوق یکم به دست آوردند این بار استقبال بیشتر صورت گیرد.

نظر شما