شناسهٔ خبر: 41207128 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موزه فرش آستان قدس رضوی بزرگترین موزه تخصصی فرش در خاورمیانه

مسئول موزه فرش آستان قدس رضوی گفت: موزه فرش این آستان بزرگ‌ترین موزه تخصصی فرش در خاورمیانه است که بیشتر فرش‌های آن، به دست عاشقان حضرت رضا (ع) به این مجموعه اهدا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عبدالحسین ملک‌جعفریان مسئول موزه فرش آستان قدس رضوی با بیان این‌که این موزه، بزرگ‌ترین موزه تخصصی فرش در خاورمیانه است که بیشتر فرش‌های آن، به دست عاشقان حضرت رضا (ع) به این مجموعه اهدا شده است، گفت: دو قالی «باغ مرجان‌ها» و «دنیای ماهی‌ها» با طرحی تصویری و چشم‌نواز، به دست استاد «یدالله صفدرزادۀ حقیقی»، از واقفان عمدۀ فرش به موزه رضوی، که یکی ازطراحان این دو قالی نیز هست، به این موزه اهدا شده است.

او در بیان ویژگی‌های این دو اثر هنری، افزود: هر دو قالی، در سال ۱۳۷۵ خورشیدی با طرحی از یدالله صفدرزاده حقیقی و بهاءالدین دامادزاده در ابعاد ۳۲۲ در ۴۲۰ سانتی‌متر، با گره نامتقارن، به مدت ۴ سال در اصفهان بافته شده است که جنس تار آن، ابریشم؛ جنس پود، پنبه؛ و جنس پرز یکی از پشم و جنس پرز دیگری، از پشم و ابریشم است.

مسئول موزه فرش آستان قدس رضوی به شرح تصویر نقش‌بسته بر قالی پرداخت و ادامه داد: این قالی، منظره‌ای از اعماق اقیانوس است که در آن تصاویری از انواع مرجان‌ها، ماهی‌ها و موجودات دریایی بافته شده است و حاشیه آن به رنگ مشکی مزیّن به مرجان‌های درختچه‌ای با گل‌های سفید است. مرکز قالی نیز، نقش یک ستاره دریایی در زمینه مشکی است که گرداگرد آن ماهیان در چرخش و حرکت هستند و نور‌هایی که از سطح به اعماق دریا می‌تابد، منظره زیبایی به قالی بخشیده است.
 
بیشتربخوانید:

ملک ‌جعفریان با اشاره به «دنیای ماهی‌ها»، بیان کرد: این قالی با ترکیب صد‌ها رنگ متنوع و زنده، از بهترین مواد اولیه بافته شده و در طراحی آن، با همۀ تازگی و بداعتش سعی شده است طرح کلاسیک قالی حفظ شود؛ به این معنا که قالی دارای حاشیه‌های کوچک و بزرگ و لچک و ترنج است و حیوانات عظیم‌الجثه قعر اقیانوس‌ها، لچک‌ها را تشکیل می‌دهند.

او تصریح کرد: نقوش حواشی کوچک قالی، ماهی‌های تزئینی و آکواریومی و نقوش حاشیۀ بزرگ، تصاویر ماهیان رودخانه‌ای، آب‌های شیرین و گیاهان زینتی است. متن قالی، منظره‌ای از اعماق دریا تا سطح آب است که با رنگ‌های آبی تیره و روشن مشخص شده است و ماهی‌ها در اعماق مختلف دیده می‌شوند. تصویر قطب جنوب با تصاویر دو خرس قطبی، تعدادی پنگوئن و یک دولفین سربرآورده از یخ در مرکز که در حکم ترنج است، از دیگر بخش‌های این قالی است.

مسئول موزه فرش آستان قدس رضوی ضمن اشاره به این‌که هدف اصلی از طراحی این دو قالی، نمایش جلوه‌ای از جمال و قدرت لایزال الهی در آفرینش موجودات و زیبایی‌هاست، تاکید کرد: از استاد یدالله صفدرزاده حقیقی قالی‌های نفیسی در معتبرترین موزه‌ها نگهداری می‌شود و ۶ تخته قالی ظریف و زیبا نیز به دست او به موزه فرش رضوی اهدا شده است.

ملک ‌جعفریان با بیان این‌که استاد حاج یدالله صفدرزاده حقیقی در بهار ۱۳۹۹ ندای حق را لبیک گفت و چشم از جهان فرو بست، اظهار کرد: قالی‌های اهدایی استاد با طرح‌های اصیل، دربردارنده معانی و تفاسیر عرفانی و ادبی است. هارمونی رنگ‌ها به‌ویژه رنگ‌های شاد در طیف‌های تیره و روشن و توازن و تنوع رنگ‌ها از ویژگی‌های قالی‌های آن زنده‌یاد است که در نوع خود بی‌مانند و زیباست.

انتهای پیام//ف.س

نظر شما