شناسهٔ خبر: 41212476 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

از سهام‌فروشی سنتی تا سهام چاق کنی قانونی با سس کچاپ

طبق پیگیری‌ها، سازمان بورس به این شرکت سرمایه‌گذاری نامه‌ای بابت اصلاح این نوع تبلیغ ارسال کرده که طبق آن، باید عنوان سهم و بورس از تبلیغات تبرک حذف می‌شد اما...

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس‌نیوز، هر وقت ماهی را از آب بگیرید، می‌میرد یا تازه‌ است! این یک نگرش مدیریتی و تنها اختلاف نظر یا اپیزود سرگردانی از نوع مدیریت در شفاف‌ترین بازار است که ادعای آن را داریم؛ بالاخره ماهی تازه است یا می‌میرد...

دقیقا در روزهایی که ماهی‌ها در حوض بورس شروع به جست‌وخیزهای جالبی همچون ماهی‌های پرنده اقیانوس آرام کرده‌اند، برخی از شرکت‌ها می‌خواهند ماهی‌سیاه خود را مانند ماهی رنگی‌های شب‌عید به مشتریان یک‌شبه قالب کنند؛ این مشتریان یا همان تازه‌واردهای بورسی که رنگ‌ولعاب بازار آنها را مدهوش و سرگشته کرده، پای اعتماد به رسانه‌ملی، شاید غرق در مرداب سودجویی‌ها شوند.

در همین ابتدا، یک سوال اساسی ذهنمان را درگیر کرد؛ آن‌هم از داده‌های منتشر شده و عیان خود شرکت در بازارسرمایه این سوال را باید مطرح کرد و پرسید؛ فرانچــسکوی تلویزیون ملی ما که تبلیغ کنسرو سهام می‌کند، باید همان شرکت "گروه کارخانجات صنعتی تبرک" باشد که با نماد "تبرک" در بازارسرمایه زیست می کند،چراکه تبرک دیگری نداریم.

 

سوال اینجاست که آیا طبق گفته خود این شرکت، این گروه صنعتی که در سیمای ملی تبلیغ رُب و سُس خود را با چاشنی سهامداری در قاب تلویزیون به نمایش گذاشته، آیا یک شرکت سرمایه‌گذاری نیست؟

خودشان گفتند که تبرک، شرکتی سرمایه‌گذاری بوده که فاقد هرگونه محصولات تولیدی است و البته نرخ فروش محصولات شرکت‌های فرعی، تابع بازار خواهد بود، آیا درست است که شرکت‌های زیرمجموعه، نام شرکت سرمایه‌گذار خود را بر دوش کشد و از برند آن که اتفاقا در بازارسرمایه می‌خواسته فعال شود، سوءاستفاده کنند؟

دلیل این پرسش ما از نهاد بورسی آنجاست که چندی قبل همین مسئله برای شرکتی مطرح شد، یعنی یکی از عرضه‌اولیه‌ها با نامی دیگر درج نماد و اطلاع‌رسانی‌های خود را آغاز کرد اما؛ دو روز قبل از عرضه، نام این شرکت به درخواست نهادهای ناظر به‌علت تشابه با برند تولیدی زیرمجموعه‌های آن، مجبور به تغییر نام در کدال شد و نهایتا با نام جدید گام در بازارسرمایه گذاشت.

حال چرا با نام "تبرک" تبلیغات خوراکی را با عنوان معرفی و تبلیغ سهام جابه‌جا کرده‌ایم، این خود یک سوال از نهاد ناظر بوده یعنی دقیقا از ضعف نظارت‌ها، این شرکت قیمه‌ها را در ماست ریخته و از این فرصت استفاده کرد تا چنین تبلیغی را با اهدافی دو گانه از رسانه‌ملی سرو ‌کند، شاید نهایتا باردیگر بگویند که فقط پولتان را پس می‌دهیم.

با کمی بررسی بیشتر نمایان می‌شود که مارکت کپ این شرکت سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک نهاد مالی، معلوم نیست چرا در گروه مواد غذایی و آشامیدنی در تابلو فرابورس به نمایش درآمده و هم‌اکنون ۷ هزار و ۸۵۴میلیارد و ۲۲۵میلیون و ۳۴۳هزار و ۲۹۹تومان بوده و البته سرمایه این شرکت به ۲۲۳ میلیارد و ۱۵۰میلیون و ۴۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

بر پایه این گزارش، مطابق مستندات مالی این شرکت سرمایه گذاری فاقد تولید محصول ، مجموع ارزش زمین و املاک آن هم اکنون ۴۹ میلیارد و ۷۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و به عبارتی به ازای هر سهم تنها ۲۲ تومان است.

