شناسهٔ خبر: 41202028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اشتغال‌آفرینی اصناف خراسان رضوی در سال جهش تولید

مشهد- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی از مجموع ۲۱ هزار فرصت شغلی مورد تعهد حوزه اصناف، امسال تاکنون در این استان محقق شده که نشانگر جهش اشتغال در "سال جهش تولید" است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا مس‌فروش روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تحقق بخش عمده‌ای از تعهد امسال اشتغالزایی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بر عهده اصناف است. 

وی ادامه داد: ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در حوزه فعالیت اصناف خراسان رضوی در حالی محقق شد که همه بخشهای اقتصادی این استان بخاطر بحران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا خسارت دیده‌اند که در این میان زیان وارده به بدنه اصناف خراسان رضوی قابل توجه است. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دولت تدبیر و امید برای کمک به رسته‌های صنفی خسارت دیده از بحران کرونا تسهیلاتی را در نظر گرفت که سهم خراسان رضوی از آن ۲۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال است. 

وی افزود: ۱۴ رسته شغلی اصناف خراسان رضوی شامل ۶۷ هزار و ۳۹۶ کارگاه تولیدی، توزیعی، صنفی و خدماتی با اشتغال ۱۸۳ هزار و ۴۱۹ نفر، ظرف پنج ماه اخیر بخاطر بحران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا متحمل زیان شده‌اند.

مس‌فروش ادامه داد: همه این رسته‌های شغلی اصناف و کارگاههای تولیدی، توزیعی، صنفی و خدماتی آن در خراسان رضوی مشمول تسهیلات دولت هستند.

وی گفت: این تسهیلات دولتی با نرخ کارمزد ۱۲ درصد و مهلت بازپرداخت دو سال، به همه رسته‌های شغلی اصناف و واحدهای صنفی مرتبط آن پرداخت می‌شود. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: نهادهای خدماتی نیز با درک متقابل از وضعیت اصناف، متناسب با اختیاراتی که دارند به منظور مراعات شرایط فعالان صنفی تخفیفاتی را در مطالبات خود از آنها اعمال کردند و حتی برخی از نهادها مهلت بازپرداخت مطالباتشان را از اصناف به مدت شش ماه به تعویق انداخته‌اند.

وی ادامه داد: اصناف همواره در شرایط دشوار کشور در اشتغالزایی برای جوانان نقش موثری ایفا کرده‌اند چنانکه که پارسال اصناف خراسان رضوی ۱.۵ برابر بیشتر از آنچه به استان در حوزه صنفی تکلیف شده بود زمینه ساز اشتغال شدند.

مس‌فروش همچنین گفت: خراسان رضوی ۲۶ اتاق اصناف و ۴۳۹ اتحادیه دارد که ۲۶ اتحادیه در شرف برگزاری انتخابات خود به سر می‌برند و تاکنون نیز ۱۵۱ انتخابات برای اتحادیه‌ها در خراسان رضوی برگزار شده است.

وی تعداد واحدهای صنفی فعال در این استان را که پروانه کسب برایشان صادر شده و معتبر هستند نیز ۱۷۶ هزار و ۶۸۸ واحد ذکر کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: ۱۱۶ هزار و ۲۳۶ واحد صنفی در سطح این استان به دستگاه کارتخوان و ۶۶ هزار و ۶۵۵ واحد نیز به صندوق مکانیزه فروش مجهز هستند.

وی جمعیت افراد شاغل در واحدهای صنفی خراسان رضوی را هم ۱۸۲ هزار و ۱۶۰ نفر مرد و ۳۸ هزار و ۶۸۴ نفر زن ذکر و بیان کرد: ظرف دو ماه نخست امسال  سه هزار و ۶۸۰ فقره پروانه کسب صنفی در خراسان رضوی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۷ درصد بیشتر است. 

برچسب‌ها:

نظر شما