شناسهٔ خبر: 41224401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چرا این‌قدر در قم درخت کاج کاشته می‌شود؟

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در مورد نبود تنوع گونه های گیاهی در شهر قم توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، پیام جوادیان،مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز قم با اشاره به کاشت گونه‌های مختلف در شهر و اظهارنظر‌های مختلف غیرکارشناسی شده، اظهار کرد: برخی اظهار نظر می‌کنند که چرا این قدر در قم کاج کاشته می‌شود و یا چرا درختان مثمر کاشت نمی‌شود که هم برای تلطیف هوا مناسب باشد و هم مردم از میوه‌های آن‌ها استفاده کنند؛ این افراد توجه ندارند که برخی روز‌های تابستان گرمای هوا در قم به ۵٠ درجه سانتیگراد می‌رسد و در زمستان هم سرمای شدید داریم.

او با اشاره به کیفیت و کمیت منابع آبی قم، تصریح کرد: شاخص کیفیت آب در برخی چاه‌های قم بالای ٣ هزار و ۵٠٠ EC است و شاخص برخی چاه‌ها هم به ١۶ هزار EC می‌رسد و این مشکلات زیادی برای گونه‌های گیاهی ایجاد کرده است.

جوادیان با تاکید بر اینکه دست این سازمان برای ایجاد تنوع  گونه‌های گیاهی کاشت‌شده در شهر با توجه به محدودیت‌ها بسته است، عنوان کرد: خود ما هم با کاشت گونه‌ای، چون اکالیپتوس در شهر موافق نیستیم چراکه مشکلاتی برای شهر دارد و به همین خاطر دو سال است که در شهر این گونه کاشت نمی‌شود.

او گفت: البته در برخی عرصه‌های خاص، چون سایت البرز که مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود کاشت این گونه انجام می‌شود.

ممنوعیت کاشت اکالیپتوس

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به تشکیل جلسه‌ای در شورای اسلامی شهر در خصوص نوع گیاهان کاشت شده در شهر و بوستان‌های جنگلی و گیاهان مناسب کاشت، اظهار کرد: در این جلسه کاشت اکالیپتوس در داخل شهر ممنوع شده و خواستار کاهش کاشت این گونه در حاشیه شهر شده‌اند و از همان زمان تحقیق و بررسی و مطالعه در خصوص آماده کردن و پرورش گیاهان مفید جایگزین بجای درختانی که از برنامه خارج شده است آغاز شد.

جوادیان با تاکید بر اینکه درخت کاج گونه‌ای مقاوم و سازگار است، افزود: در برخی شهر‌های دیگر، چون تهران و اصفهان هنوز هم کاج کاشت می‌شود، اما در قم برخی اشکال وارد می‌کنند؛ در طراحی پارک باید هم گونه‌های خزان‌دار و هم همیشه سبز دیده شود.

او ادامه داد: عمده کارشناسان محیط زیست و فضای سبز موافق کاشت گونه‌های مثمر و میوه‌ده در شهر نیستند؛ در سطح شهر سم‌پاشی انجام می‌شود و اگر قرار باشد درخت میوه کنار دیگر درختان در سطح شهر کاشت شود و سم‌پاشی صورت بگیرد و مردم استفاده کنند چه کسی پاسخگوی تبعات آن است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به آلودگی‌های مختلفی که در سطح شهر‌ها وجود دارد، بیان کرد: این آلودگی‌ها برای مردم خطرساز است؛ از طرف دیگر ما در بوستان نرگس درختان مثمر انار داریم، اما مردم اجازه نمی‌دهند این انار‌ها شکل بگیرد و قبل از کامل شدن، آن‌ها را می‌چینند پس این چه فایده‌ای دارد.

جوادیان با تاکید بر اینکه در تمام بوستان‌های جنگلی خارج شهر باغ میوه وجود دارد،گفت: بوستان ولایت ٧٠ هکتار زیتون دارد، همچنین در بوستان مرجعیت در بلوک‌هایی توت و دیگر میوه‌ها کاشته شده است.

انتهای پیام/ش

نظر شما