شناسهٔ خبر: 41202695 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیشنهاد روسیه برای نحوه ارسال کمک‌های انسانی به سوریه

نماینده روسیه در شورای امنیت با اشاره به تثبیت اوضاع در منطقه ادلب، از قطعنامه‌ پیشنهادی این کشور درباره وجود تنها یک پاسگاه در مرز سوریه-ترکیه برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای مردم این منطقه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته پس از پایان نشست شورای امنیت اعلام کرد که این کشور پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورا ارائه می دهد که در آن پیشنهاد استفاده از تنها یک پاسگاه مرزی در مرز سوریه و ترکیه برای تحویل کمک‌های انسان دوستانه مرزی مطرح شده است.

پیش از این، فدراسیون روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی بلژیک و آلمان را وتو کردند که در آن پیشنهاد تمدید وجود دو پاسگاه مرزی برای این منظور مطرح شده بود. سایر کشورهای عضو شورای امنیت به نفع این سند رای داده بودند.

حامیان قطعنامه - آلمان و بلژیک - این موضع گیری طرف روسی را نادیده گرفتند، که بارها خواستار کاهش تدریجی تعداد پاسگاه‌ها شده که بدون هماهنگی با مقامات دمشق فعالیت دارند.

در متن بیانیه نبنزیا در این رابطه آمده است: «ما قصد داریم پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه می‌دهیم که خواستار تمدید مکانیزم موجود برای مدت شش ماه است، ضمن اینکه تعداد ایستگاه‌های بازرسی موجود را به یک نقطه - پاسگاه مرزی باب الهوی- محدود کنیم.»

به گفته این دیپلمات روس، محدوده قلمرو کنترل شده توسط گروه‌های تروریستی در منطقه ادلب 30 درصد کاهش یافته است و به همین دلیل یک پاسگاه مرزی برای تأمین نیازهای انسان دوستانه در منطقه کافی خواهد بود.

در این بیانیه همچنین یادآوری شده است که طی شش سال گذشته اوضاع در این کشور عربی (سوریه) به طرز قابل توجهی تغییر کرده است، به ویژه ، مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه قرار ندارد، به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است.

نبنزیا افزود: «ما از شرکای خود در شورای امنیت و سایر کشورهای عضو سازمان ملل می خواهیم تا مسئله کمک‌های انسان دوستانه به سوریه را سیاسی نکنند، بلکه در عوض از پیش نویس قطعنامه ما حمایت کنند که در صورت تصویب آن بتوان به ارائه کمک‌های انسان دوستانه به مردم ادلب ادامه داد.»

شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژانویه، قطعنامه‌ای را برای تمدید ارائه کمک‌های انسان دوستانه مرزی به سوریه برای مدت شش ماه به تصویب رساند، ضمن اینکه تعداد پاسگاه‌های انتقال در مرزهای این کشور از چهار به دو مورد - باب السلام و باب الهوی، کاهش یافت.

منبع اطلاعاتی این خبرگزاری در سازمان ملل در رابطه نحوه رأی گیری از راه دور توضیح داد که این کار از طریق نوشتن نظر هر نماینده به رئیس شورای امنیت صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما