شناسهٔ خبر: 41218364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری نشست‌های شورای فرهنگ عمومی در گچساران به فراموشی سپرده شد

با تصویب آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ‌ها در 1385 از آن زمان تاکنون برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی در گچساران به تعداد انگشتان دست هم نمی رسدچرا که از سال 1393 تاکنون تنها یک نشست شورای فرهنگ عمومی در شهرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس گچساران_ سمیرا نصاری، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال 1363، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

این شورا وظیفة خطیر ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را به عهده داشت و پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و سرانجام در سال 1364، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال 1365 آغاز به کار کرد.

در سال ۱۳۷۲ شورای فرهنگ عمومی کشور با هدف توجه بیشتر به مسایل فرهنگی استان‌های کشور و پی‌گیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح استان‌ها نسبت به تأسیس و تشکیل شورای فرهنگ عمومی در مراکز استانها اقدام نمود  که  این شورا در استان‌ها به ریاست ائمه جمعه و نائب رئیسی استانداران و دبیری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها فعالیت می‌نماید.

 در ادامه فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها با هدف توجه به شهرستان‌ها، تشکیل شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۵ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با ریاست امام جمعه، نائب رئیسی فرماندار و به دبیری رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان  برگزار می‌شود.

 در آیین نامه  شورای فرهنگی عمومی شهرستان  مصوباتی همچون بررسی معضلات و ویژگی‌های فرهنگی که در جامعه شهری و روستایی آن منطقه وجود دارد مورد بررسی و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این معضلات و انعکاس آن به شورای فرهنگ عمومی استان، تلاش برای حذف سنت‌های غلط رایج و تشویق مردم بر حفظ و تقویت ارزش‌های دینی، انقلاب اسلامی و فرهنگی منطقه؛ برنامه ریزی در جهت هماهنگی و همسو کردن دستگاه ها، مراکز و مؤسسات دولتی و غیردولتی در منطقه برای فعالیت در زمینه مسایل فرهنگی مصوب شده است.

 همچنین اتخاذ شیوه‌های تشویقی و نظارتی در شهرستان از سوی شورای فرهنگ عمومی به منظور اعتلا و شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف؛  بررسی زمینه ها و یا آثار فرهنگی مترتب بر سیاست ها و اجرای طرح و برنامه های اقتصادی، اجتماعی در منطقه به منظور اطمینان از همسویی و عدم مغایرت آنها با اصول سیاست فرهنگی و سیاست ها و ارزش های فرهنگی کشور و استان و ابلاغ نتیجه به دستگاه های اجرایی شهرستاناز دیگر مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها است.

 با این تفاسیر اما مشاهده می‌شود که خبری از نشست‌های شورای فرهنگ عمومی در گچساران نیست و گویی که این  نشست و آیین نامه  به طور کلی در این شهرستان محو شده است.

 با مروری به گذشته  اولین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان آن هم بعد از گذشت چهار سال در مهرماه سال 1397 در دفتر امام جمعه شهرستان با حضور امام جمعه، فرماندار، رئیس دادگستری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی  و دیگر اعضای این شورا برگزار شد و این نشست همان اولین و آخرین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان  در این چندسال بود که برگزار شد.

دلیل اینکه این نشست در شهرستان برگزار نمی‌شود را نمی‌دانیم چرا که خود مسوولان هم تمایلی به برگزاری نشست شورای فرهنگی عمومی ندارد.

با این تفاسیر می‌توان دریافت با تصویب  آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ‌ها در سال 1385 از آن زمان تاکنون  در شهرستان گچساران نشست شورای فرهنگ عمومی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد چرا که از سال 1393 تاکنون تنها یک نشست شورای فرهنگ عمومی  در شهرستان برگزار شد و دیگر خبری از این نشست نشد.

انتهای پیام/82031

 

 

 

نظر شما