شناسهٔ خبر: 41223944 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

پروژه‌های سینمایی که بخاطر کرونا متوقف شدند

در گزارش زیر نگاهی به برخی پروژه‌های سینمایی که با شیوع ویروس کووید-۱۹ متوقف شدند خواهیم انداخت.

صاحب‌خبر -
صراط:

شیوع کرونا در ماه‌های پایانی سال ۹۸، همزمان با تهدید جدی برای سلامت جهانی، کاسه‌کوزه سینما را نیز به هم ریخت و پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی (و دیگر عرصه‌های نمایشی، چون تئاتر) در هر مرحله‌ای که بودند متوقف شدند. چند پروژه مهم و اسم و رسم‌دار سینمای جهان همچون قسمت‌های تازه ماتریکس و آواتار، به خاطر کرونا به تعویق افتادند و تکلیف برخی از آن‌ها همچنان مشخص نیست. سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ایران هم از ترکش‌های کرونا در امان نمانده و با تعطیلی موقت مواجه شدند.

هشدار بهداشتی
ستاد ملی کرونا در ایران از همان ابتدای شیوع این بیماری شکل گرفت و نقش مهم و هشداردهنده‌ای در حفظ سلامت جامعه و صنوف مختلف داشت. دکتر حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد مدیریت بیماری کرونا در نامه‌ای که خطاب به سیدضیاءهاشمی، رئیس‌جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران نوشت، اعلام کرد پروژه‌های در حال فیلمبرداری زمینه گسترش شیوع کرونا را فراهم می‌کنند. او در بخش پایانی نامه، توقف فعالیت گروه‌های تهیه فیلم‌های سینمایی در تهران و سایر استان‌های کشور را تا اطلاع ثانوی ضروری دانست.

خاموشی موقتی
یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که در ایران به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، «روشن» به کارگردانی روح‌ا... حجازی بود. گروه سازنده در حالی‌که فقط چند جلسه تا پایان فیلمبرداری فیلم مانده بود، اواخر اسفند کار را متوقف کردند. با بهتر شدن اوضاع، فیلم روشن دوباره جلوی دوربین رفت و سرانجام در نیمه‌های اردیبهشت فیلمبرداری آن به پایان رسید. رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری و مهدی حسینی‌نیا از جمله بازیگران این فیلم هستند.

پازل ناتمام
یکی دیگر از کارگردان‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، ناچار شد پروژه سینمایی خود را به تعویق بیندازد، تهمینه میلانی است. کارگردان فیلم‌های دو‌زن، آتش‌بس و واکنش‌پنجم قرار بود فیلم‌سینمایی پازل را اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد جلوی دوربین ببرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، کار متوقف و زمان پیش‌تولید و تولید فیلم به زمان دیگری موکول شد. محمد نیک‌بین، تهیه‌کننده پازل در این‌خصوص گفته بود: فکر می‌کنم پازل زمانی جلوی دوربین می‌رود که نگرانی‌ها برای گسترش ویروس کرونا کمتر شود.

چالش ویروسی چپ و راست
فیلم «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی از جمله آثاری است که تقریبا در سکوت خبری تولید می‌شد، اما شیوع کرونا باعث شد نام آن بیشتر شنیده شود. فیلمبرداری این فیلم کمدی اوایل اسفند ۹۸ متوقف شد، اما بعد از این‌که کمی آب‌های کرونا از آسیاب افتاد- فقط کمی و برای مدت محدودی- گروه سازنده پیگیر ادامه ساخت فیلم شد و سرانجام فیلمبرداری کار ۱۰ خرداد به پایان رسید. رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، ویشکا آسایش، سارا بهرامی، ستاره اسکندری، مونا فرجاد و سروش‌صحت از جمله بازیگران این فیلم هستند.

دیگر آثار متوقف شده
لحظه‌ای و دیگر هیچ به کارگردانی کاوه قهرمان و تهیه‌کنندگی سیدغلامرضا موسوی، جوجه تیغی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر، شپلوتکا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین قناعت، از جمله فیلم‌هایی بودند که اواخر سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، فیلمبرداری خود را متوقف کردند. یدو به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، بهشت تبهکاران به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، پدری به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، نیش به کارگردانی حجت قاسم‌زاده و تهیه‌کنندگی رحمان سیفی آزاد و بی‌وقتی به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی هم از جمله فیلم‌هایی بودند که اواخر سال قبل در مرحله پیش تولید متوقف شدند.

