شناسهٔ خبر: 41206509 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

کسی که نقشه فدراسیون ایران را به فیفا لو داد!

صاحب‌خبر -

یکی از رسانه های ورزشی مکتو مدعی شده است که یکی ازمدیران قبلی فدراسیون اطلاعاتی از داخل فدراسیون به فدراسیون جهانی داده است!

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال تا ۲۳ تیر ماه از فیفا فرصت گرفته اند تا یک راهکار اساسی برای برون رفت از بن بست فعلی پیدا کنند، برخی افراد برای رسیدن به منافع شخصی خود در حال ارائه گزارش محرمانه و مخفیانه به فیفا هستند.

چه کسی از برداشته شدن شرط سنی سود می‌برد؟
وقتی فیفا در آخرین نامه ارائه شده به فدراسیون فوتبال با لحن تند و طلبکارانه، از ایران خواست محدودیت‌های مدیریتی بخش انتخابات نظیر شرایط سنی را بردارد، بی اختیار همه نگاه‌ها به سمت علی کفاشیان رفت و برخی تصور کردند نایب رییس فعلی فدراسیون در تلاش است اساسنامه جدید به گونه‌ای اصلاح شود که خودش بتواند با وجود عبور از سن ۶۵ سالگی، همچنان در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شرکت کند. حتی در محافل خصوصی کفاشیان به ارائه گزارش به فیفا متهم شد، اما حالا سرنخ‌های تازه نشان می‌دهد شخصی که مدعی دبیرکلی فدراسیون فوتبال است، برای فیفا‌ای میل می‌فرستد و آتش اختلاف میان فدراسیون فوتبال و فیفا را تند می‌کند.

حامیان علی کفاشیان شوکه شدند
برای آن‌ها که در وزارت ورزش از حضور کفاشیان در فدراسیون فوتبال دفاع می‌کردند، این احتمال که نایب رییس فعلی فدراسیون به فیفا گرا داده باشد، شوکه کننده بود. آن‌ها با این ذهنیت موافق سرپرستی علی کفاشیان در هیات رییسه فدراسیون فوتبال بودند که نایب رییس فعلی ۶۶ ساله است و طبق قانون دیگر نمی‌تواند برای انتخابات نامزد شود. وقتی فیفا در آخرین نامه اش پیشنهاد کرد شرط سنی برداشته شود، منتقدان کفاشیان مدعی شدند او همان طور که در دوران وزارت محمد عباسی و گودرزی، با وجود قول و قرارهایش با وزارت خانه، وزیر ورزش وقت را دور زد و نتیجه انتخابات را به دلخواه خود تعیین کرد، این بار هم مسعود سلطانی فر و معاون ورزشی او را دور می‌زند و با همدستی فیفا، دوباره رییس فدراسیون فوتبال می‌شود.

مرد هزار لبخند وارد می شود
علی کفاشیان زمان وزارت محمد عباسی، به وزارت ورزش قول داد به نفع دکتر قریب کنار می‌کشد و فقط برای آن که عزیز محمدی رییس نشود، در دور اول شرکت می‌کند، اما روز انتخابات، با یک چرخش ناگهانی، در صحنه رقابت باقی ماند و در دور دوم با غلبه بر قریب، چهار سال دیگر به عمر ریاست خود افزود. در دوره بعدی هم مقابل گودرزی که خواهان خروج قطعی او از مناسبات فوتبال بود، ژست بیطرف گرفت، اما با تکرار و شبیه سازی ایرانی «پوتین - مدودف» مهدی تاج را روی صندلی ریاست فدراسیون نشاند و خود نایب رییس شد. حالا هم با وجود این که میان مهدی تاج و علی کفاشیان اختلاف افتاده و پشت صحنه فوتبال، منابع آگاه معتقدند یک طرف جبهه تاج - بهاروند تشکیل شده و طرف دیگر علی کفاشیان و منصور قنبرزاده دنبال راهی برای برخورداری از حمایت وزارت ورزش و جوانان هستند، خیلی سخت می‌توان دست علی کفاشیان را خواند و به نیت این مرد هزار لبخند (!) پی برد.

