شناسهٔ خبر: 41209080 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مطرح کرد؛

بهره‌مندی خانواده ۳فعال محیط‌زیست فوت‌شده کرمانشاه از مزایای بیمه

کرمانشاه_ رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در موردخانواده متوفیان در آتش‌سوزی اخیر کرمانشاه، گفت: به‌دنبال این هستم آسیب‌دیدگان این حادثه از مزایای بیمه بی‌نام استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود منصور امروز چهارشنبه در جلسه‌ای که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: استان کرمانشاه عرصه‌های منابع طبیعی و مراتع بسیار ارزشمندی دارد که واجد توجه از طرف سازمان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: منابع طبیعی ثروت هستند و از آن‌ها که انفال و ثروت عمومی و بین نسلی است باید در حفظ و امانتداری آن کوشا باشیم.

وی با اشاره به عنایت رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر حفظ منابع طبیعی و آب و خاک، گفت: بر این اساس فرهنگ‌سازی خوبی در سطح کشور شکل گرفته است و مسئولین، دولت، مجلس و مردم مهمترین مطالبه خود را حفاظت از این سرمایه می‌دانند.

منصور خاطر نشان کرد: بارزترین‌نماد مشارکت‌مردم در آتش سوزی‌ها مشهود است که حتی حاضرند برای دفاع از منابع طبیعی جان خود را فدا کنند.

وقوع ۱۳۰۰ مورد آتش‌سوزی در منابع طبیعی کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون

این مسئول بیان داشت: متأسفانه امسال به لحاظ فراوانی بیش از ۱۳۰۰ مورد آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور از ابتدای سال جاری تا کنون داشتیم که حضور مردم و حمایت مسئولین سبب شده عمده آنها در کمتر از نصف روز اطفا شوند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد آتش سوزی‌ها عمدی و ۹۰ درصد نیز خطای انسانی و سهوی است، گفت: این سال انگاری‌ها به این ثروت عمومی آسیب می‌زند و در این میان به مردم خدمتگزاران آسیب‌های جدی وارد می‌شود لذا ضروری است مردم در استفاده از طبیعت تلاش کنند تا سال انگاری‌ها باعث نشود این طبیعت را از دست بدهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: کسانی که عمداً مرتکب آتش سوزی جنگل‌ها می‌شوند باید مجازات شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه امسال به دنبال اطفا حریق در مراتع و جنگل‌ها ۶ نفر ا هموطنان ما جان خود را از دست دادند که ۳ نفر آنها در آتش سوزی اخیر استان کرمانشاه اتفاق افتاد.

منصور ادامه داد شکل گیری تعاونی‌ها، صندوق منابع طبیعی و تشکل‌ها ظرفیت خوبی برای تقویت مشارکت مردم در حفظ و نگهداری طبیعت است.

هدف‌گذاری ۵۰ هزار هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی

وی گفت: امسال بنا داریم تمام پارک‌های جنگلی، نهالستان‌ها و ایستگاه‌های بذر نهال را در قالب طرح مصوب آماده مدیریت شود و مردم پارک‌ها را مدیریت کنند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: امسال برای جنگل گذاری اقتصادی بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار هدف‌گذاری شده است که سهم استان کرمانشاه در این راستا مشخص است و این کار می‌تواند وجه اقتصادی خوبی برای مردم داشته باشد.

منصور اظهار داشت: متأسفانه بحث گیاهان دارویی نیز که می‌تواند از مصادیق اقتصاد مقاومتی درون زا باشد به درستی مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد و گیاهان پس از خروج از کشور با اندک فرآوری و ارزیابی بالا دوباره وارد کشور می‌شود.

این مسئول افزود: در همین راستا و به منظور اشتغالزایی و تقویت این حوزه امسال هدف‌گذاری ۵۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی را در دستور کار داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور زراعت چوب است که هم اکنون با ۵۰ درصد اسمی فعالیت می‌کند که از این میزان‌کار فقط ۸۰ درصد تأمین چوب در داخل امکان پذیر است که جهت رفع این مشکل هدف‌گذاری ۳۰ هزار هکتاری توسعه زراعت چوب را در دست اقدام داریم که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

این مسئول همچنین به بحث کاداستر اراضی، پروژه‌های مربوط به آبخیزداری و آبخوانداری، نیز اشاره کرد و افزود: یک اقدام جهشی امسال هدف‌گذاری شده تا ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی و اشخاص زراعت چوب توسعه داده شود.

وی همچنین بیان داشت: برای جلوگیری از آتش سوزی‌ها باید تجهیزات لازم تأمین شده و سهم نیز برای استان کرمانشاه در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: امسال عملیات بهداشتی آموزشی در جنگل‌ها را در دستور کار داریم که یکی از نکات آن حذف آن دسته از درختانی است که فرسوده شده‌اند که با خروج آنها فرآیند فروش آن نیز مشخص است که هرگونه خرید و فروش آن با صنایع چوب صورت بگیرد تا دست دلالان کوتاه شود.

وی در خصوص درخواست استاندار کرمانشاه مبنی بر رسیدگی به خانواده متوفیان در آتش سوزی اخیر کرمانشاه، گفت: قانون مدیریت بحران در مواردی افرادی که به صورت داوطلبی جهت اطفا حریق ورود پیدا می‌کنند فداکار خدمت شناخته می‌شوند و پیگیر این مساله هستیم.

منصور بیان کرد: به محض بازگشت به‌دنبال این هستم که آسیب‌دیدگان این حادثه از مزایای بیمه بی‌نام استفاده کنند.

نظر شما