شناسهٔ خبر: 41215946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله عبداللهی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

خبرگان ملت پشتیبان استقلال نظام هستند / مجلس خبرگان؛ مظهر مردم سالاری

نماینده خبرگان با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری از آن جهت که اعضای آن منتخب مردم هستند، مظهر مردم سالاری است، گفت: مهم ترین و اساسی ترین نهاد نظام اسلامی مجلس خبرگان است.

صاحب‌خبر -

آیت الله محمود عبداللهی نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز آغاز به کار نخستین مجلس خبرگان رهبری مهم ترین و اساسی ترین رکن نظام را جایگاه ولی فقیه و رهبری دانست و گفت: قوام نظام اسلامی به وجود رهبر و ولی فقیه بستگی دارد، زیرا این مقوله به منزله ستون خیمه نظام اسلامی است.

وی جایگاه رهبری امت اسلامی را در آینه اصل 57 قانون اساسی مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: در متون دینی همانند نهج البلاغه، جایگاه رهبری با واژه «نظاماً للأمة» توصیف شده است، بنابراین نظام جامعه اسلامی به امامت و رهبری و حاکمیت بستگی دارد.

آیت الله عبداللهی با بیان اینکه همه قوا زیر نظر ولایت فقیه و رهبری اداره می شوند، عنوان کرد: طبق مبانی اسلامی، مشروعیت تشکیلات اجرایی به این است که طبق نظر رهبری عمل کنند و اعمالشان مورد تأیید ایشان باشد، در غیر این صورت هیچکدام از اعمال دستگاه اجرایی از مشروعیت برخوردار نخواهد بود؛ همچنین مجلس نیز برای مشروعیت پیدا کردن باید مورد تأیید شورای نگهبانی باشد که اعضای آن را رهبری انتخاب می کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مهم ترین و اساسی ترین نهاد نظام اسلامی مجلس خبرگان است، خاطرنشان کرد: در اصل 110 قانون اساسی مواردی همچون نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، ریل گذاری سیاست های کلی نظام، فرماندهی کل نیروهای مسلح و نصب عالی ترین مقام قوه قضائیه از جمله وظایف رهبری دانسته شده و باید گفت رهبری با این حجم از اختیارات و اهمیتی که دارد توسط مجلس خبرگان تعیین می شود.

وی با اشاره به اینکه نظام اسلامی نباید خلأ رهبری داشته باشد، زیرا جامعه اسلامی بدون رهبری امنیت ندارد، گفت: این مجلس خبرگان است که خلأ رهبری را پر می کند و نمی گذارد نظام دچار آسیب شود؛ به عبارت دیگر مجلس خبرگان پشتیبان استقلال نظام اسلامی است.

آیت الله عبداللهی ابراز کرد: نمونه مجلس خبرگان رهبری در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، این مجلس را از آن جهت که اعضای آن منتخب مردم هستند، مظهر مردم سالاری دانست و بیان کرد: مجلس خبرگان رهبری بالاترین و مهم ترین نهاد نظام اسلامی است و به عنوان پشتوانه ای برای سلامت نظام شناخته می شود.

وی در پایان همچنین اوصاف و ویژگی های رهبری را مورد توجه قرار داد و به تبیین نقش مردم در انتخاب رهبری به واسطه انتخاب اعضای مجلس خبرگان پرداخت و تأکید کرد: همانطور که تأسیس نظام به رأی مردم بستگی دارد، تداوم آن نیز به وسیله همین مردم خواهد بود./841/ت302/ق

نظر شما