شناسهٔ خبر: 41204958 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با بالا گرفتن اعتراض‌ها ضد نژادپرستی در آمریکا؛

برچيده شدن آثار برده داري در کاروليناي شمالي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- برای حفظ امنیت و نظم عمومی، همه مجسمه‌ها و یادمان‌های مربوط به دوران برده داری از محوطه پارلمان ایالتی کارولینای شمالی برچیده شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، با دستور فرماندار کارولینای شمالی، همه مجسمه‌ها و یادمان‌های مربوط به دوران برده داری در این ایالت برای حفظ امنیت و نظم عمومی از محوطه پارلمان ایالتی برچیده شد. از جمله مجسمه‌هایی که با دستور فرماندار کارولینای شمالی از محوطه پارلمان ایالتی برچیده شد، مجسمه هنری لاوسون وایت (Henry Lawson Wyatt) , اولین سرباز کشته شده در جنگ‌های داخلی این کشور بود که در سالزبری از دید عموم برداشته شد.
از جمله دیگر یادمان‌های دوران جنگ‌های داخلی، مجسمه فرشته‌ای بود که پیکر یک سرباز کشته شده کنفدراسیون‌ها (مربوط به جنگ داخلی امریکا) را در آغوش گرفته است و سال‌ها بود که وجود این یادمان در این محوطه، محل بحث و مشاجره موافقان و مخالفان بود. جمعه گذشته، معترضان با انداختن ریسمانی بر گردن یکی از مجسمه‌های کنفدراسیون ها، به صورت نمادین آن را به دار کشیدند؛ دیگر یادمان‌ها و مجسمه‌های کنفدراسیون‌ها نیز از معترضان در امان نمانده اند.
روی کوپر (Roy Cooper) فرماندار این ایالت گفته است نگران پیامد‌های اقدام معترضان در پایین کشیدن مجسمه‌های سنگین و درگیری بین مخالفان و موافقان این اقدام است و از سوی دیگر، یادمان‌ها و مجسمه‌های مرتبط با سفید برترپنداری و برده داری، جایگاهی در محلی که باید به این کشور وفادار بود، ندارند و باید به صورتی قانونی و امن، از این محل برچیده شوند.
بعد از کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی که پلیس سفید پوست برای دقایقی زانوی خود را روی گردن وی گذاشته بود، شهر‌ها و ایالت‌های مختلف در آمریکا دستخوش اعتراض‌ها به نژادپرستی و نابرابری نژادی شد و یکی از پیامد‌های آن این بود که بسیاری از معترضان خواست‌های قدیمی خود را برای برچیده شدن مجسمه‌های مرتبط با دوران برده داری و کنفدراسیون‌ها در برخی از ایالت‌ها از سرگرفتند.
تا کنون چندین یادمان و مجسمه مربوط به برده داران، سرداران نامی جنگ‌های داخلی آمریکا یا چهره‌های مرتبط با نژادپرستی در آمریکا به دست معترضان به زیر کشیده شده است به شکلی که در برخی از مناطق، دولت‌های فدرال و محلی برای مراقبت از این مجسمه ها، اقداماتی را اتخاذ یا این مجسمه‌ها را به مکانی دیگر منتقل کردند.

نظر شما