شناسهٔ خبر: 41224565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زنگنه اگر تکریمی که برای توتال داشت برای ترکمن‌ها انجام می‌داد وضع‌مان در قبال ترکمنستان فرق می‌کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر وزیر نفت آن تکریمی را که برای شرکت توتال داشت برای ترکمن‌ها انجام می‌داد وضعیتمان در قبال ترکمنستان فرق می‌کرد.

صاحب‌خبر -

هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره اختلاف نظر ایران و ترکمنستان در گازبها و شکایت طرفین به دادگاه بین‌المللی اظهار داشت: طی سال‌های گذشته که بدهی گازی ایران به ترکمنستان به وجود آمده بود که مربوط به دولت فعلی و دولت‌های پیش از آن بوده است.

** اصرار دولت ترکمنستان بر پرداخت رقمی خاص

وی افزود: ما بر همین اساس مبلغی را به دلیل واردات گاز از ترکمنستان به آن کشور بدهکار بودیم ولی ما چند اعتراض در این باره داشتیم که اولاً این گاز کیفیت مناسب را نداشته و ثانیاً مبلغی که از سوی طرف ترکمنستانی به جمهوری اسلامی ایران اعلام شده بیشتر از بدهی ما به آنها بوده است و عملاً ما این مبلغ را بدهکار نبوده‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دولت ترکمنستان ادله مسئولان ایرانی را قبول نداشت و اصرار به پرداخت رقمی که آنها به عنوان بدهی خود تلقی می‌کردند، داشتند. 

** تحریم بانکی امکان پرداخت بدهی را ایجاد نکرد

بیگی‌نژاد گفت: مسئولان جمهوری اسلامی به ترکمن‌ها اعلام کردند به دلیل شرایط تحریم بانکی قابلیت پرداخت این بدهی را نداریم و  آنها تهاتر کالا را پیشنهاد دادند و گفتند که مقداری از این بدهی با این روش تسویه خواهد شد و مابقی آن هم از طریق خدمات مهندسی تسویه شود. در حالی که ما همچنان مصر بودیم که این مقداری  بدهی که طرف ترکمنی اعلام کرده نادرست است.

وی خاطرنشان کرد:‌ از طرف دیگر ما به طرف ترکمنی اعلام کرده بودیم که به دلیل کیفیت پایین گاز صادراتی در صورت شکایت جمهوری اسلامی دادگاه حق را به ما خواهد داد و به همین دلیل تمایل ایران شکایت از طریق دادگاه‌های بین‌المللی و حل و فصل موضوع بوده است.

** کیفیت گاز ترکمنستان به ایران پایین بود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مسئولان ترکمنی در مرحله اول به تعیین  تکلیف این موضوع از طریق دادگاه موافق نبودند و اصرار داشتند که باید قضیه به همین منوال پیگیری شود ولی ایران هم به دلیل اختلاف رقم بدهی به ترکمنستان و کیفیت گاز وارداتی راضی به عدم شکایت به دادگاه‌های بین‌المللی نبود.

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: ترکمنی‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر پرونده ایران به دادگاه برده شود پیروز میدان آنها خواهند بود و همین کار را هم انجام دادند و در این به پیشنهادات ایران هم توجهی نکردند.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: وقتی پرونده ایران به دادگاه ارجاع شد جمهوری اسلامی محکوم به آن شد که جمهوری اسلامی باید بدهی‌اش را به طرف ترکمنی پرداخت کند و جریمه خاصی هم در این باره در نظر گرفته نشد و برهمین اساس حدود 1.5 میلیارد دلار باید به ترکمنستان پرداخت شود.

**در پرونده گازی در دادگاه متحمل باخت و شکستی نشده‌ایم 

وی افزود: ما در پرونده گازی شکایت کرده به دادگاه بین‌المللی متحمل باخت و شکستی نشده‌ایم چرا که چون بدهی به ترکمنستان داشتیم و براساس حکم دادگاه باید این بدهی را بپردازیم و می‌توان با طرف ترکمنستانی درباره نحوه پرداخت و عدم توانایی بانک‌ها در شرایط فعلی تحریم تهاتر و صادرات خدمات فنی مهندسی مذاکره کرد.

بیگی‌نژاد عنوان کرد: چند نکته در این باره وجود دارد؛  بعد از برجام ایران اعلام کرد که ما می‌توانیم مبادلات بانکی را به صورت عادی انجام دهیم که سند این گفته از سوی رئیس جمهور و مسئولان دولت آقای روحانی وجود دارد و بر همین اساس طرف ترکمنی اعلام کرده وقتی مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به این موضوع اذعان کرده‌اند چرا این بدهی پرداخت نمی‌شود.

**مسئولین ایرانی با طرف ترکمنی برخوردهای بدی داشتند

وی افزود: با برخوردهای بدی که مسئولین ایران با طرف ترکمنستانی در طول سال‌های گذشته انجام داده است سطح روابط اقتصادی ما با آنها کاهش یافته است و این سطح روابط برای یک کشور همسایه‌ای که مرز زمینی زیادی به آنها داریم و می‌توانستیم مقادیر زیادی از مشکلات‌مان را با همراهی آن انجام دهیم ناخرسند است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در سال 93 مبادلات ایران با ترکمنستان بالای یک میلیارد دلار بود اما اکنون این میزان به حدود 300 هزار دلار کاهش پیدا کرده که کاهش این میزان از مبادلات تجاری به ضرر کشور تمام شد و با آنکه در دادگاه گازی چیزی را از دست ندادیم و محکوم به پرداخت بدهی‌مان به طرف ترکمنستانی شدیم و در صورت تأخیر در پرداخت سالیانه باید حدود 5 درصد جریمه هم به آنها بدهیم.

** همکاری اقتصادی با ترکمنستان را در سال‌های اخیر از دست دادیم

بیگی‌نژاد ادامه داد: متأسفانه در طول سال‌های اخیر یک همسایه به نام ترکمنستان را که می‌توانست همکاری‌های اقتصادی با ایران داشته باشد را از دست دادیم و می‌توانستیم از طریق همدلی با آنها تحریم‌ها را دور بزنیم اما جایگاه‌مان را در این کشور به دشمنان‌مان دادیم. 

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانستیم فعالیت های فنی مهندسی‌مان را با ترکمنستی‌ها با بدهی‌ گازی‌مان تهاتر کنیم و این امکان برای صادرات کالاها و محصولات کشاورزی و غیر کشاورزی ایرانی به منظور تسویه بدهی گازی با طرف ترکمنی وجود داشت که با اینکه کار می‌توانستیم ضمن رونق بخشیدن به تولید داخل وظایف‌مان را نسبت به طرف ترکمنی ایفا کنیم.

** در کاهش سطح روابط ملی‌مان با ترکمنستان بازنده شدیم

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: ما در مناقشه گازی بازنده نشدیم ولی در کاهش سطح روابط ملی‌مان با ترکمنستان بازنده بزرگی شدیم که این کار ماحصل سیاست اشتباه دولت فعلی است.

بیگی‌نژاد تصریح کرد: زنگنه وزیر نفت هم‌اکنون متهم است که چرا سطح روابط نفتی و گازی ایران را با کشورهای دیگر کاهش داده است و چرا کار را به جایی رسانده که سطح روابط تجاری و اقتصادی‌مان را کاهش داده است. 

انتهای پیام/

نظر شما