سرنوشت سریال‌های شبکه نمایش خانگی
آقازاده، قورباغه، قبله عالم و آمستردام هم از جمله سریال‌های شبکه نمایش خانگی هستند که به خاطر شیوع کرونا دستخوش توقف و تغییر در زمان‌بندی تولید شدند.

سریال پرچهره آقازاده به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا که به‌تازگی در شبکه نمایش خانگی منتشر شده، درحالی‌که ۹۰ درصد تصویربرداری‌اش انجام شده بود، با شیوع کرونا متوقف شد، اما فیلمبرداری آن از ۳۰ اردیبهشت ادامه پیدا کرد. سریال پربازیگر قورباغه، ساخته هومن سیدی هم که اسفند سال قبل به‌دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود، مجدد از سر گرفته شد و فیلمبرداری آن همین ماه به پایان رسید.

از سرگیری فیلمبرداری این دو سریال با تصمیم بهداشتی وزارت ارشاد و رعایت همه نکات بهداشتی عملی شد و آثاری که ۷۰ درصد فیلمبرداری آن‌ها انجام و با شیوع کرونا متوقف شده بودند، در اولویت قرار گرفتند.

سریال قبله عالم به کارگردانی حامد محمدی هم از جمله آثاری است که کرونا از خجالت آن درآمده است.

مست از کرونا!
فیلم مست عشق به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی مهران برومند، از جمله پروژه‌های پرسروصدایی است که هنوز فیلمبرداری آن به پایان نرسیده و تولیدش متوقف است. درحالی‌که تنها چند سکانس از مست عشق باقی مانده بود، شیوع کرونا ادامه تولید پروژه را تعطیل کرد. بنا به اظهارات اخیر تهیه‌کننده فیلم، با رفع محدودیت‌های کرونایی، گروه برای فیلبمرداری سکانس‌های باقیمانده به ترکیه خواهد رفت. تدوین فیلم این روز‌ها توسط سپیده عبدالوهاب انجام می‌شود و اگر کار فیلمبرداری سکانس‌های باقیمانده هم انجام شود، فیلم در پایان تابستان آماده نمایش است. شهاب حسینی و پارسا پیروزفر نقش‌های شمس تبریزی و مولانا را در این فیلم‌سینمایی بازی می‌کنند. مست عشق محصول مشترک ایران و ترکیه است.

دردسر کروناییِ بابا سیبیلو
ادوین خاچیکیان، فرزند زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان که سال‌ها همراه پدر در فیلم‌هایش بود، از چندی قبل تصمیم گرفت نخستین فیلم سینمایی‌اش، بابا سیبیلو را بسازد. این فیلم با صدور پروانه ساخت و پس از پایان مراحل پیش‌تولید، مقابل دوربین خواهد رفت. اگر کرونا نبود، بابا سیبیلو خیلی زودتر از این‌ها شروع به کار می‌کرد.

دلواپس‌های جهانی کرونا
مدتی قبل در خبری آمد که بیش از ۱۴۰ پروژه سینمایی و تلویزیونی مهم دنیا در پی شیوع کرونا تعطیل شده‌است. فیلم‌هایی، چون ماتریکس ۴، آواتار ۲ و ۳، بتمن، الویس، سیندرلا، دنیای ژوراسیک و سریال‌هایی، چون واکینگ دد، سرگذشت ندیمه، فارگو، پیکی بلایندرز، فرندز و ... از جمله آثاری هستند که تولید آن‌ها متوقف شد. البته مدتی قبل، فرماندار کالیفرنیا دستور آغاز دوباره فیلمبرداری پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی را با رعایت نکات کامل بهداشتی صادر کرد. یکی از پروژه‌هایی که بعد از این دستور، کار خود را از سر گرفت، قسمت جدید فیلم پرطرفدار ماموریت غیرممکن بود.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما