شناسهٔ خبر: 41215850 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان مطرح کرد:

محدودیت عوارض آلایندگی برای شهرداری‌هایی که به فکر پاکیزگی نیستند

دلال آلبوشهبازی

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه وضع مدیریت پسماند در شهرهای مختلف خوزستان بد است، از اعمال محدودیت در پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری‌هایی خبر داد که به فکر پاکیزگی محیط نیستند.

صاحب‌خبر -

فاضل عبیات در کارگروه مدیریت پسماند خوزستان که امروز (۱۸ تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت کنونی که در برخی شهرها در خصوص وضعیت پسماند وجود دارد، قطعاً اولویت نخست شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید بحث مدیریت پسماند باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: وظایف ذاتی و اولویت‌دار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مدیدیت پسماندها است و هر گونه سهل‌انگاری و سستی در این زمینه نوعی تخلف از وظیفه و مسئولیت محسوب می‌شود و با الزامات و مقررات قانونی باید در خصوص جلوگیری از این اقدام‌ها باید گام برداشته شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به وضعیت رهاسازی پسماندها در برخی مناطق اهواز، بیان کرد: یکی از سخت‌ترین ساعت‌هایی که در دو ماه اخیر طی کردم بامداد دو روز پیش از عید فطر در خیابان‌های کوی علوی بود؛ زمانی که شرایط این منطقه را دیدم هیچ توضیحی برای مردم منطقه نداشتم. البته وضعیت انباشت زباله در مناطق دیگر نیز تأسف‌بار بود و بوی تعفن تمام معابر آن منطقه را فراگرفته بود. این وضعیت اصلاً قابل قبول نبود. صبر و تحمل، جانب‌داری و گذشت در خصوص این وضعیت قابل قبول نیست.

عبیات گفت: در همان ساعات با استاندار تماس گرفتم که در جریان این مساله بود و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده بود. این وضعیت، تأسف‌بار است و باید نسبت به سامان‌دهی پسماندها به صورت جدی اقدام شود.

وی بیان کرد: همیشه معضل نبود و کمبود امکانات و اعتبارت را علت تمام این نارسایی‌ها می‌دانیم در حالی که با جابه‌جایی اولویت‌ها و درک شرایط، برخی کارها قابل انجام است. ممکن است برخی مدیران پروژه‌های ظاهری را پیگیری کنند و کار اصلی را کنار بگذارند.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: ساماندهی وضعیت پسماندها باید جزو کارهای اولویت‌دار باشد. اگر این اقدامات خوب انجام شوند، شاید زیاد محسوس نباشد اما اگر این وظایف به درستی انجام نشوند و مشکلی حادث شود، اهمیت موضوع را متوجه می‌شویم.

وی افزود: شرط اساسی زندگی در جامعه این است که مردم در فضای پاکیزه قرار بگیرند. شهرداری و نهادهایی که در این زمینه مؤثر هستند باید بدانند هیچ پروژه‌ای، بر حفظ سلامت مردم و پاکیزگی محیط، اولویت ندارد.

عبیات گفت: مساله وضعیت پسماندها در برخی محلات اهواز نیاز به پیگیری‌های بیشتری دارد و اگر تمکین نشود، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و محدودیت‌هایی برای پرداخت عوارض آلایندگی اعمال می‌شود؛ اختصاص عوارض آلایندگی به شهرداری‌هایی که به فکر پاکیزگی محیط نیستند، امر متناقضی است.

وی بیان کرد: بحران تشخیص اولویت‌ها در شهرداری‌ها وجود دارد؛ اجرا یا کلنگ‌زنی پروژه‌ بی‌معنی تنها برای گرفتن یک عکس و یا مصاحبه، این مساله را نشان می‌دهد. آن‌ها اصل وظیفه را فراموش کرده‌اند. شهرداری‌ها باید ابتدا کارهای ضروری برای زندگی و حفاظت از محیط زیست مردم را انجام دهند و سپس کارهای دیگر را شروع کنند.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: وضع مدیریت پسماند در شهرهای مختلف خوزستان بد است؛ پس از چهار سال، دو شهر در مجاورت یکدیگر نمی‌توانند در خصوص احداث یک سایت دفن زباله به توافق برسند. در همین خصوص، وضعیت آبادان و خرمشهر نیز باید در مدت یک ماه تعیین شود.

وی تصریح کرد: در برخی مناطق، بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی انجام نشده است و با بازدید از سایت صفیره شکل و شمایل قضیه نشان داده شد. باید بررسی شود که مشکل کار  کجاست. مدیرکل امور شهرداری‌های خوزستان باید در جلسات شرکت و گزارش‌ها را دریافت کند و بگوید که تا یک مدت زمانی مشخص، پسماندهای عفونی بدون بی‌خطرسازی دیگر در شهر اهواز و دیگر شهرهای خوزستان وجود نخواهد داشت؛ مدت زمان این کار باید ابلاغ شود.

عبیات گفت: همچنین باید اقدامات قانونی در خصوص برخورد با موارد عدم همکاری کلینیک‌های آزمایشگاه‌ها و مطب‌ها انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما