شناسهٔ خبر: 41206486 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آلمان: رفتارهای کنونی با پناهندگان در خور اتحادیه اروپا نیست

وزیر کشور آلمان در کنفرانس وزرای کشور اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه رفتار فعلی اروپا با پناهندگان شایسته این اتحادیه نیست، از همه کشورهای اروپایی خواست در طرح تقسیم عادلانه پناهندگان نجات یافته از دریای مدیترانه مشارکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "ژنرال آنسایگر" آلمان، در تابستان شمار مهاجرانی که از طریق دریای مدیترانه به اروپا می آیند افزایش می یابد. آلمان جزو معدود کشورهای اروپایی است که نجات یافتگان از دریای مدیترانه را می پذیرد.

حالا دولت آلمان برای حل این مسئله طرح اصلاح قانون پناهندگی اروپا را دردستور کار ریاست دوره‌ای خود بر اتحادیه اروپا که از اول ماه جولای آغاز شده است قرار داده است.

"هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان از کشورهای اروپایی درخواست کرده که فوراً مسئولیتی را برای تقسیم عادلانه پناهندگان نجات یافته از دریای مدیترانه بر عهده گیرند.

وزیر کشور آلمان روز سه شنبه در حاشیه رایزنی با همتایان اروپایی خود اعلام کرد: وضعیت فعلی شایسته و برازنده اتحادیه اروپا نیست. تا به حال تنها تعداد کمی تز کشورهای اروپایی پذیرش پناهجویان نجات یافته از دریای مدیترانه را پذیرفته اند.

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا هم خواستار فشار بیشتر بر کشورها برای دستیابی به یک راه حل پایدار در این زمینه شده است. اما مناقشات طولانی مدت کشورهای اروپایی در این زمینه تا به حال به نتیجه ای نرسیده است.

البته زیهوفر در سپتامبر 2019 همراه با همتایان خود از کشورهای مالت، ایتالیا و فرانسه درباره یک سری مقررات موقتی که البته تا به حال منقضی شده است توافق کردند. تنها برخی کشورها از جمله ایرلند، پرتغال و لوکزامبورگ در این طرح پیشنهادی مشارکت کردند.

حاللا هورست زیهوفر می خواه تحت ریاست دوره‌ای آلمان بر اتحادیه اروپا که تا پایان سال جاری میلادی ادامه دارد این مسئله همچنان حل نشده در اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار دهد و به نتیجه ای در این باره دست یابد. وی در این دوره نشست های وزرای کشور اتحادیه اروپا را ریاست می کند.

با این همه زیهوفر در نشیت روز سه شنبه با ابراز امیدواری که افکار و طرح های جدید در این باره به عمل برسد در عین حال هیچ تضمینی برای آن ندانست.

بعد از اینکه کشورهای ایتالیا مالت در بحران کرونا اعلام کردند که دیگر بندرهای خود را در اختیار کشتی های نجات خصوصی پناهندگان قرار نمی دهند در عرشه این کشتی ها شرایط اضطراری انسانی بدی شکل گرفته است.

مسئولان کشتی نجات „Ocean Viking اخیرا از اعتصاب گرسنگی و اقدام به خودکشی در مهاجران به دلیل این شرایط اضطراری خبر داده‌اند.

هورست زیهوفر ، وزیر کشور آلمان با اشاره به چنین مواردی توجه به ارزش های مشترک اروپایی از طرف اعضای این اتحادیه را درخواست کرده و گفت: ما تنها یک جامعه امنیتی و اقتصادی نیستیم بلکه یک جامعه ارزشی هم هستیم.

وی افزود: به اعتقاد من نجات انسان ها از مرگ هم جزو ارزش های جامعه ما است. ما نمی توانیم تا ابد پذیرش پناهندگان را به کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا مانند ایتالیا و یا مالت واگذار کنیم.

زیهوفر بعد از توافق مالت در سپتامبر سال گذشته هم ابراز امیدواری کرده بود که در مجموع 12 تا 14 کشور در این طرح توافقی شرکت کنند اما تنها 5 کشور مشارکت کردند.

شمار مهاجرانی که در دریای مدیترانه و توسط کشتی های نجات به اروپا می آیند تنها بخشی از پناهجویانی هستند هر ساله به این اتحادیه می آیند. ایده زیهوفر این است که اگر تقسیم تکالیف و مسئولیت ها برای این گروه های کوچک موفقیت آمیز باشد این می تواند نمونه ای برای اصلاح تمام سیستم پناهندگی در این اتحادیه باشد که سال هاست همچنان حل نشده باقی مانده است.

زیهوفر روز سه شنبه اعلام کرد: من بسیار راضی خواهم بود اگر در دوران ریاست دوره ای آلمان ما در مهم ترین نکات در این راستا به یک توافق سیاسی دست یابیم.

اصلاح سیاست پناهندگی و مهاجرت اتحادیه اروپا سال هاست که در سایه مناقشات در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این باره به کندی پیش می رود. کشورهایی مانند مجارستان، جمهوری چک و اتریش از پذیرش طرح عادلانه تقسیم پناهندگان در این اتحادیه اجتناب می کنند.

ارائه پیشنهادی از طرف کمیسیون اروپایی برای اصلاحات پناهندگی هم تا به حال به دلیل مذاکرات برای بهبود اوضاع اقتصادی این اتحادیه در دوران کرونا به تعویق افتاده است.

آلمان از اول جولای ( 11 تیرماه) مسئولیت ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما