شناسهٔ خبر: 41224009 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تهدیدی برای سلامت شهروندان!

آن‌ها همه جا هستند، گاه به تنهایی و گاه در گله‌های بزرگ. برخی شهروندان از آن‌ها می‌ترسند و عقیده دارند باید رانده شوند و برخی برای آن‌ها غذا و سرپناه تهیه می‌کنند. زندگی مسالمت‌آمیز آنان با انسان چالشی است که معلوم نیست نقطه پایان آن کجاست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش جمعیت سگ‌های بی‌صاحب و ولگرد و پرسه زدن آن‌ها در معابر و خیابان‌های شهر مبارکه یکی از دغدغه‌های شهروندان است. این وضعیت باعث ترس و وحشت و همچنین نگرانی از انتقال بیماری‌ها شده است. سگ‌های ولگرد غذای خود را از مکان‌های دفن زباله یا سطل‌های آشغال تأمین می‌کنند و افزایش تعداد این حیوانات در شهر خطری جدی برای سلامتی شهروندان است.

کشتار سگ‌ها، عملی غیر انسانی

دکتر بهروز مدنی، دامپزشک عقیده دارد کشتار سگ‌های ولگرد عملی ضد انسانی و ناپسند است، اما نباید اجازه دهیم این حیوانات آزادانه در اماکن عمومی و محل سکونت انسان تردد کنند و لازم است محل‌هایی جهت جمع‌آوری و نگهداری ضابطه‌مند آن‌ها ایجاد شود.

او ادامه می‌دهد: این حیوان به طور طبیعی ترشحات، بزاق و ادرار خود را در همه جا رها می‌کند، لذا افزایش تعداد سگ‌ها در اماکن عمومی شهر عاملی برای انتقال انواع ویروس، انگل، میکروب و احتمال بروز بیماری و مشکلات بهداشتی از همین طریق برای شهروندان محسوب می‌شود.

این دامپزشک تاکید می‌کند: هاری، کیست هیداتیک، سالک، لاروهای مهاجر و بروسلوز بیماری‌هایی است که ابتلا انسان به آنها ناشی از حضور مهار نشده سگ‌ها در اماکن عمومی است.

مدنی اضافه می‌کند: سگ‌های ولگرد خطر بالقوه حمله به شهروندان به خصوص کودکان، افراد سالخورده و مجروح شدن آنها بخاطر گازگرفتگی را افزایش می‌دهد؛ چنین وضعیت ناگواری باعث سلب آرامش روانی شهروندان می‌شود.

او می‌گوید: بیش از یک دهه از ابلاغ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب از سوی وزارت کشور می‌گذرد، اما وجود سگ‌ها در خیابان‌ها و معابر عمومی نشان می‌دهد که وظایف قانونی در این زمینه به خوبی اجرا نشده است.

ترس شهروندان از سگ‌ها

احمد سعیدی، از شهروندان مبارکه با انتقاد از افزایش تعداد سگ‌های بدون صاحب در خیابان‌ها و معابر این شهر، می‌گوید: وجود این سگ‌ها که آزادانه در سطح شهر تردد می‌کنند، تهدید جدی برای سلامت و برهم زننده آرامش روحی شهروندان است.

او می‌افزاید: پرسه زدن این سگ‌ها در سطح شهر خطر حیوان‌گزیدگی را افزایش می‌دهد، پس باید آنها را در یک مکان مشخص جمع آوری کرد؛ این وضعیت به هیچ‌وجه زیبنده شهر مبارکه نیست.

احسان کبیری از دیگر شهروندان مبارکه با انتقاد از افزایش شمار سگ‌های ولگرد در معابر و اماکن عمومی این شهر، عنوان می‌کند: گله‌های سگ که در ساعات مختلف، بویژه شب‌ها در کوچه‌ها پرسه می‌زنند، خطر حمله به کودکان و بانوان و انتشار زباله‌ها در معابر عمومی را افزایش می‌دهد.

گلایه‌های شهروندان در حالی است که بر اساس مصوبه شورای سلامت و دستورالعمل‌های موجود وظیفه زنده گیری و جمع‌آوری حیوانات به شهرداری‌ها واگذار شده است. بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و ماده ۹ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، جمع‌آوری این حیوانات و تصدی مراکز نگهداری آن‌ها بر عهده شهرداری است.

سگ‌ها را نمی‌کشیم! 

داوود ایرانپور، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه از زنده گیری روزانه سگ‌های ولگرد و ارسال به مرکز نگهداری خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با استفاده از چند اکیپ در مناطق سه‌گانه اجرا می‌شود و یک اکیپ سیار وظیفه رسیدگی به تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۳۷ و همچنین آمارگیری در مناطق مختلف را بر عهده دارد.

او می‌افزاید: شهرداری مبارکه بر اساس مجوز اداره محیط زیست و مصوبه فرمانداری، کمپ مخصوص نگهداری سگ‌های ولگرد را احداث کرده است و از ابتدای سال ۹۸ تاکنون بیش از ۴۰۰ قلاده سگ زنده‌گیری و به این مرکز منتقل شده‌اند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه با بیان اینکه بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری، پیشگیری از شیوع امراض واگیردار مشترک بین انسان و حیوان و جمع‌آوری هر نوع حیوان بدون صاحب، مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری است، ادامه می‌دهد: شهرداری مبارکه به عنوان مجری طرح زنده‌گیری سگ‌های ولگرد شهر با برنامه‌ریزی و تشکیل جلسات به‌صورت همیشگی، تدابیر و تصمیمات لازم برای اجرای برنامه جامع در این خصوص را در دستور کار قرار داده است.

ایرانپور خاطرنشان می‌کند: اکیپ جمع‌آوری سگ‌ها و حیوانات ولگرد بر اساس تماس شهروندان با سامانه ۱۳۷ به محل مورد نظر مراجعه کرده و منطقه را بررسی و پایش می‌کنند، اما با توجه به جابجایی و حرکت مداوم این حیوانات، فعالیت این اکیپ موفقیت‌آمیز نبوده است.

او تاکید می‌کند: شهرداری با وجود هزینه‌های سنگینی که اجرای این طرح در برداشته تلاش می‌کند مسائل بهداشتی ازجمله آهک‌زنی کمپ، شست و شوی مداوم ماشین مخصوص زنده‌گیری، واکسیناسیون دوره‌ای همچنین تأمین تجهیزات بهداشتی فردی را رعایت کند.

سرپرست مدیریت خدمات شهری شهرداری مبارکه با بیان اینکه تفنگ بیهوشی برای اکیپ‌های زنده گیری سگ‌های ولگرد خریداری شده است، می‌گوید: در طرح زنده گیری، بی‌هوش کردن حیوان و جمع‌آوری و عقیم‌سازی و تزریق واکسن هاری حیوانات انجام می‌شود.

نظر شما