شناسهٔ خبر: 41208544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آیت الله اعرافی: توجه به معیشت مردم در حوزه مسکن بسیار جدی است

خبرگزاری میزان- مدیر حوزه‌های علمیه توجه به معیشت مردم در حوزه مسکن را بسیار جدی و حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: اگر بار مسکن در میان خانوار‌ها سبک‌تر گردد، مشکلات بقیه عرصه‌ها لطیف‌تر و جامعه احساس آرامش بیشتری خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - بنابر اعلام حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار رییس کمیسیون عمران مجلس و دو تن از معاونان وزارت راه و مسکن و شهرسازی، ضمن خیر مقدم به حضور میهمانان بر اهمیت بازسازی علمی وپژوهشی حوزه‌های علمیه متناسب با نیاز‌های امروز و لزوم پاسخگویی به نیاز‌های عموم مردم تأکید کرد و اظهار داشت: در تلاشیم تا حرکت حوزه مبتنی بر مبانی و اسناد بلند مدت و کلان طراحی و عملیاتی گردد.
 
وی با بیان این که حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر، حدود ۸۰۰ عنوان برنامه را ناظر به نیاز‌های مختلف معرفتی جامعه طراحی نموده است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه زمانی، حوزه واقعی است که بتواند گره را از پیش روی جامعه بگشاید؛ حوزه‌ای مطلوب است که مرتبط با مبانی دینی و معرفتی ضمن مطالبه گری از مسئولان، خود نیز در این راستا پاسخگو باشد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه درختواره رشته‌های حوزه و رویکرد تخصصی به حرکت علمی حوزه‌های علمیه را تنها یکی از ده‌ها طرح جدید حوزه‌های علمیه دانست و اذعان داشت: حضور چند هزار نفری طلاب و نقش آفرینی ایشان در بحبوحه سیل و زلزله، منظره‌ای زیبا از حرکت‌های جهادی حوزه را ترسیم کرد.
 
وی با تأکید بر این که حدود ۵۰ نهاد مرتبط با فعالیت‌های حوزوی برای عقد تفاهم نامه همکاری تحت قالب برنامه‌های ۵ ساله شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: همکاری حوزه و آموزش و پرورش به منظور ارتقاء بنیه‌های معرفتی فرزندان، تنها یکی از این طرح‌ها و برنامه‌های ۵ ساله به شمار می‌رود.
 
آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر این که در بحث آسیب‌های اجتماعی باید قدم‌های جدی تری برداریم به جایگاه ویژه و خاص شهر مقدس قم اشاره کرد و اذعان داشت: شهر قم از شاخص‌های علمی و حوزوی منحصر به فردی در جهان برخوردار است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که قریب ۱۰۰ هزار نفر در بخش حوزوی و مراکز مرتبط با آن در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: این ۱۰۰ هزار طلبه و دانش پژوه، نه تنها از تمام نقاط ایران؛ بلکه از ۱۰۰ کشور جهان گرد هم جمع آمده اند تا مبانی دینی و معارف الهی را تحصیل، تدریس و تبیین کند.
 
آیت الله اعرافی حضور بیش از ۱۰ هزار استاد پژوهشگر در شهر قم را ظرفیت بزرگ پژوهشی دانست و ابراز داشت: قم در عرصه نشر و انتشارات دومین شهر کشور پس از پایتخت است و مراکز علمی آن بیش از ۱۰۰ مجله در حوزه‌های دانشی مختلف را چاپ می‌کنند.
 
وی با اشاره به این که حوزه علمیه قم و موسسات مختلف مرتبط با آن، بیش از ۲۰۰ رشته تخصصی را در قلمرو‌های دانشی و ناظر به علوم دینی پیگیری می‌کنند، اظهار داشت: قریب به ۲ هزار مجموعه علمی در داخل و خارج از کشور به نحوی با مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی شهر مقدس قم در ارتباط هستند.
 
آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر ظرفیت‌های بین المللی شهر مقدس قم بر استفاده حداکثری ظرفیت پویای این شهر برای ارتقاء ارتباطات و تعاملات بین المللی تأکید و با بیان این که متاسفانه تنها یک درصد ظرفیت بین المللی شهر قم فعال شده است، خاطرنشان کرد: در ایام آغازین کرونا، نامه‌های مختلفی به منظور بیان دیدگاه اسلام در وقایع و حوادث و نیز تبیین الگوی تاب آوری ایران اسلامی، ارسال و بالغ بر ۱۰۰ پاسخ از نهاد‌های دینی و علمی جهان دریافت شد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه توجه به معیشت مردم در حوزه مسکن را بسیار جدی و حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: اگر بار مسکن در میان خانوار‌ها سبک‌تر گردد، مشکلات بقیه عرصه‌ها لطیف‌تر و جامعه احساس آرامش بیشتری خواهد کرد.
آیت الله اعرافی بهبود وضعیت اطراف حرم و بافت‌های فرسوده پیرامونی را از پروژه‌های ضروری دانست و اذعان داشت: لازم است تا در عرصه مدیریت شهری، نسبت به آثار تاریخی و میراث فرهنگی قم اهتمام روز افزون تری داشته باشیم.
 
محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، حل بحران مسکن را اولویت نخست کمیسیون و مجلس شورای اسلامی دانست و ابراز داشت: کمیسیون عمران مجلس تا کنون جلسات مختلفی را با مدیران و مسئولان تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع برگزار و طرح‌های متعددی را برای بهبود اوضاع مسکن آماده کرده است.
 
وی ارائه ۲ میلیون واحد زمین ارزان قیمت به خانواده‌های هدف و اقشار آسیب پذیر جامعه را از جمله طرح‌های یاد شده دانست و خاطرنشان کرد: در موضوع اصلاح قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، تیرآهن و میلگرد نیز بر اولویت تامین مصالح ساختمانی کشور و تقدم آن بر صادرات تأکید و طرح‌ها و برنامه‌های هدفمندی برای عملیاتی سازی آن ارائه شد.
 
انتهای پیام/

نظر شما