شناسهٔ خبر: 41214813 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور:

ایده‌های خلاقانه بیش از ۵۰ شرکت و هسته در مرکز رشد و نوآوری پذیرفته شد

رئیس مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 50 شرکت و هسته در مرکز رشد و نوآوری پذیرفته شده اند که برخی از ایده های آن ها به عملیات رسیده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، دکتر وحید مفید با اشاره به اینکه مجوز مرکز رشد و نوآوری انستیتو در سال ۹۵ توسط وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری صادر شد، گفت: این مرکز از سال ۹۵ فعالیت‌های خود را آغاز کرده و براساس اساسنامه‌ای که مختص مراکز رشد است، هدفی که برای آن درنظر گرفته شده، حمایت مالی و واحد‌هایی است که در مرکز جذب می‌شوند و این واحدها، محققین جوان، صنعتگران و متخصصین مختلف در زمینه غذا و تغذیه را شامل می‌شود.

وی افزود: این افراد می‌توانند ایده‌های خود را به مرکز رشد ما ارایه بدهند و در صورتی که این ایده‌ها در کمیته‌های مرکز بررسی شود و نوآوری و اجرایی بودن آن به تصویب برسد، مکانی جهت استقرار شرکت‌ها در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: محققان و صنعتگرانی که ایده‌های خود برای مرکز رشد ارایه می‌دهند، می‌توانند فعالیت‌های پژوهشی داشته باشند تا این فعالیت‌ها منجر به فناوری، تکنولوژی و محصول شود. البته محصول به دست آمده می‌تواند به شکل رژیم غذایی، فرمولاسیون، دستگاه‌های مرتبط با کنترل کیفیت موادغذایی در صنایع غذایی و یا انواع مباحث مرتبط با حوزه غذا و تغذیه باشد.

دکتر مفید بیان کرد: این افراد می‌توانند در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با متخصصین صنایع غذایی و تغذیه انستیتو و دانشکده ارتباط داشته باشند. یعنی هر دو گروه کنار هم قرار بگیرند و از خدمات علمی، پژوهشی و حمایت‌های لازم را از این هسته‌ها و شرکت‌های مستقر به عنوان پژوهشگر که از ایده نوآورانه برخوردار هستند، بهره ببرند.

وی از وجود آزمایشگاه و کارگاه‌های عملیاتی برای محققان و صنعتگرانی که فعالیت‌های تحقیقاتی خود را برای مرکز رشد انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور انجام می‌دهند خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها را در اختیار این افراد قرار می‌دهیم تا بتوانند فعالیت‌های تحقیقاتی خود را به انجام برسانند. البته در کنار آن در صورت نیاز خدمات کتابخانه‌ای نیز ارایه می‌شود تا ایده‌هایی که در ذهن افراد قرار دارد، شکل علمی و تحقیقاتی بگیرد و تبدیل به یک فرآورده، محصول و خروجی شود و در راستای تامین نیاز‌های مردم و قطع وابستگی به اجزای موادغذایی که در کشور وجود دارد و صنایع مرتبط با موادغذایی همچون کنترل کیفیت انجام شود.

دکترمفید درباره فاز ۱ و ۲ مرکز رشد انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور اظهارداشت: در حال حاضر در فاز ۱ و ۲ مرکز رشد، ۲۵ شرکت و هسته مستقر هستند و فاز سوم تا دو ماه آینده راه اندازی خواهد شد تا هسته‌ها و شرکت‌های جدیدی که مراجعه می‌کنند را جذب کنیم.

وی گفت: مرکز نوآوری و رشد انستیتو تحقیقات تغذیه همیشه در انستیتو و در سطح عالی دانشگاه آماده خدمت رسانی است.

رییس مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه در معاونت تحقیقات و فن آوری دانشگاه زمینه را ایجاد کرده اندکه ایده‌های محققان و صنعتگران بتوانند به فناوری‌هایی تبدیل شوند که در خدمت مملکت باشد. خوشبختانه با اقداماتی که مراکز رشد مختلف دانشگاه و معاونت پژوهشی دانشگاه انجام شد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۹۸ مقام اول را در فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور کسب کرد که بخش کوچکی از آن مرکز رشد ما بود.

دکتر مفید در ادامه با اشاره به اینکه ما به عنوان مرکز نوآوری با بخش تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتباط خوبی داریم و این معاونت از ما حمایت می‌کند، بیان داشت: امیدوارم این حمایت تداوم داشته باشد تا بتوانیم زمینه رشد بیشتری را در واحد‌های مرتبط با غذا و تغذیه در کشور فراهم کنیم. چرا که جزو بزرگترین و تخصصی‌ترین مراکز رشد در بخش غذا و تغذیه قرار گرفته ایم.

وی تصریح کرد: ما از همه افرادی که در زمینه غذا و تغذیه ایده‌های نوآورانه دارند، برای حضور در مرکز رشد انستیتو دعوت می‌کنیم و در صورتی که ایده هایشان عملیاتی شود، می‌توانیم به خودکفایی تولیدات برسیم. حضور در مرکز رشد و ارایه ایده نیازی به تحصیلات عالیه نیست.

رئیس مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور افزود: ما در کنار دفاتر مرکزی رشد تا کنون چهارکارگاه تولیدی برگزار کردیم و سعی داریم در سال ۹۹ این کارگاه‌ها را افزایش دهیم. در این کارگاه‌ها نیز ایده‌هایی که فاز آزمایشگاه را رد کردند، می‌توانند تا مرحله تولید پیش روند و حتی مجوز‌های لازم را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند و در واحد‌های تولید صنعتی فعالیت کنند که این کار می‌تواند به عنوان یک فرصت جهت توسعه صنعت کشور قرار بگیرد.

نظر شما