پای دبیرکل اسبق فدراسیون وسط است
با توجه به سابقه درخشان کفاشیان در تغییر ناگهانی بازی و صحنه گردانی، این بار هم بلافاصله انگشت اتهام به سمت او رفت، اما حالا منابع آگاه می‌گویند آن که اتفاقات داخل ایران را برای فیفا‌ای میل می‌کند، شخص نزدیک به دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال است. گفته می‌شود این شخص که در دو باشگاه لیگ برتری سابقه اجرایی دارد و خود را در محافل فوتبالی مدعی دبیرکلی فدراسیون می‌نامد، به امید تشکیل کمیته عادی سازی یا همان کمیته انتقالی، به فیفا گزارش می‌فرستد چرا که مدعی است با تشکیل چنین کمیته ای، حداقل سه گزینه بالقوه وزارت ورزش برای ریاست فدراسیون فوتبال به عنوان نمایندگان ایران از سوی کمیته ملی المپیک به فیفا معرفی می‌شوند تا به عضویت این کمیته در بیایند و قانون هم می‌گوید کسی که عضو کمیته انتقالی یا همان کمیته عادی سازی باشد نمی‌تواند در انتخابات هیات رییسه فدراسیون نامزد شود. این شخص که از یکی از نامزد‌های ریاست فدراسیون فوتبال حمایت می‌کند، با این تصور که با تشکیل کمیته انتقالی، تمامی اعضای فعلی هیات رییسه از صحنه رقابت خارج می‌شوند و سه عضو کمیته انتقالی هم شانس رقابت را از دست می‌دهند و نامزد مورد نظر او شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات خواهد داشت، تبدیل به گزارشگر مخفی فیفا در ایران شده است.

فدراسیون می‌خواهد دو اساسنامه داشته باشد؟
در تازه‌ترین اتهامی که به این شخص وارد شده، می‌گویند او به فیفا گزارش کرده برنامه فدراسیون فوتبال برای عبور از بن بست فعلی تنظیم دو اساسنامه است. فیفا می‌خواهد در اساسنامه اصلاح شده از سوی فدراسیون فوتبال ایران، فدراسیون یک موسسه مستقل خصوصی نامیده شود و قوانین داخلی کشور می‌گوید فدراسیون‌ها باید نهاد عمومی غیر دولتی باشند و این شخص به فیفا گزارش فرستاده فدراسیون فوتبال قصد دارد اساسنامه‌ای را با واژه مستقل خصوصی برای فیفا بفرستد و در عین حال همین اساسنامه اصلاح شده نهایی که در آن، اشاره شده فدراسیون یک نهاد عمومی غیردولتی است را در کشور تصویب کند.

آخرین امید ایران به توافق ۲۳ تیر ماه با فیفا
گویا این گزارش که هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست، باعث افزایش حساسیت فدراسیون جهانی نسبت به رفتار و عملکرد فدراسیون فوتبال ایران شده و رایزنی‌های اخیر نمایندگان فوتبال ایران برای سازش با فیفا را بی اثر کرده است. حالا ایران فقط تا ۲۳ تیر ماه فرصت دارد اساسنامه اصلاح شده اش را برای فیفا بفرستد. این آخرین فرصت برای فرار از تشکیل کمیته عادی سازی یا همان کمیته انتقالی است. گروهی که زیرنظر معاون وزارت ورزش و دبیرکل فدراسیون فوتبال مامور مذاکره با فیفا شده اند، امیدوارند در این مرحله فیفا را قانع کنند قوانین داخلی ایران را بپذیرد و با قبول تعهد مضاعف فدراسیون فوتبال به حفظ استقلال کاری و شفافیت مالی، اساسنامه نهایی را به تصویب و تایید برساند. لحن آخرین نامه فیفا تند بود و حالا می‌توان فهمید این لحن تند ریشه در گزارش‌هایی دارد که افراد از داخل کشور به زوریخ می‌فرستند.

اتهام به یک عضو هیات رییسه
البته یکی از نزدیکان فدراسیون فوتبال مدعی است این شخص که خواب دبیرکلی را می‌بیند و به خاطر ارتباطش با دبیرکل اسبق فدراسیون، برای خودش در لیگ برتر سابقه مدیریتی دست و پا کرده تنها منبع اطلاعاتی فیفا در ایران نیست. به گفته این شخص یکی از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم ارتباطات مستقیم و غیرمستقیمی با فیفا دارد و از این طریق تلاش می‌کند اساسنامه نهایی را به نفع گروه خودش تغییر بدهد. این شخص که مدعی ریاست فدراسیون فوتبال است، بعد از تلاش برای جلب حمایت وزارت ورزش، وقتی دید از نگاه این وزارتخانه حتی مستحق ریاست یک کمیته هم نیست، تغییر رویه داد و گزارشگر مخفی فیفا شد. این شخص از یک طرف به زوریخ خبر راست و دروغ مخابره می‌کند و شخص نزدیک به دبیرکل اسبق هم از یک سمت دیگر! اما این تنها دردسر فوتبال ما نیست!

چماق تعلیق از دست دوستان افتاد
چندی پیش وقتی اسلامیان در خیابان منتهی به مقر فدراسیون فوتبال رییس جمهور را به کمک طلبید تا با دخالت دولت، اختلاف میان فیفا و فدراسیون فوتبال ما حل شود، عده‌ای در ایران به او خرده گرفتند چرا با وجود این که می‌داند فدراسیون جهانی تمام اخبار و گفته‌های مربوط به فدراسیون فوتبال ایران را رصد می‌کند، چنین حرفی به زبان می‌آورد. منتقدین هم از اسلامیان پرسیدند آیا مطمئن هستید دخالت رییس جمهور در این موضوع از نگاه فیفا، دخالت سیاست در فوتبال تعبیر نمی‌شود و تعلیق فدراسیون را در پی ندارد؟ این پرسش طعنه‌ای بود به اعضای هیات رییسه فدراسیون که پیش از این هر وقت هر مقامی درباره فوتبال هشدار می‌داد، چماق تعلیق را به دست می‌گرفتند و اهالی فوتبال را از تعلیق می‌ترساندند.

