شناسهٔ خبر: 41224614 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی مازندران بسته نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی تدوین کرد

ساری - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت: بسته نظارت بر اجرای درست پروتکل‌های بهداشتی مشاغل پرخطر و کم خطر از سوی این دانشگاه تدوین و ارایه شده است.

صاحب‌خبر -

دکتر سید عباس موسوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس این بسته نظارتی تمام اتحادیه ها صنفی و تولیدی و صنعتی موظفند تا بر اجرای درست پروتکل های بهداشتی از سوی صاحبان مشاغل نظارت کنند.
وی اظهارداشت : براساس بسته نظارتی تدوینی واحدهای صنفی که نتوانند پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی را برابر آن تعهداتی که براساس آن کد رهگیری شروع فعالیت برایشان صادر شده است ، رعایت کنند ، واحدهای صنفی آنها برای مدت نامعلومی پلمپ خواهد شد.
رییس ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا را از چند روز گذشته تاکنون ناشی از ساده انگاری در اجرای پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی به ویژه عدم استفاده از ماسک در تجمع ها و اماکن سرپوشیده دانست و اضافه کرد : ادامه این روند می تواند به دلیل در معرض خطر بودن حدود ۸۰ درصد از جمعیت استان مازندران ، روزهای تلخی را رقم بزند و برای جلوگیری از افزایش بیماران مبتلا به کرونا راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک وجود ندارد.
دکتر موسوی افزود : دانشگاه علوم پزشکی مازندران و زیرمجموعه آن ( مراکز بهداشتی ) نیز در قالب نظارت عالیه بر روند اجرای درست پروتکل ها نظارت دارند و قطعا نیز برای حفظ سلامت مردم با متخلفانی که پروتکل ها را رعایت نکرده و یا ساده انگاری می کنند ، برخورد خواهند داشت.
وی در صورت ادامه روند افزایشی بیماران کرونا در مازندران برگشت مجدد محدودیت های کرونایی را حتی سخت تر از موج اول این ویروس بعید ندانست و خاطرنشان کرد : به هر حال فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به دلیل ناگزیر اشتغال و معیشت مردم شروع شد و هر گونه بی توجهی می تواند مشکلات استانی را در این ارتباط دو چندان کند.
دبیر شورای سلامت استان مازندران گفت : بسته نظارتی به اتحادیه ها و واحدهای صنفی در سطح استان مازندران ابلاغ شده و باید مطابق با آن نیز نظارت بر اجرای این پروتکل ها از سوی اتحادیه ها صورت گیرد.
موسوی افزود : تمام واحدهای صنفی مکلف به استفاده از ماسک در واحدهای کسب و کارشان هستند و بی توجهی به این پروتکل بهداشتی  به معنای به خطر افتادن سلامت جامعه و روند افزایشی بیماری کروناست.
وی از بی دقتی در اجرای پروتکل های بهداشتی در واحدهای صنفی مازندران انتقاد کرد و ابراز امیدواری کرد تا با اجرای بسته نظارتی  فرهنگ استفاده از ماسک به عنوان یکی از تجهیزات مهم حفاظت فردی در جامعه تا زمان تولید همه گیر واکسن و دارو نهادینه شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نهادینه شدن فرهنگ استفاده از ماسک را در گرو همکاری رسانه های استان همانند موج اول شیوع این بیماری شد و اظهارداشت : رسانه ها استان در موج اول شیوع ویروس کرونا با اطلاع رسانی به موقع و آگاه سازی جامعه نقش مهمی در کاهش پیک این ویروس داشتند و خواهان تداوم این مراودات از سوی رسانه های استانی شد.
نخستین بار سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی دو بیمار کرونایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران  این ویروس خطرناک قرن در این استان شیوع یافت و پس از کمی بیش از دو ماه با برقراری محدودیت های سفر، تعطیلی اشتغال ، فعالیت های اجتماعی و آموزشی سرعت انتقال این ویروس کاهش و بیماری در استان کنترل شد و این روند ثبات کنترلی تا هفته اول تیرماه ادامه داشت.
در هفته دوم تیرماه سال جاری بنا بر آنچه که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک  اعلام شد بار دیگر روند ابتلا مازنی ها به این ویروس افزایش یافت به گونه ای که آمار بیماران مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران از حدود ۳۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر در یک هفته اخیر افزایش یافت و چهار شهرستان استان وضعیت قرمز کرونایی پیدا کردند و سه شهرستان نیز به این وضعیت نزدیک شدند.

 

نظر شما