شناسهٔ خبر: 41206289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ واکنش «آفتاب یزد» به تناقض آمار مسئولین با واقعیت های موجود درباره کودکان کار/ هشدار روزنامه ها به مردم و مسئولان درباره بالا رفتن آمار فوتی های کرونا

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان  ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

 

به گزارش شفقنا رسانه، روز گذشته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته بود: « بیش از ۵۵ درصد کودکان کار در کشور، ایرانی نیستند؛ این در صورتی است که بیشتر این کودکان خارجی، به صورت غیرمجاز در کشور زندگی می‌کنند.» روزنامه آفتاب یزد با تیتر خوب «کودکان کار شیک پوش در چهار راه ها» به این سخنان واکنش نشان داد و تاکید کرد که «اگر در سطح شهر به ویژه مناطق حاشیه ای شهر تهران تردد داشته باشید خواهید دید، با موج جدیدی از کودکان کار مواجه هستیم که با لباس های مرتب و امروزی در خیابان مشغول پاک کردن شیشه خودروها هستند و هیچ یک از آن ها غیر ایرانی نیستند. این کودکان در نگاه اول هیچ شباهت ظاهری با کودک کار ندارند و در آمار مسئولین هم جزو کودکان کار به شمار نمی آیند چون دارای خانواده هستند و کولی نیستند». آفتاب یزد در ادامه با یک جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی درباره دلایل تناقض آمار مسئولین با واقعیت های موجود صحبت کرد که این جامعه شناس گفت: «باید باور کنیم که شرایط اقتصادی به قدری هولناک است که خیلی از اقشار ضعیف جامعه ما چاره ای ندارند جز اینکه به فرزندشان بگویند برو کار کن و حداقل خرج خودت را در بیاور! اینکه بخواهیم نشان بدهیم همه چیز خوب است و کار خیابان برای کودکان کشورهای دیگر است پاک کردن صورت مسئله است که مسئولان ما به این کار عادت دارند. مسئولین به جای کارهای سطحی باید به صورت زیر بنایی و ریشه ای به مشکلات کودکان کار بپردازند تا از افزایش این کودکان در سطح شهر جلوگیری کنیم.»

 

روز گذشته سخنگوی سازمان بهداشت اعلام کرد که «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند». این بالاترین آمار مرگ مبتلایان کرونا در چند ماه اخیر بوده است. بالا رفتن آمار مبتلاها و مرگ میر ناشی از این ویروس روزنامه ها را به واکنش وا داشت و هر کدام به نوعی به مسئولان و مردم هشدار دادند. به طوری که روزنامه ایران با تاکید بر اینکه ۲۰۰ نفر در یک روز تنها آمار نیست، بلکه هشدار است در تیتر از «جنگ علیه کرونا با ماسک» نوشت و به مردم توصیه کرد تا مسائل بهداشتی را جدی بگیرند.

روزنامه شهروند هم صفحه اول را به تصویری از دفن فوتی های کرونا اختصاص داد و با اشاره به آمار بالای روز گذشته از «هجوم بی امان مرگ» نوشت. در این میان روزنامه هفت صبح متفاوت تر عمل کرد و با نوشتن تعداد فوتی ها در فونت بزرگ و ترسیم نقطه های آن به شکل این ویروس در تیتر نوشت: «روی پل رفته ایم!» و توضیح داد: «به نظر می رسد در کشتی با کرونا به ضربه فنی فاصله چندانی نداریم! نسبت قربانی ها به مبتلایان در ایران بالا رفته است و به ۸ درصد رسیده است». «آژیر قرمز» و «روز وحشت» از دیگر تیترهای خوب روزنامه های صبح نو و جام جم بودند که به تغییرات این ویروس هشدار دادند.

∗∗ در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید…

∗مطالب ما را در کانال تلگرامی شفقنا رسانه (mediashafaqna@) دنبال کنید.
∗ نقد و نظر و سوژه های خود را از طریق ارتباط با ادمین کانال(shafaqnamedia_admin@) به ما بگویید.

نظر شما