شناسهٔ خبر: 41205781 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد؛

احتمال وقوع انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری با عملیاتی شدن طرح الحاق/ اولویت اسرائیل تضعیف قدرت هسته ای و نفوذ ایران در منطقه است

علیرضا عرب گفت: اگر طرح الحاق کرانه باختری صورت بگیرد احتمال دارد تشکیلات خودگردان به سمت انحلال برود و چتر امنیت که تحت هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان، اسرائیل و آمریکا ایجاد شده است، به شدت تضعیف شود و زمینه بروز انتفاضه مسلحانه محیا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عرب در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به تصمیم بنیامین نتانیاهو در خصوص طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی در اول جولای گفت: 130 شهرک صهیونیستی در کل کرانه باختری وجود دارد که این شهرک ها در طرح الحاق به اسرائیل متصل می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه کرانه باختری قبل از جنگ 1967 به نام اردن غربی بوده است، عنوان کرد: پس از آنکه اردن در جنگ ژوئن 1967 جدا شد، این منطقه به عنوان کرانه باختری رود اردن نامگذاری شد و پهنه شرقی کشور اردن اتخاذ می شود.

وی ادامه داد: با توجه به جنگ شش روزه در ژوئن 1967 پهنه غربی اردن از این کشور جدا شد و از نظر عرف و قوانین بین الملل در سازمان ملل و شورای امنیت این منطقه را سرزمین اشغالی می دانند که در تصرف اسرائیل است و بر طبق قوانین ایجاد شهرک های صهیونیستی و جابجایی جمعیت از داخل اسرائیل به این شهرک های صهیونیستی غیر قانونی است.

ایده الحاق کرانه باختری پرورش یافته آمریکا است

عرب بیان کرد: رژیم صهیونیستی حداقل 130 شهرک در کرانه باختری دارد که نه تنها می خواهد این شهرک ها را به اسرائیل ملحق کند بلکه غور و دره رود اردن که منطقه بسیار استراتژیک است و از نظر کشاورزی حاصلخیز، می خواهد به اسرائیل متصل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل ابراز کرد: قبل از عنوان کردن طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی توسط نتانیاهو، ترامپ طرح موسوم به معامله قرن را بیان کرده بود که در آن طرح صلح رئیس جمهور آمریکا این پیش بینی شده است که شهرک ها و هور اردن به اسرائیل ملحق شود؛ بنابراین اصل ایده الحاق در آمریکا متولد و پرورش یافته است.

وی با بیان اینکه نتانیاهو طرح الحاق را فرصتی مناسب برای خود می بیند تا اعتبار سیاسی خود را افزایش دهد، تصریح کرد: نتانیاهو هم اکنون نخست وزیری است که بیشترین دوره را نسبت به سایر نخست وزیران در اسرائیل داشته است و از نظر طول مدت نخست وزیری، بن گوریون که در این زمینه مشهور بوده است به پای نتانیاهو نمی رسد.

تلاش نتانیاهو برای جاودانه کردن خود در اذهان صهیونیست ها با طرح الحاق کرانه باختری

عرب با اشاره به اعلام استقلال اسرائیل در سال 1948 گفت: بن گوریون با اعلام استقلال رژیم صهیونیستی در دوره طویل المدت نخست وزیری خود کار حیاتی برای اسرائیل انجام داد؛ چرا که در زمانی که می خواست استقلال اسرائیل را اعلام کند موانع بین المللی، داخلی و حتی حمله کشورهای عربی همسایه وجود داشت و اعلام این مسئله ریسک بزرگی بود که بن گوریون این موضوع را پذیرفت.

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: به نظر می رسد که نتانیاهو در تلاش است تا تأثیری همچون بنگوریان از خود به میراث بگذارد؛ به این معنی که با توجه به اینکه مدت نخست وزیری نتانیاهو بیشتر از بنگوریان است قطعا صهیونیست ها انتظار دارند تا او تحول بزرگی در راستای ثبات و امنیت اسرائیل به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: از نظر نتانیاهو او می تواند همانند بن گوریون خود را در اذهان صهیونیست ها با طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی جاودانه کند و اثری از خود باقی بگذارد؛ بنابراین نتانیاهو از طرح الحاق، انگیزه ای شخصی و ایدئولوژیک دارد.

