شناسهٔ خبر: 41212141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

سفیر ایران در عراق مطرح کرد:

توان نقش آفرینی جریان دانشگاهی و آکادمیک ایرانی در صحنه سیاسی و علمی عراق

عراقی‌ها در حال حاضر به دنبال ایجاد توازن میان دو بازیگر اصلی یعنی ایران و آمریکا هستند. عراق به دنبال استفاده از ظرفیت هر دو جبهه است و این موضوع را صراحتا به دو کشور هم می‌گوید. مثلاً به آمریکا می‌گویند که ایران همیشه برادر و دوست ما بوده است و نمی‌توانیم از همکاری با تهران صرف نظر کنیم. به ما هم ظرفیت‌های بین المللی آمریکا را یادآوری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  ایرج مسجدی روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ۹۹ در نشست بررسی تحولات سیاسی عراق  که به همت مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار داشت: عراق از دو سه مرحله عبور کرده و وارد مرحله جدید شده است. عبور از اشغال، داعش و ناامنی . جمهوری اسلامی در این سه مرحله نقش روشنی داشته که همه مقامات و شخصیت‌های عراقی بر آن تاکید دارند.

توان نقش آفرینی جریان دانشگاهی و آکادمیک ایرانی در صحنه سیاسی و علمی عراق

وی با بیان انکه امروز عراق در مرحله جدیدی برای ثبات و سازندگی است تا جایگاه خود را در منطقه بیاید افزود: دولتمردان عراقی بر این تصور هستند که باید کشور خود را بسازند و جایگاه واقعی عراق را در خاورمیانه و در مجاورت همسایگان پیدا کنند. عراق به دنبال توسعه روابط با همسایگان خود، کشور‌های حوزه عربی، اخذ سرمایه گذاری خارجی و حضور در عرصه بین‌الملل است.

سفیر کشورمان در عراق در ادامه این نشست تخصصی چالش‌های پیش روی عراق را بحث اجرای مصوبه پارلمان عراق برای خروج بیگانگان از این کشور؛ بحث شیوع کرونا و بحث اقتصادی و کاهش قیمت نفت  دانسته و عنوان کرد: هزینه‌های جاری  این کشور بسیار بالا است از همین رو دولت بودجه زیادی برای هزینه کرد در موضوع عمرانی ندارد. عراق با مشکلات داخلی و اختلافات جناحی و قومی نیز روبرو است که از آن جمله می‌توان به اختلاف میان بغداد و اقلیم کردستان اشاره کرد.

مسجدی گفت: عراق در حال گذار از مرحله دیکتاتوری صدام حسین و ناامنی دوره داعش و در حال رسیدن به مرحله ثبات و سازندگی است و میدانی برای نقش آفرینی دو بلوک است. یک جبهه آمریکا و بلوک مرتبط به آن است و جبهه دیگر که بخش مهمی نیز هست، مقاومت و ایران است.

وی ادامه داد: عراقی‌ها در تلاش هستند که مستقل باشند و مارک ایرانی بودن نداشته باشند. ارتباط میان ایران و عراق را نمی‌شود انکار کرد.هیچ کشوری با عراق به مانند ایران ارتباط ندارد. امروز ایران ۱۲ میلیارد دلار صادرات به عراق دارد و این در حالی است که این میزان برای عربستان ۴۰۰ میلیون دلار است.

