شناسهٔ خبر: 41211060 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین:

ظرفیت کانون‌های مساجد را در بزرگداشت اربعین به‌کار می‌گیریم/ اجرای ویژه‌برنامه «همراه با کاروان اربعین» در ۱۹ صفر

حجت‌الاسلام احمدی با بیان‌اینکه فعالیت‌های فرهنگی هنری اربعین در نشاط معنوی جامعه تاثیرگذاری بسیاری دارد، گفت: کانون‌های مساجد ظرفیت قابل توجه و ارزشمندی در انجام این فعالیت‌ها دارند که باید فعال شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، نشست کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت اربعین با حضور دستگاه های عضو این کمیته پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، 18 تیرماه) در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

در این نشست، حجت الاسلام «حمید احمدی» با اشاره به ظرفیت قابل توجه اربعین گفت: نگاه ما به اربعین باید به عنوان یک پدیده جهانی باشد و باید از همه ظرفیت ها برای جهانی سازی اربعین استفاده شود چرا که همه ساله از ملیت های مختلف در این مراسم حضور پررنگ دارند و این می تواند فرصت خوبی برای تبیین پیام سیدالشهداء(ع) باشد و هنر بهترین وسیله برای تبیین آموزه های حماسه اربعین حسینی می تواند باشد.

 

رئیس کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت اربعین افزود: ما در ابتدای فعالیت در حوزه فرهنگی در کشور عراق با احتیاط وارد شدیم اما خوشبختانه در حال حاضر در این زمینه با کشور عراق به یک مفاهمه رسیده ایم و در سال های گذشته شاهد بودیم که علما و بزرگان این کشور هم از فعالیت های فرهنگی و هنری انجام شده حمایت کردند و این فعالیت ها مورد تشویق و تمجید آنها قرار گرفت.

 

حجت الاسلام احمدی افزود: در حال حاضر شرایط بسیار خوبی فراهم شده است که از برخی از کشورها از جمله شبه قاره هند، ترکیه و آذربایجان درخواست هایی برای اجرای نمایش در زمینه اربعین داریم و هم پیشنهاداتی در این زمینه برای مشارکت در اجرای فعالیت های هنری ارایه شده است که این نیازمند هم افزایی مجموعه ها و دستگاه های فرهنگی عضو کمیته فرهنگی اربعین است.

 

رییس کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت اربعین با اشاره به ظرفیت قابل توجه مجموعه هایی همچون بسیج و کانون های فرهنگی و هنری برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری پیرامون اربعین، ابراز کرد: می توان از ظرفیت شبکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این زمینه بهره برداری کرد و دیگر مجموعه ها نیز در جهت هم افزایی برنامه ریزی در حوزه فرهنگی اربعین کمک کنند، این نیازمند تبادل نظر و استفاده از ایده ها و تجربیات این مجموعه ها است.

 

حجت الاسلام احمدی به ارایه برنامه ها و اقدامات اربعین امسال با توجه به شرایط کرونایی اشاره و بیان کرد: اجرای برنامه های مشترک با موکب های کشور عراق موضوعی است که امسال باید مورد توجه قرار گیرد زیرا با توجه به شرایط امسال که احتمال برگزار نشدن راهپیمایی اربعین وجود دارد، لازم است در جهت بزرگداشت این مراسم در داخل و خارج کشور تلاش و همت کنیم که نشاط و شادابی ایجاد شده در مراسم های اربعین سال های گذشته همچنان حفظ شود.

وی بر لزوم پررنگ نگاه داشتن فعالیت های هنری در زمینه اربعین تاکید کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس برنامه هایی در فضای مجازی اجرا شد و شاهد استقبال قابل توجهی در داخل و خارج از کشور بودیم چرا که فعالیت های هنری از جمله اقدامات جاذبه مند در این زمینه می تواند باشد و در نشاط معنوی تاثیرگذاری بسیاری دارد.

 

رییس کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت اربعین تصریح کرد: امسال درصددیم با همکاری استانداری، شهرداری، مجموعه کانون های فرهنگی هنری و بسیج یک هفته در کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی برای بزرگداشت اربعین برنامه داشته باشیم و اگر شرایط کشور از نظر شیوع کرونا بهتر شود از ظرفیت گروه های سرود، تئاتر خیابانی و نیز در تولید شعر و ادب و اجرای برنامه های مختلف در این زمینه استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه در بخش فضای مجازی خوشبختانه زیرساخت های خوبی ایجاد شده است، گفت: از این ظرفیت هم می توانیم در اجرای برنامه ها و پویش های مختلف به زبان های گوناگون با هماهنگی رسانه ها و ظرفیت مردمی بهره برداری کنیم.

 

حجت الاسلام احمدی در ادامه با اشاره به ظرفیت قابل توجه و ارزشمند کانون های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد: توقع داریم که این سرمایه ارزشمند و مردمی با کمک و هم افزایی دیگر دستگاه ها فعال شود.

 

وی تصریح کرد: کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت اربعین مسئول هماهنگی فعالیت های مجموعه ها و دستگاه ها است و تلاش دارد تصدی گری در این برنامه ها نداشته باشد چرا که شاهدیم بیش از 90 درصد فعالیت های صورت گرفته پیرامون اربعین در سال های گذشته، مردمی بوده است و بسیاری از اقدامات انجام شده نیز در پایگاه اربعین بارگزاری می شود و در اختیار همگان قرار می گیرد.

 

رییس کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت اربعین همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه هایی که پیشنهاد ارایه آن به ادارات و دستگاه ها داده شده، این است که در 19 صفر ویژه برنامه «همراه با کاروان اربعین» که شامل مداحی، شعرخوانی و قرائت زیارت اربعین است را اجرا کنند.

 

گفتنی است، نمایندگان دیگر دستگاه های عضو کمیته فرهنگی اربعین هم در این نشست به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

پایان پیام/40

نظر شما