شناسهٔ خبر: 41224679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسئول دفتر سیاسی حوزه‌های علمیه:

۲۰ هزار طلبه جهادی در عرصه مبارزه با کرونا فعالیت می‌کنند

قم – ایرنا – مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور گفت: بر اساس آخرین آمار ۲۰ هزار طلبه جهادی خواهر و برادر کشور وارد میدان مبارزه با کرونا شده و به هموطنان کشور خدمات ارائه می کنند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی چهارشنبه‌شب در یک‌صد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم اظهار داشت: به دنبال شیوع کرونا ستاد مدیریت بحران حوزه متشکل از هفت نهاد حوزوی اعم از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، جامعه الزهرا (س)، جامعه المصطفی (ص)، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی بابیان این‌که ستاد بحران حوزه در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور تشکیل‌شده است، افزود: در قم به دلیل این‌که بیشترین ظرفیت حوزوی را داشتیم از روزهای نخست بحران اعلام آمادگی کردیم و انواع خدماتی که حوزویان و طلبه‌ها می‌توانند انجام دهند بر اساس تنوع کاری کمیته‌های تخصصی تقسیم‌بندی شد.

وی افزود: ۱۰ کمیته تخصصی شکل گرفت و یک هزار و ۲۰۰ طلبه نیز در آن‌ها تقسیم شدند.

زمانی با اشاره به عناوین برخی از این کمیته‌ها کمیته بین‌الملل را ازجمله آن دانست و گفت: این کمیته نامه‌هایی را به شخصیت‌های برجسته شیعه و امت اسلامی، ادیان و مراکز بین‌المللی ارسال کرده است.

وی بابیان این‌که کمیته صدور فتوا نیز در دفتر رهبر معظم انقلاب مستقر است‌ افزود: کمیته رسانه و تبلیغ نیز شامل همه رسانه‌های حوزوی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ سوال و شبهه‌ای که در ایام کرونا توسط شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی علیه تشیع و انقلاب اسلامی مطرح‌شده از طریق کمیته فوق پاسخ‌داده‌شده است.

مسئول دفتر سیاسی حوزه افزود: کمیته پشتیبانی نیز برای بیمه طلبه‌هایی که در ایام کرونا وارد آرامستان ها و یا بیمارستان‌ها شدند، به وجود آمده است.

زمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود هفت یا هشت قرارگاه فعال در قم وجود دارد که غالبا از یکدیگر اطلاعی ندارند و به‌طور حتم این موضوع نتایجی خوبی نیز نخواهد داشت.

وی همچنین با تاکید بر هماهنگی قرارگاه‌های مختلف موجود در قم ادامه داد: عدم اطلاع کافی این قرارگاه‌ها از فعالیت‌های یکدیگر باعث شده تا یک خانواده کمک‌های زیادی را دریافت کند و در مقابل برخی نیز هیچ کمکی دریافت نکنند.

 مسئول دفتر سیاسی حوزه‌های علمیه گفت: ما این آمادگی را داریم تا با مجموعه قرارگاه‌هایی که در قم است، هماهنگی لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به درخشش طرح مواسات مؤمنانه در ایام ماه رمضان گفت: ظاهر این طرح حاکی از آن است که ما فقط کالاهای مصرفی به خانواده‌های بی‌بضاعت می‌دهیم ولی در کنار آن ایجاد اشتغال نیز باید برای خانواده‌های محروم در اولویت قرار بگیرد.

کمک به خانواده‌های مستمند بزرگ‌ترین کار فرهنگی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این جلسه گفت: کمک به خانواده‌های فقیر بزرگ‌ترین کار فرهنگی است و آن‌طور که در سیره اهل‌بیت نیز قابل‌مشاهده است باید فعالیت فرهنگی را با رفع گرفتاری از نیازمندان دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری با اشاره به ایجاد مرکز افق در بقاع متبرک امامزادگان قم گفت: این مرکز باهدف شناسایی خانواده‌های مستمند ایجادشده و در حد توانایی خود نیازهای آن را پاسخ می‌دهیم.

وی بابیان این‌که برای این مرکز سهمیه‌ای در نظر گرفته‌شده است، گفت: به‌عنوان نمونه قرار است، در مردادماه تعدادی زندانی توسط این مرکز آزاد شوند، و بدون شک این‌یک حرکت فرهنگی بزرگ می‌باشد.

اسکندری همچنین پرداخت هزینه‌های دارو و درمان بیماران را مصداق بارز یک حرکت فرهنگی و ازجمله اقدام‌های این مرکز خیریه عنوان کرد و گفت: نباید از امکانات رسانه و فضای مجازی غافل شویم و با همان شوری که در اوایل شیوع کرونا ایجاد شد و نتیجه آن را نیز گرفتیم ادامه دهیم.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های شماره‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

نظر شما