شناسهٔ خبر: 41209489 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

عبور راه‌ آهن چابهار ـ زاهدان از مسیر ریل ذوب آهن اصفهان

عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار – زاهدان با استفاده از ریل تولید شده در ذوب آهن اصفهان طی مراسمی سه شنبه ۱۷ تیر ماه با حضورمحمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان؛ وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و یکی از وعده‌های دولت، ریل‌گذاری زاهدان ــ چابهار بود که امروز در فرآیند تحقق آن هستیم.

وی افزود : پروژه راه‌آهن چابهار ــ زاهدان یکی از محورهای اصلی کریدور شمال ــ جنوب است که تنها بندر اقیانوسی ما را به شبکه ریلی کشور متصل و معاهدات منطقه‌ای به‌خصوص معاهده سه‌جانبه ایران، افغانستان و هندوستان را تقویت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: یکی از افتخارات کشور بومی سازی و تولید ریل توسط ذوب آهن اصفهان است.

اسلامی گفت: تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی استفاده حداکثری از ظرفیت ساخت داخل است. وی افزود: ۹۲ هزار تن ریل مورد نیاز این پروژه تماما" توسط ذوب آهن اصفهان تولید می شود .

اسلامی با اشاره به اینکه کلیه اقلام و متعلقات روسازی این پروژه از قبیل ریل ساخت داخل است ، گفت: استفاده از تولید داخلی این پروژه را به یک پروژه صد در صد ایرانی تبدیل کرده است.

وزیر راه ادامه داد:   این طرح با 44 درصد پیشرفت امروز در قطعه هشت زاهدان وارد مرحله ریل گذاری شده است.

وی گفت : پیش بینی می شود این طرح درنیمه اول سال آینده آماده بهره برداری شود و در مدت کوتاهی به هفت میلیون تن ظرفیت حجم بارترانزیتی برای ارسال به آسیای میانه برسد.

 خیرالله خادمی  معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز در این خصوص گفت : در این مسیر ۶۲۸ کیلومتری، با احتساب خطوط فرعی و ایستگاهی جمعا حدود ۷۴۰ کیلومتر ریل گذاری با استفاده از ریل ملی که در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید شده انجام می‌شود و امیدواریم بخش نخست این مسیر در سال آینده زیر بار برود.

معاون وزیر راه  افزود: به منظور ساخت این مسیر ریلی ۹۲ هزار تن ریل استاندارد مورد نیاز است که با تفاهم سه جانبه قرار است توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید و تحویل قرارگاه خاتم الانبیا(ص) گردد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور افزود: اجرای این طرح ملی که با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اجرا خواهد شد، نقش مهمی در توسعه و تکمیل کریدور جنوب - شمال و تکمیل شبکه ریلی شرق کشور دارد و کشور‌های دیگر از جمله افغانستان و آسیای میانه را به اقیانوس هند متصل می‌کند.

وی اتصال بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی را یکی از مزایای مهم اجرای این مسیر دانست و افزود: راه آهن چابهار - زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.

عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان با پشتیبانی ذوب آهن اصفهان در تولید ریل مورد نیاز سرعت می گیرد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان با پشتیبانی ذوب آهن اصفهان و تولید ریل مورد نیاز این پروژه سرعت می‌گیرد، گفت:‌ روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری می‌شود.

سعید محمد با تقدیر از ذوب آهن اصفهان که ریل مورد نیاز را در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا (ص) قرارداده اظهار داشت: وعده داده شده بود که عملیات اجرایی راه آهن چابهار ـ زاهدان سرعت بگیرد. خوشبختانه با حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی، استاندار و مسئولین استان موفق شدیم که بخش زیرسازی را سرعت دهیم و همچنین  از زاهدان به سمت خاش عملیات ریل‌گذاری با استفاده از ریل ملی  آغاز می شود.

وی با بیان اینکه طول مسیر خط آهن 730 کیلومتر است تصریح کرد: روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری خواهد شد . همچنین پیگیری شده که از چابهار نیز مسیر آماده شود و یک جبهه کاری برای ریل گذاری از سمت چابهار داشته باشیم که با این وضعیت طبق زمانبندی که قبلا شده بود امیدواریم پروژه آماده و تحویل شود.

  اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است.

طول راه‌آهن زاهدان - چابهار ٦٢٨ کیلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.

 

نظر شما