شناسهٔ خبر: 41214349 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

ادبیات کودک و نوجوان مهمترین بخش فعالیت‌های ادبی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، ادبیات کودک و نوجوان را مهمترین بخش از فعالیت‌های ادبی دانست و گفت: همیت ادبیات کودک و نوجوان به دلیل آنست که هیچ یک از انواع فعالیت ادبی در دوران معاصر به اندازه ادبیات کودک و نوجوان سازنده نبوده است.

صاحب‌خبر -

صابر سهرابی چهارشنبه ۱۹ تیر در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان و با تاکید براینکه، این بخش از فعالیت ادبی آینده‌سازان جامعه را به سمت داشته‌های معنوی و ارزشمند سوق می‌دهد، گفت: به همین دلیل تاکید داریم که ادبیات کودک و نوجوان را باید ادبیات انسان‌ساز دانست.

وی با بیان اینکه شمار زیادی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان، از فارس برخاسته‌اند، گفت: فارس یکی از خاستگاه‌های مهم ادبیات ایران و حتی جهان محسوب می‌شود و در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز تاثیرگذاری خوبی داشته است.

سهرابی ضمن ابراز تاسف از اینکه طی ۲ دهه گذشته با وجود اهمیت ادبیات کودک و نوجوان، کمتر به آن پرداخته شده است، گفت: از گذشته تاریخ تا امروز فارس در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، فعالیت داشته و از سعدی بزرگ تا نویسندگان معاصری نظیر احمد اکبرپور، بهمن پگاه‌راد، فرهاد حسن‌زاده، محمدرضا سرشار (رهگذر)، رضا شیرازی و ... در این دیار پرورش یافته و سربلند کرده‌اند.

او با بیان اینکه نویسندگان و هنرمندان فعال استان فارس در حوزه کودک و نوجوان، مایه مباهات هستند، گفت: سعدی را باید پدر ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات تربیتی و پرورشی ایران دانست؛ ادبیاتی که چندین سده، در سوادآموزی و پرورش کودکان و نوجوانان تأثیر مستقیم داشت.

این مسئول فرهنگی استان فارس با بیان اینکه شیراز در زمینه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی در حوزه ادبیات و ادبیات کودک و نوجوان هم تاثیرگذار بوده است، گفت: یکی از پویاترین مراکز ادبیات کودک و نوجوان، دانشکده زبان و ادبیات فارسی است که عالمانه مبحث ادبیات کودک و نوجوان را با دانشجویان و علاقمندان این حوزه دنبال می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس گفت: گاه می‌توان فرهنگ‌سازی نسلی را بیش و پیش از مدرسه در ادبیات برآمده از نوشتارهای داستانی دانست؛ چرا که این ادبیات حتی اگر مستقیم به دست کودکان و نوجوانان نرسد، از راه‌های گوناگون به درون آنان راه می‌یابد.

سهرابی همچنین خاطرنشان کرد: امروزه فضای مجازی به درون افراد راه یافته است؛ و این ورود در نسل کودک و نوجوان ما بیش از سایر نسل‌هاست. از این رو باید ادبیات کودک و نوجوان را در قالب‌های گوناگون در این فضا به کودکان و نوجوانان‌مان ارائه کنیم.

انتهای پیام

نظر شما