اختلاف در هیات رییسه فدراسیون فوتبال
آن‌ها که از فیفا چهره یک میرغضب را طراحی کرده بودند تا کسی وارد حریم شان نشود، حالا دچار چند دستگی شده اند. یک نفر در خیابان مصاحبه می‌کند، یک نفر در دفتر کارش مخفیانه به فیفا‌ای میل می‌زند و نفر دیگر صبح با زوج بهاروند و تاج جلسه می‌گذارد و ظهر با حبیب کاشانی طرح دوستی می‌ریزد و مدعی حمایت از کاندیداتوری او در انتخابات فدراسیون فوتبال می‌شود و عصر با حضور در وزارت ورزش، این وزارتخانه را به سمت چالش با فیفا و پذیرش تشکیل کمیته عادی سازی سوق می‌دهد و شب در گروه‌های تلگرامی می‌گوید صالحی امیری بهترین گزینه برای ریاست فدراسیون فوتبال است و لابد خودش هم بهترین گزینه برای ریاست کمیته ملی المپیک!

رییس کمیته ملی المپیک، رییس فدراسیون فوتبال؟
طرح جا به جایی رییس کمیته ملی المیپک و انتقال او به فدراسیون فوتبال البته مربوط به امروز و دیروز نیست. کم نیستند کسانی که صالحی امیری را با توجه به روابطش گزینه اصلح برای اداره فوتبال می‌دانند و به واسطه ارتباطی که رییس فعلی کمیته المپیک با چهره‌های تاثیرگذار ورزش جهان دارد، دنبال ترغیب او به حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال هستند، اما تا امروز پاسخ صالحی امیری به این پیشنهاد فقط یک جمله بوده است؛ مشاوران امینم گفته اند از فوتبال دوری کن! معلوم نیست این مقاومت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما فعلا از انتخابات و برگزاری مجمع مهم تر، اصلاح اساسنامه است، اساسنامه‌ای که تبدیل به نقطه تنش میان ایران و فیفا شده است. بعد از اصلاح اساسنامه، نوبت به انتخابات می‌رسد و آن وقت در نام نویسی مجدد از نامزدها، معادلات و مناسبات فوتبال تغییر خواهد کرد.

جایی برای بازنشسته‌ها نیست
البته حتی اگر در اساسنامه نهایی، شرط سنی برای ریاست هم برداشته شود، باز هم بازنشسته‌ها نمی‌توانند در فدراسیون فوتبال برای مناصب کلیدی ریاست، نایب رییسی و خزانه داری نامزد شوند. گویا فیفا متقاعد شده طرح منع به کارگیری بازنشسته‌ها یک تصمیم سیاسی نیست و پارلمان ایران برای حمایت از مدیران جوان در تمام عرصه ها، این طرح را تصویب کرده است. با این حساب بازنشسته‌ها دیگر جایی در اتاق‌های اصلی مقر فدراسیون فوتبال ندارند. صد البته در حال حاضر از بازنشسته‌ها مهم تر، بحث اصلاح اساسنامه است؛ اساسنامه‌ای که یا ۲۳ تیر، برابر با ۱۳ جولای (دوشنبه هفته آینده) تصویب می‌شود یا برای اصلاحش باید به تشکیل کمیته عادی سازی با حضور سه نماینده ایران و سه نماینده فیفا تن داد. بعد از اصلاح اساسنامه نوبت به انتخابات می‌رسد...

گزینه‌های احتمالی ریاست فدراسیون فوتبال

نام‌هایی که باید برای رقابت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به خاطر سپرده شود، صرف نظر از صالحی امیری، فعلا به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد؛ مهدی تاج که با وجود قلب درد تحمیلی هنوز هم حامیانی در فدراسیون دارد، مهدی محمدنبی دبیرکل فعلی فدراسیون فوتبال که از سوی پیشکسوتان حمایت می‌شود، حبیب کاشانی مدیرعامل سایپا، علیرضا اسدی دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال و یک فوتبالیست بازنشسته که وزارت ورزش در حال رایزنی با او برای ترغیبش به شرکت در انتخابات است و با این هدف که گزینه ایده آلش نسوزد، از لو رفتن نام او جلوگیری می‌کند. البته این صندلی که طبق اساسنامه جدید محکم‌تر هم می‌شود، قطعا اشخاص دیگری را هم برای شرکت در انتخابات وسوسه خواهد کرد!

طرفداری

نظر شما