شناسهٔ خبر: 41224007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزارش روز؛

پمپئو دست به دامن کشورهای خلیج فارس علیه ایران

عربستان و اسرائیل که همواره سیاست‌های غرض‌ورزانه‌ای را علیه ایران اتخاذ کرده‌اند، در موضوع تحریم‌های تسلیحاتی نیز دست روی دست نگذاشته و بر طبل تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌کوبند. اکنون نیز اساس ادعای اخیر مایک پمپئو، اظهارات مقامات این دو کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ ایالات متحده آمریکا در فقدان ساز و کارهای حقوقی و بین‌المللی علیه ایران و به منظور جلوگیری از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران که تحت قطعنامه 2231 بر کشور تحمیل شده، این‌بار با دستاویز قرار دادن ادعاهایی چون اقدامات خصمانه رژیم ایران در منطقه، حمایت از تروریسم، و مسلح کردن گروه‌های نیابتی در خاورمیانه و... در پی آن است که نیات خصمانه خود را عملی کند.

با نزدیک شدن تاریخ انقضای تحریم تسلیحاتی ایران و قطعنامه 2231 این کشور بهانه‌های خاص خود را جستجو می‌کند. اخیرا «مایک پمپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته است کشورهای خاورمیانه یک‌صدا درخواست دارند تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه در پیامی در توئیتر گفت: «از اسرائیل تا خلیج [فارس]، کشورهای خاورمیانه - که بیشتر از همه در معرض غارتگری‌های ایران هستند- یکصدا می‌گویند: تحریم تسلیحاتی [ایران] را تمدید کنید.»

مایک پمپئو افزود: «شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت دارد که به حرف‌شان گوش کند.»

او پیش‌تر نیز از سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس خواسته بود که در این راستا اقداماتی را که می‌توانند انجام دهند و مدعی شده بود که «اگر هم نتوانیم کسی را برای اقدام متقاعد کنیم، ایالات متحده همه اقدامات احتمالی برای [دستیابی به این هدف] را در نظر می‌گیرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی از سخنان خود در جلسه سه‌شنبه (10 تیرماه) شورای امنیت مدعی شد ایران از طریق رفع تحریم‌های تسلیحاتی خود می‌تواند نیروی زیردریایی خود را تکمیل کرده و برای نیروهای تحت حمایت خود در منطقه، از جمله برای حماس در غزه، برای حزب‌الله در لبنان و سوریه و برای حوثی ها در یمن جنگ‌افزار و فن‌آوری نظامی خریداری کند.

پمپئو افزود که رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران باعث خواهد شد که این کشور خود تبدیل به یک تاجر اسلحه شده و با فروش جنگ‌افزار بر آتش موجود در درگیری‌ها در ونزوئلا، سوریه و حتی در افغانستان بیافزاید.

این ادعاها با سخنرانی غرا و مستدل محمدجواد ظریف عقیم ماند. تندترین واکنش به درخواست آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، بر زبان آورد.

سفیر روسیه گفت که این کشور مخالف فشار حداکثری و تحریم تسلیحاتی ایران است. او سیاست آمریکا را «خفه‌کردن حداکثری» نامید و گفت ایالات متحده به این ترتیب عملا سیاست تغییر رژیم در ایران را در پیش گرفته است.

«دانیال لزار»، تحلیلگر آمریکایی، با اشاره به نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد و ادعاهای مایک پمپئو افزود: «کشورهای غربی در منطقه خلیج فارس مسابقه تسلیحاتی به راه انداخته‌اند اما با دو رویی و جنجال رسانه‌ای، به حق قانونی ایران برای بهره‌مندی از جنگ افزارهای متعارف برای نیازهای دفاعی و امنیتی خود اعتراض می‌کنند.»

عربستان و اسرائیل که همواره سیاست‌های غرض‌ورزانه‌ای را علیه ایران اتخاذ کرده‌اند، در این موضوع نیز دست روی دست نگذاشته و بر طبل تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌کوبند. اکنون نیز اساس ادعای اخیر مایک پمپئو، اظهارات مقامات این دو کشور است. 

«عادل الجبیر»، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، نیز با اشاره به حملات موشکی و پهپادی حوثی ها به کشور خود، لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را اقدامی خطرناک برای امنیت منطقه دانسته است.

الجبیر بر حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران از حوثی ها تاکید کرده است. به‌رغم آن‌که جمهوری اسلامی ایران تاکنون حمایت تسلیحاتی از حوثی ها را تکذیب کرده است.

«بنیامین نتاتیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز بارها بر لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرده است.

«سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره سخنان اخیر مایک پمپئو مبنی بر درخواست کشورهای خاورمیانه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: «با توجه به اینکه اجماع بین‌المللی بر علیه مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی، توسط آمریکا نتوانست ایجاد شود، آنها تمام توان خود را بر موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صرف کرده‌اند. تصور آنها بر این است که جمهوری اسلامی نیازمند خرید تسلیحات است اما واقعیت امر این است که در طول ۴۱ سال گذشته جمهوری اسلامی به نقطه‌ی بازدارندگی در حوزه‌ی دفاع فعال رسیده است.»

صدرالحسینی افزود: «قطعا آمریکایی‌‌ها بیش از آنکه نگران خرید تسلیحاتی از جانب ایران باشند، نگران فروش تسلیحات جمهوری اسلامی هستند اما با این حال تلاششان بر این است که بتوانند یک اجماعی را در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایجاد کنند.»

او خاطرنشان کرد: «به دلیل اینکه در حوزه بین‌المللی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین موفقیت چندانی در این رابطه کسب نکردند و احتمال کسب موفقیت در اجماع بسیار ضعیف است آنها به دنبال همراه کردن کشورهای مرتجع منطقه هستند که در طول ایام گذشته هم بیشترین فروش تسلیحات را از جانب آمریکا داشته‌اند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای ایران‌هراسی اظهار کرد: «یقینا با توجه به اینکه آمریکایی‌ها حدود یک دهه و نیم است که مسئله ایران‌هراسی را در منطقه پیگیری می‌کنند آنها به دنبال این هستند که کشورهای مرتجع منطقه که بیشترین وابستگی تسلیحاتی را به آمریکایی‌ها دارند را جمع کنند و پمپئو نیز از زبان آنها این مطلب را بیان کرده اما واقعیت این است که این کشورها کمترین آسیب را از ایران دیده‌اند و جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین پناهگاه آنها بوده است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا اجماع علیه ایران در خاورمیانه وجود دارد یا خیر گفت: «در بین دولتمردان با توجه به ایران‌هراسی و اهدافی که آمریکایی‌ها در طی سالیان گذشته پیگیری کرده‌اند، اجماع علیه ایران وجود دارد اما در بین مردم این اجماع وجود ندارد.» 5

بیشتر بخوانید:

نظر شما