به لطف ناظر بازار سهام، مارکت کپ یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس یعنی همین شرکت سرمایه‌گذاری فوق که از حضور آن در بازار سهام کمتر از دو سال و نیم نمی‌گذرد، این‌روزها به بیش از ۳۵ برابر سرمایه رسیده است.

حالا از ناظر بازار سهام باید پرسید رونمایی از چنین مارکت‌کپی برای این شرکت سرمایه‌گذاری در مقایسه با مارکت‌کپ شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشابه، اولا چه رابطه مرموزی به تبلیغ سهام فروشی و سهامداری از طریق رسانه‌های موثری همچون صدا‌وسیما دارد و دوما آیا اساسا از این پس بازار سرمایه شاهد عرضه‌های اولیه‌ای به این سبک در بورس و فرابورس خواهد بود که ۱۵۸برابر کل دارایی‌ها می‌توانند در تابلو ابن بازار شفاف جا خوش کنند و در پشت پرده بیزنس‌های جدیدی با همین روش را به مدد وثیقه سهام و تسهیلات بانکی میلیاردی در شرکت‌های تو خالی رقم بزنند؟

قطعا چنین مارکت کپ شیرینی برای یک نهاد مالی که هیچ محصول تولیدی ندارد برای سهامداران و مدبران آن بیش از هر جذابیتی ، لقمه بزرگی خواهد بود در شهری که هنوز مردمان آن خاطره خوبی از سهام فروشی شارلاتان هایی همچون پردیسان و پدیده و غیره ندارند.

آیا از «خریداری تا سهام داری با تبرک» با سس دست‌ساز مارکت‌کپ خیالی در این سهم مدعی نهاد مالی که این روزها لابلای تبلیغات رب گوجه و مایونز، می خواهد همه مردم ایران را معادل سال تولدشان سهامدار کند با قوانین و دستورالعمل های بازار سرمایه می خواند و یا اساسا با «پدیده» ای مواجه هستیم که می خواهد به اسم بورس و بازار سرمایه ، همان جریان قدیمی سهام فروشی غیر قانونی خود را رواج دهد؟ آیا مردم می دانند این شرکت اصلا تولید کننده نیست و کار آن خرید و فروش سهام است؟

اما از دید کارشناسی اگر دارایی های تبرک یعنی همون زمین و ساختمان به نسبت مارکت کپ و سرمایه اش نخونه ، چیزی نیست جز حباب...

طبق پیگیری‌ها، سازمان بورس به این شرکت سرمایه‌گذاری نامه‌ای بابت اصلاح این نوع تبلیغ ارسال کرده که طبق آن، باید عنوان سهم و بورس از تبلیغات تبرک حذف می‌شد.

اما طبق شنیده‌ها گویا معاون مالی تبرک اذعان کرده که پخش تبلیغات از ۲۸ اردیبهشت اصلاح شده ولی این اصلاح درحدی بوده که ماده‌ای را بر مصوبه‌ای اضافه کنند یعنی عنوان "با ما در بورس باشید" حذف و همچنین "من سهم بازار تبرک را می‌خواهم" جایگزین "من سهم محصولات تبرک را می‌خواهم" شد.

از سوی دیگر، ولی الله جعفری رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس در این خصوص اظهار کرد: در ابتدا باید تبلیغات این شرکت را دید، ولی اگر بنا باشد باز هم شائبه تبلیغ سهم تبرک ایجاد شود، با این شرکت برخورد خواهیم کرد و دوباره باید تبلیغات خود را اصلاح کنند.

حال باید دید آیا نظارت سازمان بورس بر این شرکت سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود یا کماکان فرانچسکو برای بورسی‌ها کنسرو سهام می‌آورد ...

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ASSET ندارند و با NAV و بر اساس قیمت تمام شده دارایی‌ها سنجیده می‌شوند.گ

آیا ناظر بازار‌سرمایه به این نکته تامل کرده یا این روزها او هم تحمل می‌کند این روزگار عجیب را...

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۱۳:۱۱

بورس‌نیوز آماده درج نظرات این شرکت برای شفاف‌سازی بیشتر است.

نظر شما