شناسهٔ خبر: 41212694 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

تحلیل نمادهای بورسی؛

بررسی وضعیت بنیادی و تکنیکال نماد گشان؛ در آستانه صعودی بزرگ

بررسی وضعیت بنیادی و تکنیکال نماد گشان صعود خوبی را در آینده نوید می دهد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بورس: شرکت پدیده در تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۳ با نام شرکت کاوشگران سهام تاسیس و درآبان ماه ۱۳۸۷ طی مجمع فوق العاده نام شرکت به توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز تغییر یافته و از ماههای اخیر پس از دورانی پر فراز و نشیب درتابلو نارنجی بازار پایه فرابورس قابلیت معامله برای آن فراهم شده است.
 فعالیت:فعالیت اصلی شرکت شامل کلیه فعالیت های اقتصادی، اجرایی و خدماتی در رابطه با احداث و بهره برداری از ظرفیت های گردشگری می باشد. تمرکز اصلی شرکت در سالهای اخیر پروژه شهر شاندیز در استان خراسان رضوی می باشد.

همراهان گرامی اخبار مختلفی از این شرکت پر سر و صدا در سالهای اخیر شنیده اند. جهت آشنایی کلی از لحاظ ساختاری آنچه که در روند ده ساله این شرکت دیده ایم را می توان به ۳ بخش تقسیم کرد: پس از سوابق شرکت در احداث رستوران های مختلف و حتی ایجاد شعبه در خارج از کشور، ورود به ساخت پروژه بزرگ شهر رویایی پدیده در کنار پروژه های شمال کشور و کیش که با ۳ اقدام خارج از ساختار قانونی از شامل فروش سهام خارج از کانال بازار سرمایه، عدم اخذ مجوزهای قانونی در ساخت و ساز و همچنین تامین مالی یکجانبه از نقدینگی جدید بجای استفاده از ابزار بدهی، بسیاری از امتیازات و پیشرفت های صورت گرفته را با موانع قانونی و اجتماعی حاصل از مشارکت ۱۳۰ هزار نفر در این حوزه روبرو ساخت و موجب تعطیلی پروژه ها در سال ۱۳۹۳ گردید.

 پس از تعطیلی پروژه ها و مشکلات سهامداران، با ورود ستادی متشکل از دستگاه قضایی، دولت، مجلس تحت عنوان ستاد تدبیر، پس از ۶ سال ساختار فراقانونی و حساسیتها در خصوص سرمایه پذیری و پروژه ها با طرح مسئله در شورای سران قوا اصلاح و مالکیت شرکت با حکم دادگاه از تیم قبلی به سهامداران خرد و دیگر طلبکاران عمده انتقال یافت.

 با استانداردسازی ساختار مجموعه, سهام این شرکت با نماد گشان در فرابورس پذیرش و عرضه گردید تا پس از سالها سهامداران این مجموعه امکان معامله دارایی خود را داشته باشند.
 

 بررسی بنیادی:
در این تحلیل تمرکز بر رویکرد آینده نگری شرکت خواهد بود تا ضمن پاسخ به درخواست سهامدارانی که افتخار همراهی آنان در کانال را داریم، تحلیل کلی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در این مجموعه را ارائه نمائیم. 

از آنجایی که شرکت در تابلوی نارنجی فرابورس پذیرش شده، ارزشگذاری با استاندارد سازمان بورس موجود نیست اما این موضوع از طریق استفاده از مستندات شرکت و فیلتر اطلاعات موجود مورد بررسی قرار گرفته است.
پدیده دارای زیرمجموعه هایی شامل شرکت توسعه، ابنیه، تجارت الکترونیک پدیده کیش، پشتیبانی سهام، پدیده کیش و بازرگانی پدیده پارسیان توس می باشد.

در جریان انتقال مالکیت و تهاتر بدهی ها با طلبکاران مجموعاٌ ۲۰% از سهام به بانک صادرات و موسسه ملل اختصاص یافت و در حال حاضر سهامداران #گشان به نسبت مالکیت مدیریت قبلی تعدادی سهم از شرکت ابنیه نیز در اختیار دارند و سامانه ای بنام سناپ جهت معاملات آن تحت مدل OTC امکان معامله آن قسمت از دارایی ها را فراهم نموده است.

 صورت های مالی شرکت در مقایسه با شرکت های مشابه این گروه کاملا مطلوب و در حال حاضر اثری از بی انضباطی در اسناد این مجموعه به چشم نمی خورد.

 حقوق صاحبان سهام و به خصوص سود انباشته، قابلیت افزایش سرمایه بسیار سنگینی را برای گشان فعال کرده است.
 

 پیش بینی آینده
 از آنجا که ارزش گذاری دارایی های ملکی و پروژه های شرکت در سال ۱۳۹۴ و تهاتر بدهی های عمده بر اساس هر سهم ۱۲۸۰۰ تومان انجام شده است، با فرض ضریب ۴.۸ تورم بخش دارایی ها عدد پتانسیل مورد نظر #گشان بالای ۴۰ هزار تومان می باشد که اختلاف قیمت بازگشایی با این هدف را باید در مواردی همچون فشار فروش سهامداران معسر، سیاست سهامدار عمده در ایجاد کف قیمتی مستحکم جهت روندهای صعودی و ارزش گذاری بر مبنای بهره برداری و همچنین بحث ورود شرکت ابنیه به بورس باید جستجو کرد.

نتیجه گیری
با توجه به وضعیت P/E شرکت که در بین ۴۵ شرکت  با نسبت قیمت به درآمد مناسب جای گرفته است، نسبت دارایی بدهی مناسب، پتانسیل افزایش سرمایه بیش از ۳۰۰۰ درصدی شرکت، حل مشکل ارتفاع هتل در شورای عالی شهرسازی، به نتیجه رسیدن تسهیلات کنسرسیوم در اتمام ساختمان های نیمه کاره، تعیین تکلیف تهاتر واحدهای فروش رفته و همچنین ضریب بالای EVE در پایان پروژه، در آینده ای نه چندان دور از قیمت های فعلی بعنوان خاطره ای طنز یاد خواهد شد. توصیه ای که برای سهامداران صبور این سهم داریم، نگهداری آن و شراکت در تناول میوه ای است که فصل چینش آن دور و دیر نیست.

تحلیل تکنیکال 

ورود پول هوشمند در نماد گشان بسیار جدی بوده و این نماد در ده روز گذشته با ورود پول جدی مواجه بوده این نماد یک الگوی مثلث در تایم فریم روزانه ساخته که در صورتی رهایی از این مثلث به اهداف بالایی می اندیشد ، اما نکته مهم این است که این نماد امروز به مقاومت برخورد کرده و احتمالا هفته بعد به محدوده اصلاح بازگردد، استوک استیک این نماد به ۱۰۰ رسیده و  از این ناحیه بازگشت کرده است. این نماد قیمت ۲۳۰۰۰ تومان را در آینده نزدیک نشانه گرفته است.

منبع تحلیل بنیادی: نبض بازار 
منبع تحلیل تکنیکال: بورس بازار

نظر شما