شناسهٔ خبر: 41211343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

رقیه جدا، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات:/ بازنشر*

حرکت به سمت 5G نیازمند عزم ملی است

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات، ورود کشور به نسل پنجم را نیازمند شکل‌گیری عزمی ملی دانست و تأکید کرد که برای حرکت به سمت 5G اول باید تکلیف طیف فرکانسی مشخص شود و بعد شاهد شکل‌گیری همدلی و همکاری سازمان‌ها و نهادها به‌ویژه شهرداری‌ها و صاحبان اماکن و مبلمان شهری برای نصب تجهیزات و فراهم کردن زیرساخت‌ها باشیم در غیر این صورت ورود به این عرصه چندان آسان نخواهد بود.

صاحب‌خبر -
رقیه جدا، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص اقدامات و برنامه‌های این پژوهشگاه برای فراهم کردن ورود کشور به نسل پنجم شبکه ارتباطی گفت: بر اساس ابلاغیه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در اوایل سال 1395، پروژه‌هایی به پژوهشگاه پیشنهاد داده شد که یکی از آن‌ها پروژه «پروژه رصد و ارتقا دانش داخلی فناوری و تدوین برنامه جامع حوزه 4G و 5G» بود.
وی افزود: هدف از این پروژه، تدوین نقشه راه، راهبردها و برنامه اجرایی در خصوص تکامل 4G و ورود به نسل جدید ارتباطی یا همان نسل پنجم شبکه ارتباطی (5G) بود که خروجی‌های این پروژه در تاریخ 31 اردیبهشت 96 نهایی و استخراج شدند.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات تصریح کرد: در این برنامه جامع، اقدامات متنوع و برنامه اجرایی با تبیین جایگاه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات، سازمان‌های تابعه، دانشگاه‌ها و همکاری‌های لازم با سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت بهداشت و وزارت صنایع مطرح شد.
وی تأکید کرد: تشکیل فروم 5G و برگزاری 38 جلسه از سال 1395 و پیاده‌سازی بستر تست شبکه LTE نرم‌افزاری و مجازی در جهت حرکت به سمت 5G از دیگر اقدامات در چارچوب این برنامه جامع بود.
رقیه جدا بابیان اینکه نقشه راه فناوری 5G مطرح شد و طرح پیشنهادی یا (RFP Request for Propsal) چندین پروژه فنی، اقتصادی، کسب‌وکاری و اجتماعی پیشنهاد شد گفت: یکی از پروژه‌های مطرح در نقشه راه، پروژه رگولاتوری 5G بود که در تیر 96 به کارفرمایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پژوهشگاه شروع شد و در اسفند 97 به اتمام رسید.
وی افزود: نتایج به‌دست‌آمده از این پروژه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه‌شده تا در کمیسیون ذی‌ربط در قالب مقررات قابل‌اجرا، بررسی‌شده و به تصویب برسد. که مقررات موردنیاز برای اپراتورها جهت ارائه سرویس‌های 5G و طیف‌های کاربردی برای این فناوری، و نیز بازیگران جدید و تعاملات بین آن‌ها ازجمله مواردی است که باید در این کمیسیون بررسی ‌شود.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تأکید بر اینکه در این پروژه موضوعات مختلفی مطرح شد و پیشنهادهایی برای رفتن به سمت 5G و همچنین ارتقای پروانه اپراتورها داده شد گفت: برخی از مهم‌ترین پیشنهادها برای حرکت به سمت 5G عبارت‌اند از: اولویت گسترش شبکه 4G، طیف فرکانسی موردنیاز، سرویس‌ها و اولویت‌بندی، گسترش سلول‌های کوچک در مناطق شلوغ، زیرساخت‌های موردنیاز برای گسترش 5G به‌منظور تأمین الزامات این شبکه (انتها به انتها نه‌فقط بخش بی‌سیم و رادیویی) مانند کاهش تأخیر و قابلیت اطمینان بالای شبکه علاوه بر ظرفیت شبکه، اشتراک‌گذاری منابع زیرساختی (فعال و غیرفعال) ازجمله منابع رادیویی با معرفی بازیگران جدید همانند شهرداری‌ها و میزبان‌های بی‌طرف، افزایش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه جهت گسترش 5G، ایجاد کمیته عالی راهبری جهت تشویق سرمایه‌گذاری اپراتورها و سایر بازیگران در صنایع عمودی و ایجاد آمادگی‌های لازم در آن‌ها برای ورود 5G، ارتقا رگولاتوری به نسل چهار و پنج.
وی افزود: بنابراین با توجه به پیشنهادهای ارائه‌شده باید این نکته را مدنظر داشت که ورود به نسل پنجم شبکه ارتباطی تنها با خواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ممکن نیست و تا زمانی که عزمی ملی ایجاد نشود و به‌طور مقال تکلیف طیف فرکانسی مشخص نشود و یا همدلی و همکاری سازمان‌ها و نهادها به‌ویژه شهرداری‌ها و صاحبان اماکن و مبلمان شهری برای نصب تجهیزات و فراهم کردن زیرساخت‌ها شکل نگیرد، ورود به این عرصه چندان آسان نخواهد بود. 
 

*گفت‌وگو با عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین بار در تاریخ سوم مهر ۱۳۹۸ در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. امروز هم این گفت‌وگو به بهانه راه‌اندازی پایلوت 5G در روزهای آینده بار دیگر بازنشر شد.

نظر شما