شناسهٔ خبر: 41214182 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان/

تحریم‌های آمریکا علیه ایران صدای خبرنگاران خارجی را هم درآورد!

شماری از خبرنگاران و نویسندگان خارجی، خواستار رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شماری از نویسندگان و خبرنگاران رسانه‌های خارجی طی نامه‌ای خطاب به رؤسای کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل، مراتب اعتراض خود را به ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران و دفاع از حقوق آنان به‌ویژه در شرایط حساس شیوع ویروس کرونا اعلام کرده و از آنان خواسته‌اند به مسئولیت خود برای اعمال فشار به دولت آمریکا در آزاد کردن سپرده‌های توقیف شده ایران عمل کنند تا به دولت ایران امکان تهیه دارو، مواد غذایی و تجهیزات لازم داده شود.

۴۶ نفر از خبرنگاران مقیم و غیرمقیم رسانه‌های خارجی، در نامه‌ای به رؤسای کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل که به ۳ زبان عربی، انگلیسی و فارسی نوشته شده است، ضمن تأکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا، مسئولیت تاریخی بر دوش همه دولت‌ها و ملت‌ها گذاشته تا بهترین درمان و راه حل ممکن را برای نجات بشریت ارائه دهند، آورده‌اند:

«ویروس کرونا از عمق شرایط غیرانسانی و غیراخلاقی نظم جهانی و روابط بین الملل پرده برداشته و عدم موفقیت این ساز و کار را در مقابل فاجعه‌ای پیش روی بشریت، به نمایش گذاشته است.

در چنین شرایطی منطقی نیست که دولت‌ها و ملت‌های جهان تنها نظاره گر مردم ایران باشند که چگونه با دستان خالی در مقابل ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و برای کاهش درد و رنج ۸۲ میلیون ایرانی، هیچ مسئولیتی احساس نکنند. مردم ایران در شرایطی با این ویروس روبرو هستند که به دلیل انواع تحریم‌های اقتصادی قادر به تهیه دارو و لوازم پزشکی برای درمان مبتلایان و مهار تبعات ناشی از شیوع ویروس در جامعه، نیستند.

تاریخ ایالات متحده آمریکا تاکنون شاهد اعمال چنین تحریم‌هایی که در حال حاضر علیه ایران تحمیل می‌شود، نبوده است. درست است که پرزیدنت ترامپ چنین تحریم‌هایی را با انگیزه‌های سیاسی و امنیتی وضع کرده است، اما این تعبیر هم درست است که وی عملاً مانع رسیدن دارو به ۸۲ میلیون ایرانی شده است و آنان را از ابتدایی‌ترین حقوق خود یعنی حق "محافظت از زندگی " که در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در اعلامیه جهانی حقوق بشر درج شده، محروم کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دیگر همکارانش فراموش کرده اند که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران پیش از آنکه سیاسی و یا اقتصادی باشد، در درجه نخست تحریم‌های انسانی است؛ زیرا با این تحریم‌ها تمامی ارزش‌های انسانی در چنین شرایطی نادیده گرفته شده است.

در ادامه این نامه ضمن طرح این پرسش که «ما از این تعجب می‌کنیم چگونه اعضای دولت آمریکا می‌توانند در کاخ سفید برای نجات از "ویروس کرونا" دست به دعا بردارند، در حالی که ۸۲ میلیون ایرانی از تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی و غیراخلاقی این دولت، رنج می‌برند؟» آمده است:

دولت آمریکا به طور خاص از طریق خزانه داری، شدیدترین فشار‌ها را بر همه مؤسسات بین المللی و داخلی از جمله صندوق بین المللی پول، سازمان بهداشت جهانی، بانک‌ها و نهاد‌ها و مؤسسات مختلف مالی بین المللی اعمال می‌کند تا آن‌ها را از تعامل با ایران بازدارد و اینگونه این کشور را از تهیه دارو و لوازم پزشکی مورد نیازش برای مقابله با ویروس کرونا منع کند. حتی به دولت ایران اجازه نمی‌دهد از دارایی‌های بلوکه شده اش برای خرید دارو، مواد غذایی و لوازم پزشکی مورد نیاز استفاده کند.

نویسندگان و خبرنگاران رسانه‌های خارجی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند تا به مسئولیت تاریخی، حقوقی و بشردوستانه خود برای اعمال فشار به دولت آمریکا درجهت آزاد کردن سپرده‌های توقیف شده ایران، عمل کنند تا ایران امکان تهیه دارو، مواد غذایی و تجهیزات لازم را داشته باشد

 

انتهای پیام/

نظر شما