شناسهٔ خبر: 41202139 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرعامل شرکت فناوری بورس در گفتگو با بازار:

هسته ایرانی معاملات تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

دهقان، مدیرعامل شرکت فناوری بورس از راه‌اندازی هسته معاملاتی ایرانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بورس: روح‌الله دهقان با توضیح این ‌که از سال گذشته همکاری‌های با دانشگاه تهران برای طراحی و اجرای هسته معاملات ایرانی شروع‌شده است گفت: طراحی هسته معاملاتی،‌ پروسه تخصصی و پیچیده است و تیم با تمام توان به‌شدت مشغول طراحی و اجرای آن هستند.

وی ادامه داد: سامانه ایرانی، تغییر هسته راهکار بلندمدت است و فعلا بورس باید با زیرساخت‌های فعلی کار کند.

فلاح با استناد به این‌ که طول طراحی و اجرا مدل‌های بین‌المللی حداقل 5 سال طول می‌کشد، گفت: هسته معاملات تا سه سال آینده اجرا خواهد شد.

مدیر روابط عمومی سازمان بورس در پاسخ به این سوال در که در طراحی هسته معاملاتی ایرانی از چه کشورهای الگوبرداری شده است،‌گفت: تکنولوژی این سامانه‌ها بسیار خاص است که در دسترس نیست و مدل‌های کسب‌وکار آن از کشورهای مختلفی برداشت‌شده است.

فلاح ادامه داد: برای طراحی هسته ایرانی،‌سامانه فرانسوی فعلی بررسی‌شده، از سامانه‌های آمریکایی هم الگوبرداری شده و سعی شده که از تکنولوژی روز دنیا استفاده شود.

این روزها هنگ مداوم هسته و سامانه‌های معاملاتی، صف‌ها و قیمت‌های کاذب را روی تابلو به نمایش می‌گذارد.

تابلو و قیمت‌های که واقعیت فاصله دارد و بازار سردرگم می‌شود و گاهی هنگ‌ها باعث ابطال معاملات می‌شوند و معامله گران بارها شاهد ابطال معاملات بوده‌اند.

سامانه معاملاتی فعلی در زمان عبده تبریزی از شرکت فرانسوی خریداری و پس از بومی‌سازی در دوره صالح‌آبادی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. هم‌زمان قرارداد، سیستم پس از معاملات (سپرده‌گذاری) نیز با کانادایی‌ها منعقد شد؛ اما تحریم‌ها مجال ندادند و آن‌ها فقط 20 درصد پروژه را اجرا کردند و این‌گونه سامانه و هسته معاملاتی ناقصی را تحویل بورس شد.

در آن زمان دو راهکار برای مدیران وقت وجود داشت؛ تحویل گرفتن بخش آماده قرارداد، یعنی نرم‌افزار معاملات یا شکایت به مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی برای اجرای کل قرارداد.

 با توجه به فضای سیاسی، تصمیم گرفته شد با تحویل قسمت معاملات، از تحویل و اجرای باقی بندها چشم‌پوشی شود. اگرچه در زمان پس از بر جام بروزرسانی از روی سامانه معاملات انجام و سرعت انجام معاملات چندین برابر شد، اما همچنان معماری اولیه این سیستم متعلق به دهه ۱۳۸۰ است.نسخه به‌روز شده این سامانه در بورس‌های عمان، تونس و فیلیپین اجرایی شده است.

نظر شما