شناسهٔ خبر: 41217486 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد

برگزاری آزمون جامع با اعمال حداکثری پروتکل‌ها و عدم جابجایی افراد

سیدمیثاق اختر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم برگزاری آزمون جامع با اعمال حداکثری پروتکل‌ها و عدم جابجایی هیچ یک از افراد تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد مهدی طهرانچی در جلسه امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه آزاد اسلامی و شورای عالی استان‌ها گفت: مدل دانشگاه اجتماعی که مدل تشکیل دانشگاه آزاد است، مدلی بوده که در غرب با رویکرد خاصی به وجود آمد؛ اما در نظام اسلامی ما و در دوره فعلی دانشگاه بنا این است که از بستر اجتماعی و دانشگاه آزاد در جهت توسعه منطقه‌ای و تامین آینده مردم در هر منطقه، شهر و روستا استفاده کنیم.

وی افزود: اگر به گذشته کشور نگاه کنیم، موضوع پرورش کارشناس برای حوزه‌های مختلف دائما مطرح بوده، این نیاز در ابتدا با اعزام افراد به خارج از کشور تامین می‌شده که پس از آن برای تحقق این امر در داخل کشور دانشگاه پایه‌گذاری می‌شود. یعنی از ابتدا بنیاد این موضوع به غلط گذاشته شده، پس از انقلاب اسلامی دانشگاه سعی کرد تغییر ماهیت دهد و به دامان جامعه برگردد. البته هنوز بیماری‌هایی دارد که متاثر از ساختار ابتدایی آن است.

وی ادامه داد: مردم در جای جای کشور اراضی خود را برای تاسیس دانشگاه هدیه می‌کنند، فکر می‌کنند احداث دانشگاه موتور محرک محل زندگی‌شان خواهد بود. مردم اعلام می‌کنند که ما نیازمند آن هستیم که مجموعه‌ای که دانش فرزندانمان را ارائه می‌کند، اشتغال آنها در آینده را نیز تامین کند. بی‌تردید دانشگاه آزاد به همه این موارد توجه ویژه‌ای دارد؛ چرا که به خوبی عدم رغبت مردم را متوجه می‌شود و دلیل آن نیز این است که دخل و خرج آن توسط مردم تامین می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه چاره کار دانشگاه‌های خالی در کشور تغییر رویکرد است، افزود: قطعا ایجاد رشته‌ها و تشکیل مقاطع بالاتر به حل مشکل خالی ماندن دانشگاه‌ها کمکی نمی‌کند. ما به کیفیت توجه کرده‌ایم، اما به کارآمدی توجه نداشته‌ایم و در چند دهه توجه به کارآمدی مغفول مانده است. این بیماری بزرگ نظام آموزش عالی کشور است و بیماری دانشگاه آزاد محسوب نمی‌شود. ما در دانشگاه آزاد تحول در آموزش را باید به صورت جدی دنبال کنیم؛ چرا که اگر این مسیر طی شود، بسیاری از مشکلات حل و فصل خواهد شد.

وی ادامه داد: جایگاه شورای عالی استان‌ها در قانون اساسی جایگاه بسیار رفیعی است، اما به دلیل تاخیر تشکیل شوراها بخشی از وظایف آنها را مجلس بر عهده گرفت و خللی در حکمرانی ما ایجاد کرد. به گونه‌ای که نماینده مجلس آنچه را که طلب می‌کند، موضوعی است که شوراها باید طلب کنند. لذا در جهت حل چنین موضوعاتی آمادگی تعامل بیش از پیش با شوراها را داریم.

وی تاکید کرد: بخش اعظم بودجه دانشگاه آزاد از محل شهریه تامین می‌شود و هشت درصد بودجه از محل بنیاد شهید که در پنج سال اخیر از این محل هیچ رقمی توسط دولت پرداخت نشده است. دانشگاه آزاد بخش غیر دولتی است که با شیوع کرونا سایر منابع بودجه‌ای خود را نیز از دست داده است. بی‌تردید در ادامه کار ما نیازمند تغییر رویکرد هستیم. قطعا آموزش تخصصی به این شیوه دیگر مورد نیاز مردم نیست. باید آموزش را کاربردی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست دانشجویان مبنی بر عدم برگزاری آزمون جامع با توجه به شیوع کرونا، گفت: من باید از مدرک تحصیلی مردم صیانت کنم. چرا که برای اخذ آن پول پرداخت می‌کنند، لذا مدرکی که دانشجو می‌گیرد باید معتبر باشد. اگر سختگیری وجود دارد، در راستای صیانت از این موضوع است. برای آزمون جامع هر فردی در محل زندگی خود و در شهر خود امتحان می‌دهد و هیچ کس جابجا نمی‌شود. ما در دانشگاه آزاد فضاهای بزرگ استانداردی برای برگزاری این آزمون داریم.

وی تاکید کرد: برای صیانت از مدرک ضمن اعمال حداکثری پروتکل‌ها و عدم جابجایی هیچ یک از افراد فضایی را فراهم کردیم که افراد آزمون بدهند. در حقیقت کرونا معلوم نیست، کی از بین برود. اگر فعالیت‌های جدی متوقف شود، برخی یاد می‌گیرند به همین شیوه جوامع را مختل کنند.

انتهای پیام

نظر شما