شناسهٔ خبر: 41223131 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

ادبیات کودک در ایلام نوپاست اما در مسیر تعالی قرار دارد

صاحب‌خبر -

۱.جشنواره شعر منال یکی از اتفاق های ارزش مند فرهنگی ادبی در مناطق کردزبان با محوریت استان ایلام است که امسال دوره ی چهارمش در حال برگزاری است.
اگر جشنواره ی امسال را بررسی کنیم در سه زاویه می توان اثربخشی کمی و کیفی آن را بر جامعه ی هدف مشاهده کرد.
الف-آثار در قالب شعر کودک و نوجوان
در این بخش شاعران کودک و نوجوان و بزرگسال آثار آفرینش شده ی خود را در قالب های معمول شعر کردی با تکیه بر دانش ادبی و قابلیت های زبانی و با رعایت عناصر و اصول معین، به سرودن اشعار کردی متناسب با توان ذهنی جامعه ی هدف می پردازند.این رفتار ارزش مند ادبی موجب تقویت و توسعه ی ادبیات کردی برای کودکان و نوجوانان و بزرگسال و از این مسیر، غنای ادبی و فرهنگی زبان کردی بر مخاطب را موجب می شود.
ب-شعرخوانی کودکان:
این رفتار فرهنگی دارای لایه های مختلفی است.مهم ترین صورت آن هویت بخشی به کلام منظوم است که در قالب شعرخوانی متجلی می شود. انتقال صحیح مفاهیم در قالب شعرخوانی توسط کودکان، انتقال حس خوب در مخاطب، تقویت التذاذ ادبی در مخاطبان،بیان صحیح و درست واژه گان،تقویت اعتماد به نفس و بالابردن انگیزه های رفتاری می تواند برای کودکان و نوجوانان خوشایند و موثر باشد.
شعرخوانی به زبان کردی توسط کودکان موجب بروز  استعدادهای کلامی و از این راه تقویت فرهنگ واژه گان کردی را مسبب می شود و زبان و فرهنگ بومی و مادری را پاسداری خواهد نمود.
ج-طراحی پوستر:
این بخش هنری جشنواره حلقه ی گمشده در ادبیات کردی کودک و نوجوان بود که خوشبختانه در جشنواره ی چهارم شعر منال به آن توجه و پرداخته شده.طراحی پوستر خود به طود مستقیم بر غنای ادبیات کودک تاثیر نمی گذارد.بلکه موجب معرفی و تشخص بصری در این نوع ادبیات می شود.طراحی پوستر می تواند گیرنده های هنری جامعه ی هدف را  به سمت آفرینش های هنری با بهره گیری از نمادها و سمبل ها و المان های بومی و محلی مناطق کردزبان راهنمایی کند و جاذبه های بصری و فرهنگی سایر مناطق کردنشین را بدون توحه به مرز جغرافیایی  به سایر مخاطبان انتقال و انعکاس دهد.اما نقطه ی اتصال این سه بند؛گردآوری بررسی کارشناسانه و انتشار کمّی و کیفی به صورت کتاب و نرم افزاری است که امیدوارم این اتفاق موثر فرهنگی ادبی برای جشنواره ی چهارم رخ دهد. هر چند خوشبختانه مجموعه ی سه جلدی آثار جشنواره های اول تاسوم به کوشش "میثم خورانی" در "نشر باشور" به صورت کتاب و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منتشر شده است.
امیدوارم در جشنواره های آینده شعر کردی منال بخش هایی هم چون: مقاله نویسی،تحقیق و پژوهش،آثار شفاهی مناطق کردزبان با موضوع کودک،معرفی و بررسی منابع مکتوب و... در جهت غنای بیشتر و گسترش محتوایی و کمّی و کیفی به جشنواره افزوده شود.
۲.جشنواره شعر منال نهالی است که آقای خودآموز مدیرکل فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را در هفت سال پیش که معاون فرهنگی این اداره بود، را با درک وضع موجود ادبیات کردی آن را با همت و همکاری سایر علاقه مندان به این حوزه، در خاک ادبیات کردی این استان کاشت و طی این چهارسال به بالندگی های مناسبی رسیده و خوشبختانه به عنوان یک اتفاق و جریان خاص در ادبیات کردی ثبت شده است.این جشنواره در حوزه ی زبان کردی و گویش ها و لهجه های زیر مجموعه در استان، تلاش های خوبی داشته تا ابتدا پتانسیل های موجود ادبی در استان را شناسایی، تقویت، مسیردهی و بالنده کند و این هدف مهم در حال تحقق است.اما بررسی و تحقق اثربخشی جشنواره شعر منال بر زبان و ادبیات فارسی در استان را می بایست صبر نمود و بعد بررسی کرد، زیرا این جشنواره ماهیتی کردی دارد و بر زبان و گویش و لهجه و ادبیات کردی تاکید و تمرکز دارد.از آن جا که ادبیات کودک و نوجوان استان هنوز در ابتدای راه قرار دارد و سابقه و ریشه اش (نسبت به سایر استان ها و مناطق کردزبان)اندک و کم عمق است اما جشنواره شعر منال به تنهایی بار بزرگ تشخص ادبی و زبانی را بر دوش گرفته توانسته در مسیر علاقه مندان به شعر و ادبیات کردی برای کودکان و نوجوانان چراغ افروزی کند و حرکتی جذاب تاثیرگذار را به وجود بیاورد و من به آینده ی اثربخش جشنواره شعر منال بر زبان و ادبیات کردی استان ایلام خیلی امیدوار و باورمندم.زیرا چراغ این جشنواره موجب شده تا بزم شاعران و علاقه مندان به ادبیات کردی کودک در استان گرم و پویا بماند.

