شناسهٔ خبر: 41209351 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در موسسه نشر و تحقیقات ذکر؛

«منشور سازمان ملل متحد» روانه بازار شد

کتاب «منشور سازمان ملل متحد» به انضمام اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری و اعلامیه جهانی حقوق بشر منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «منشور سازمان ملل متحد» توسط نشر ذکر منتشر و راهی بازار شد. در تدوین این کتاب که به کوشش محمدمهدی سیدناصری انجام شد متن از انگلیسی به فارسی ترجمه شده است.

کتاب «منشور سازمان ملل متحد» دارای دو بخش اصلی است. بخش اول این کتاب با عنوان «متن منشور سازمان ملل متحد» دارای نوزده فصل بوده و بخش دوم آن نیز با عنوان «اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری» خود به پنج فصل تقسیم‌بندی می‌شود.

در قسمت تاریخچه این کتاب به وقوع جنگ جهانی اول و دوم و نیز چگونگی تشکیل سازمان ملل متحد و نقش این سازمان در پایان دادن به جنگ پرداخته شده است. قسمت دوم کتاب نیز توضیحات مفصلی در حوزه متن منشور سازمان ملل متحد داده است. ضمن آن که اعلامیه جهانی حقوق بشر و متن اعلامیه نیز ضمیمه کتاب شده است.

در توضیحات کتاب پشت جلد آن آمده است:

«منشور سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵ در سانفرانسیسکو در پایان کنفرانس ملل متحد درباره تشکیل یک سازمان بین‌المللی به امضا رسید و در ۲۴ اکتبر همان سال لازم‌الاجرا گردید. اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری، جز لاینفک منشور سازمان ملل متحد است. هدف منشور نجات بشریت از جنگ؛ تاکید مجدد بر حقوق بشر و کرامت و ارزش‌های والای انسانی؛ اعلام تساوی حقوق زنان و مردان و ملت‌های کوچک و بزرگ؛ و ترویج رفاه تمام افراد بشر است. منشور سازمان ملل متحد بنیاد صلح و امنیت ملی است».

کتاب «منشور سازمان ملل متحد» با شمارگان ۱۰۰۰ جلد در ۱۹۶ صفحه به بهای ۳۹ هزار تومان توسط موسسه نشر و تحقیقات ذکر به چاپ رسیده است.

نظر شما