شناسهٔ خبر: 41201381 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌و‌گوی مشروح|

بازگشت ۱۴۲۴ هکتار از اراضی ملی به بیت المال در استان بوشهر/ ۳۵۲ بنای غیرمجاز در سال گذشته قلع و قمع شد

خبرگزاری میزان- رییس کل دادگستری استان بوشهر گفت: در سال ۹۸ با تلاش جهاد‌ی در شورای حفظ حقوق بیت المال ۱۴۲۴ هکتار از اراضی مهم از دست متخلفین خارج و به نفع دولت اعاده گردید.

صاحب‌خبر -

قطع بیش از ۲ هزار انشعاب غیرمجاز آب در استان بوشهر/ بازگشت ۱۴۲۴ هکتار از اراضی به بیت المالعلی جمادی در گفت‌و‌گوی مشروح با میزان، گفت: استفاده بی رویه و غیر مجاز آب آشامیدنی توسط باغ ویلا‌ها و خانه باغ‌ها موجب کمبود آب در جهت مصارف مردم شده بود که با اقدام جهاد‌ی تاکنون بیش از ۲ هزار از این انشعابات غیرمجاز در استان با دستور قضایی و دستگاه‌های متولی قطع گردید.

رییس دادگستری بوشهر افزود: پس از قطع انشعابات غیر مجاز تاکید شد که سریعا همه انشعابات باقیمانده توسط دستگاه‌های متولی ساماندهی و با دستور قضایی قطع گردند.

وی به مصوبات شورای آب استان و تقدیر استاندار بوشهر از اقدامات قاطعانه دستگاه قضایی استان در جهت قطع انشعابات غیر مجاز آب شرب اشاره کرد و بیان داشت: دادستان‌های شهرستان‌ها به عنوان مدعی العموم و با استفاده از ظرفیت قضایی در راستای مقابله با جرائم مرتبط با آب این آمادگی را دارند که بیش از پیش به کمک و همکاری دستگاه‌های مسئول در جهت جلوگیری از تضییع حقوق مردم با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت پذیرد. باید تمام احکام دارای حکم قضایی، اجرا شوند و هیچکس اجازه سرپیچی از اجرای قانون را نخواهد داشت.

جمادی با اشاره به تاکیدات ریاست قوه قضاییه در سفر به استان بوشهر در راستای اقدامات پیشگیرانه به تغییر کاربری اراضی به صورت غیر قانونی اشاره کرد و گفت: به صورت جدی این مهم در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت و در این راستا دستورالعمل تسهیل در اجرای بهینه امور پیشگیری از تغییرات غیر قانونی اراضی زراعی و باغ‌ها تدوین گردید که به تمام دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط ابلاغ گردید.

رییس دادگستری بوشهر افزود: در تمامی حوزه‌های قضایی شعبات تخصصی در جهت اجرای سریع و موثر قانون در این خصوص تشکیل شده است.

وی ادامه داد: دادستان‌ها و قضات در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها تمام تلاش خود را بکار گرفته و با کاهش اطاله دادرسی، رسیدگی‌های خارج از نوبت این قبیل پرونده‌ها در راستای حفظ حقوق بیت المال گام برداشته اند.

جمادی افزود: کلیه دادستان‌ها با نظارت دقیق و پیگیری‌های لازم بر اجرای سریع احکام قطعی و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اقدام لازم انجام می‌دهند. در راستای اجرای هرچه سریعتر این احکام کلیه نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول به خصوص مدیریت امور اراضی استان همکاری لازم را بیش از پیش داشته باشند تا این امر محقق گردد.

رییس دادگستری بوشهر با اشاره به جلوگیری و پیشگیری از ساخت و ساز‌ها و تغییر کاربری غیر مجاز بیان داشت: دستگاه‌های متولی می‌بایست از هرگونه ارائه خدمات رفاهی نظیر آب، برق و گاز جلوگیری نمایند؛ یکی از اقداماتی که می‌توان افکار عمومی را در جهت پیشگیری از تغییرات کاربری غیرقانونی سوق داد آگاه سازی مردم از عواقب ناشی از این موضوع است که در این راستا رسانه ملی و اصحاب رسانه نقش بسزایی در آگاه سازی عمومی ایفا می‌کنند.

وی در ادامه به راه اندازی سامانه سجام در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: گزارشات مردمی از طریق سامانه سجام در راستای شناسایی و افراد متخلف و سودجو دریافت می‌گردد که در همین راستا با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

جمادی با اشاره به سفر ریاست قوه قضاییه و تاکیدات ایشان در جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال که یکی از برنامه‌های اساسی طرح تحول قضایی در دادگستری استان می‌باشد، گفت: این مهم بعد از سفر ریاست قوه قضاییه به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت که تمام تلاش خودمان رادر جهت تحقق آن بکار می‌بریم و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

وی به آمار شورای حفظ حقوق بیت المال در خصوص تغییر کاربری اراضی زراعی و قلع و قمع بنا و مستحدثات پرداخت و گفت: در سال ۹۸ با تلاش جهاد‌ی در شورای حفظ حقوق بیت المال ۱۴۲۴ هکتار از اراضی مهم از دست متخلفین خارج و به نفع دولت اعاده گردید.

جمادی افزود: با توجه به جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز و برخورد با متخلفین در سال ۹۸ تعداد ۱۸۴ مورد قلع و قمع بنا و مستحدثات با حکم قاطع قضایی صورت پذیرفت که در سه ماهه اول امسال ۲۲ مورد قلع و قمع انجام شد که در حال حاضر نیز ۱۰۲ کم قطعی آماده اجرا است.

این مقام قضایی به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اشاره نمود و گفت: در سال ۹۸ تعداد ۳۵۲ مورد قلع و قمع بنای غیرمجاز در این خصوص صورت پذیرفت که در سه ماهه اول سال نیز ۱۲ مورد صورت پذیرفت.

انتهای پیام/

نظر شما