3.ادارات فرهنگی متعددی در استان به امور فرهنگی و ادبی و هنری و سایر وظایف معین شده سازمانی مشغولند در این میان فعالیت هایی در حوزه ی ادبیات و فرهنگ و هنر کودک و نوجوان را انجام می دهند که گاه ماهیت سازمانی است هم چون:اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با فعالیت های تخصصی فرهنگی، ادبی،هنری، مذهبی، پژوهشی، علمی و... و یا بخشی از بدنه ی اداری هم چون معاونت فرهنگی پرورشی اداره کل آموزش و پرورش، بخش کودک و نوجوان حوزه هنری استان، بخش کودک و نوجوان کتابخانه ی مرکزی و...و گاه بخش های مردم نهاد و شخصی به این مساله می پردازند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز به عنوان دستگاه رسمی متولی فرهنگ و هنر و ادب و رسانه و ... در استان در کنار سایر اقدامات و برنامه ها با راه اندازی و مدیریت و نظارت برنامه های کودک و نوجوان محور اقدامات خوبی را انجام می دهد. سایر ادارات و ارگان هایی که نگاه و نیم نگاهی به ادبیات کودک و نوجوان دارند.
اما مهم ترین زمینه هایی که می تواند رشد حداکثری را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در استان مسبب شود همگرایی و همکاری تعاملی و پرهیز از موازی کاری در بخش های اداری و شخصی است.برگزاری برنامه های اشتراکی،هم اندیشی ها و همکاری های مشترک اداری و سازمانی با برنامه ریزی های بلند مدت سازمانی و نیز بهره گیری از پتانسیل های ادبی و فرهنگی افراد و سازمان های متخصص و متعهد در این حوزه و تقویت اهداف مشترک می تواند گام های این مسیر را محکم و مداوم و موثر نماید.
ضمن آن که برگزاری کارگاه های آموزشی قالب های ادبیات کودک و نوجوان و انتشار کتاب های مناسب و پر محتوا و استاندارد و توزیع گسترده،فعال نمودن انجمن های و محافل ادبی با محوریت ادبیات کودک و نوجوان می تواند بر رشد و بالندگی ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام منجر شود.

نظر شما