توان نقش آفرینی جریان دانشگاهی و آکادمیک ایرانی در صحنه سیاسی و علمی عراق

 مسجدی ضمن بیان آنکه عراقی‌ها به دنبال ایجاد توازن میان دو بازیگر اصلی یعنی ایران و آمریکا هستند و عراق به دنبال استفاده از ظرفیت هر دو جبهه است  عنوان کرد: این موضوع را صراحتا به دو کشور هم می‌گوید. مثلاً به آمریکا می‌گویند که ایران همیشه برادر و دوست ما بوده است و نمی‌توانیم از همکاری با تهران صرف نظر کنیم. به ما هم ظرفیت‌های بین المللی آمریکا را یادآوری می‌کنند. وی گفت: بحمدالله جایگاه مراجع در عراق بسیار بالا است و خود حشد شعبی ارتشی بزرگ و ۱۲۰ هزار نفره است. ایران را نمی‌شود از صحنه عراق حذف کرد. آمریکا را هم نمی‌توان حذف کرد و شاید پایگاه آن‌ها برچیده شود، ولی همچنان نفوذ خواهند داشت.

سفیر کشورمان در عراق تاکید کرد: عراق به محلی برای حضور دشمنان ما تبدیل نخواهد شد همچنین محلی برای مبارزه با صهیونیسم هم نخواهد شد. به اعتقاد بنده جریان دانشگاهی و آکادمیک ایرانی می‌تواند در صحنه سیاسی و علمی عراق نقش آفرین باشد. جامعه مردمی و خود دولتمردان عراقی به جایگاه علمی و پزشکی ایران اعتراف دارند. وزیر بهداشت سابق عراق به من می‌گفت که جایگاه علمی ایران در حد جهان است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.ما ظرفیت‌های همکاری زیادی با عراقی‌ها داریم که بخش دانشگاهی، پزشکی، فرهنگی، علمی و ورزشی را شامل می‌شود و آن‌ها از آن استقبال می‌کنند.

سفیر کشورمان در عراق درباره نقش صهیونیسم در ناآرامی‌های عراق تاکید کرد: نگاه ما به آمریکا و صهیونیسم یکی است و صهیونیسم شامل استکبار جهانی می‌شود. در عراق هم نسبت به صهیونیسم حساس هستند. مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق که حالا ادعا می‌شود وی به غرب نزدیک است، در اولین جلسه دیدار با من گفت که بزرگترین دشمن عراق، رژیم صهیونیستی است. جامعه عراق، روشنفکران و سیاسیون این کشور به صهیونیسم حساس هستند و با آن مخالف هستند. دولت، حاکمیت، جریان مقاومت، مردم و کیان عراق با اسرائیل مخالف هستند و با همراهی با آن مخالف هستند.

سفیر ایران در عراق گفت در ادامه نشست احتمال برگزاری مراسم اربعین را به دلیل شرایط کرونا ضعیف دانسته و گفت: مسئولان در جلسات نباید برگزاری اربعین را تبلیغ کنند تا مشکلاتی توسط مردم ایجاد نشود. به احتمال زیاد برای خود عراقی‌ها در داخل هم محدودیت ایجاد شود و ما هم نباید در مورد اربعین با شور و حرارت صحبت و انتظار ایجاد کنیم.

سفیر ایران در عراق مسجدی در نشست بررسی تحولات سیاسی عراق در مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها افزود : اگر در سختی‌ها کنار مردم و دولت عراق باشیم، آن‌ها حس می‌کنند  همان‌گونه که در مبارزه با داعش مردم، جوانان و ارتش عراق دیدند که ایران در کنار آنان ایستاده و با فتنه و افراط گری مبارزه کرد. انتظاری در عراق وجود دارد که، چون ایران کشور بزرگ و قدرتمندی است، به ما می‌تواند کمک کند. اگر ما به آن‌ها کمک کنیم، حس مردم عراق به ایرانیان قوی‌تر می‌شود. اگر ما بتوانیم متقابلاً در مقابل مهمان نوازی عراقی‌ها در ایام اربعین اقدام کنیم، مردم عراق گرایش بیشتری پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: تعداد زوار عراقی در ایران در سال گذشته چهار برابر شده است. به صورت رسمی ۱۲ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند و اگر آن‌ها محبت جمهوری اسلامی را ببینند، به نفع ما است. عراقی‌ها تشنه محبت ایرانی‌ها هستند بطور نمونه عشایر عراق به طور مرتب درخواست دارند که خدمت حضرت آقا برسند و از جمهوری اسلامی تشکر کنند ما قولی هم گرفته‌ایم که اگر شرایط مطلوب شد، تعداد زیادی از روسای عشایر عراق به دیدار رهبر انقلاب خواهند آمد.