موقعیت حیاتی غور اردن از نظر امنیتی و استراتژیک برای اسرائیل

عرب بیان کرد: از نظر ایدئولوژیک زمانی که صهیونیست ها سخن از بازگشت به ارض موعود می کنند، بخشی که برای آنها مقدس است، کرانه باختری است که دولت قدیمی آنها مدعی هستند که دولت یهود به مرکزیت کرانه باختری بوده است و این منطقه به دو بخش شمالی «سامرا» و جنوبی «یهودا» تقسیم می شود و بعدها این دو بخش به شمال و جنوب کرانه باختری معادل سازی شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه احزاب راست مذهبی بیشترین اختلاف را با نتانیاهو دارند، عنوان کرد: الحاق شهرک ها به رژیم صهوینیستی برای شهرک نشینان خوشایند است و آنان احزابی قوی دارند که این احزاب نیز برای متصل شدن به اسرائیل تمایل بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه غور اردن از لحاظ استراتژیک، امنیتی و نظامی برای اسرائیل و کشور اردن حیاتی است، ابراز کرد: بنابراین مجموعه مسائل یاد شده به نتانیاهو را به آنجا رسانده است که تصمیم تاریخی همانند بن گوریون بگیرد.

نتانیاهو قدرت ریسک پذیری مانند بنگوریان ندارد/ اولویت اسرائیل تضعیف قدرت هسته ای و نفوذ ایران در منطقه

عرب در خصوص عدم انجام طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی اظهار کرد: معتقدم که اولویت نتانیاهو اسرائیل طرح الحاق نیست؛ چرا که این طرح هزینه سنگینی برای اسرائیلی های در پی خواهد داشت و با توجه به سابقه نتانیاهو به نظر نمی رسد که او مانند بنگوریان قدرت ریسک پذیری داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اولویت های کنونی اسرائیل، تضعیف نفوذ ایران در منطقه و به ویژه در سوریه و تضعیف قدرت هسته ای ایران است چرا که پس از کاهش تعهدات برجامی، قدرت ایران در خصوص بازسازی صنعت هسته ای شتاب گسترده ای گرفته و این مسئله برای رژیم صهیونیستی نگران کننده است.

وی با اشاره به شرایط خاص در منطقه بیان کرد: هیچ گاه آمریکا مانند شرایط امروز در منطقه وارد نشده و هم سو با اسرائیل علیه محور مقاومت صف آرایی نکرده بود و این شرایط برای رژیم صهیونیستی بسیار مطلوب است تا بتواند با کمک ترامپ، نفوذ منطقه ای ایران و محور مقاومت را در کل منطقه تضعیف کند.

وضعیت ترامپ در انتاخبات آتی آمریکا برای اسرائیل و نتانیاهو بسیار مهم است

عرب با تأکید بر اینکه وضعیت ترامپ برای اسرائیل و نتانیاهو بسیار مهم است، گفت: رژیم صهیونیستی نگران است که ترامپ دور بعد به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب نشود؛ چرا که او امتیازات استراتژیک غیر قابل تصوری به اسرائیلی مانند به رسمیت شناختن مالکیت جولان و قانونی دانستن شهرک سازی کرانه باختری داده است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: این در حالی است که در اواخر دولت اوباما وقتی سازمان ملل قطعنامه ای را برای شهرک سازی به رأی گذاشت؛ آمریکا این مسئله را وتو نکرد؛ بنابراین اسرائیلی ها شدیدا نگران هستند که با رفتن ترامپ، رئیس جمهور بعدی آمریکا در این زمینه چگونه برخورد خواهد کرد.

وی افزود: ترامپ قدس را به عنوان پایتخت رسمی و قانونی رژیم صهیونیستی شناخت در صورتی که در دولت های قبلی آمریکا، قدس شرقی برای فلسطینی ها و قدس غربی برای اسرائیل در نظر گرفته شده بود و در حالی که در دوره ریاست جمهوری ترامپ کل قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اتخاذ شد.

کرانه باختری شمشیری دو دم است

عرب با تأکید بر اینکه کرانه باختری شمشیری دو دم است، تصریح کرد: این مسئله همان گونه که می تواند میراثی ماندگار از نتانیاهو باشد، همانقدر خطرناک است به گونه ای که تمام عرصه داخلی فلسطین اعم از غزه، کرانه باختری و عرصه های منطقه ای به ویژه اردن و قطعا محور مقاومت علیه اسرائیل و آمریکا در یک صف قرار خواهد داد که منجر به تشنج داخلی فلسطین، منطقه و عرصه بین الملل خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص پیامدهای داخلی طرح الحاق کرانه باختری گفت: کلیه فلسطینی ها، محور مقاومت، حماس جهاد اسلامی و چه سازشکاران مانند فتح و کلیه فلسطینی ها که در مواجه با اسلو 1993 به دو بخش مقاومتی و سازشکار مخالف تقسیم شدند؛ اما در این زمینه کاملا مخالف هستند و بنابراین با طرح الحاق کرانه باختری تشنج در این کرانه پیش بینی می کنیم.

وی اظهار کرد: همان گونه که ابومازن موضع خود را در این زمینه اعلام کرده است که اگر طرح الحاق کرانه باختری انجام شود تشکیلات خود گردان کلیه توافقات و همکاری امنیتی  و اقتصادی قبلی با اسرائیل را معلق می کند و اگر این تهدید حتی زبانی باشد، تهدید جدی محسوب می شود.

احتمال وقوع انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری با عملیاتی شدن طرح الحاق/ با لرزش در کرانه باختری؛ معادلات در سطح منطقه و بین الملل تغییر خواهد کرد

عرب افزود: اگر هماهنگی امنیتی در آنجا متوقف شود؛ نیروهای مقاومت در بخش امنیتی تشکیلات خود گردان افرادی هستند که گرایشات مقاومتی دارند و می توانند انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری ایجاد کنند؛ بنابراین اگر طرح الحاق انجام شود، احتمال وقوع انتفاضه وجود دارد و اگر کرانه باختری در آستانه انتخابات امریکا بلرزد می تواند معادلات را در سطح منطقه، بین المللی و انتخابات آمریکا عوض کند.

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: از سوی دیگر اگر الحاق صورت بگیرد احتمال دارد تشکیلات خودگردان به سمت انحلال برود و چتر امنیت که تحت هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان، اسرائیل و آمریکا ایجاد شده است، به شدت تضعیف شود و زمینه بروز انتفاضه مسلحانه محیا خواهد شد.

وی عنوان کرد: اگر هور اردن در این طرح ملحق شود این امر را نه تنها دولت و کشور سلطنتی اردن بلکه افکار عمومی این کشور نمی پذیرد چرا که نصف جمعیت اردن فلسطینی هستند و اگر اردن شلوغ شود و بلرزد تأثیر مستقیم بر انتخابات آمریکا خواهد داشت.

عرب ادامه داد: کشورهای همسایه عربی نیز با الحاق مخالف هستند البته که به نظر نمی رسد روابط اقتصادی و امنیتی اسرائیل حتی در صورت الحاق تمام شود اما مواضعی آنان خواهند گرفت که این مسئله زنگ خطری برای اسرائیل محسوب می شود.

طرح الحاق کرانه باختری مورد تأیید فرانسه، انگلیس و آلمان نیست

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در این زمینه حتی سفیر امارت در آمریکا عنوان کرده بود که اسرائیل می تواند دو انتخاب داشته باشد که یا الحاق را انجام دهد و یا عادی سازی در بین کشورهای حوزه خلیج فارس تسریع شده، انتخاب کند؛ به این معنی که اگر شما به سمت الحاق کرانه باختری بروید؛ آن عادی سازی به آن سرعت و شدت نخواهد بود و بنابراین این امر در کشورهایی که متحد آمریکا در منطقه هستند، تأثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه در اتحادیه اروپا مجارستان وجود دارد که به نظر نمی رسد موافق تحریم اتحادیه علیه اسرائیل باشند؛ اما می توانند همکاری اقتصادی، تکنولوژیک و علمی که با اسرائیل دارند را ملقی کنند، تصریح کرد: طرح الحاق کرانه باختری مورد تأیید فرانسه، انگلیس و آلمان نیست.

انتهای پیام/

نظر شما