وی تاکید کرد: ما به دنبال سیادت در عراق نیستیم و چیزی را نمی‌خواهیم دیکته کنیم. ما عراق را مستقل می‌دانیم و می‌خواهیم دوست و برادر عراقی‌ها باشیم. عراقی‌ها به سرزمین خود علاقه دارند و باید به سیادت و قلمرو و مردم عراق احترام بگذاریم. ما قطعا به عنوان راهبرد جمهوری اسلامی تلاش می‌کنیم که کفه موازنه به سمت ما باشد. امروز ایران در حوزه اقتصادی عراق نقش بسیار فعالی دارد. چون عراقی‌ها با ما هم فرهنگ هستند، هم مرز ما بوده، اشتراک مذهبی عمیق و پیوند خانوادگی دارند می‌توان کاری کرد که موازنه به سمت ایران باشد.

مسجدی افزود: اگر رویکرد قبلی نسبت به عراق که امنیتی بود به حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی تغییر یابد، بسیار خوب است و ما ظرفیت این همکاری را داریم. در این زمینه دیپلماسی پارلمانی هم می‌تواند نقش آفرین باشد. البته نباید به دیپلماسی پارلمانی اکتفا کرد و از طریق سازمان‌های مردمی باید همکاری کنیم.

ایرج مسجدی در حاشیه نشست تخصصی تحولات سیاسی اخیر در عراق در جمع خبرنگاران افزود: ایران و عراق همواره در کنار یکدیگر به همکاری نیاز دارند و اکنون میزان مناسبات اقتصادی، تجاری و انرژی دو کشور بیش از ۱۳ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به بغداد گفت: آقای اردکانیان در این سفر قرارداد فروش برق کشورمان به عراق را برای دوره دوساله دیگری امضا کرد پس حتما ما به یکدیگر نیاز داریم چنانکه گاز کشورمان نیز به عراق صادر می‌شود. در سفر روسای جمهور دو کشور در گذشته توافقات خوبی میان دو طرف حاصل شد که یکی پس از دیگری باید اجرا شود.

مسجدی همچنین با اشاره به تاثیر مستقیم امنیت در دو کشور بر یکدیگر افزود: اگر در عراق امنیت برقرار باشد مرز‌های ما نیز امن است و به همین علت پروتکل‌ها و همکاری‌های امنیتی بسیار خوبی میان دو طرف وجود دارد.

وی با اشاره به دیدارش با وزیر دفاع، رئیس حشدالشعبی و مسئولان امنیتی عراق بر ادامه همکاری‌های امنیتی دو کشور تاکید کرد.

ایرج مسجدی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ترور یکی از تحلیلگران سیاسی در عراق تاکید کرد: تلاش‌های زیادی می‌شود که روابط ایران و عراق تخریب شود متاسفانه شرایط امنیتی در عراق به نحوی است که در پی اینگونه اقدامات تروریستی افرادی کشته می‌شوند که ما بسیار متاسفیم، البته این رویداد‌ها مسایل کوچکی است که نمی‌توانند بر روابط دو کشور سایه بیندازند.

وی  در خصوص کمک به عراق در بحث کرونا هم گفت:  معنی کمک ایران و همکاری با این کشور الزاما به معنای ارایه رایگان تجهیزات و امکانات نیست؛ ما امکانات و تجهیزات پزشکی مناسبی داریم که شرکت‌های مختلف کشورمان در تعامل با طرف‌های عراقی می‌توانند آن را با قیمت‌های مناسب بفروشند که اینگونه تبادل تجاری و اقتصادی خوبی هم انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما