شناسهٔ خبر: 41200556 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

قحطی و گرسنگی کودکان یمنی؛ میراث شوم جنگ افروزی عربستان

خبرگزاری میزان- کودکان گرسنه یمنی را باید به حق باید میراث ظالمانه جنگ شش ساله رژیم سعودی و متحدانش علیه فقیرترین کشور غرب آسیا دانست.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان – کودکان گرسنه یمنی را باید میراث شوم شش سال جنگ علیه فقیرترین کشور غرب آسیا دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با ورود یمن به هفتمین سال اعمال محدودیت‌ها در دسترسی یمنی‌ها به کمک‌های بشردوستانه در ۷ جولای (۱۷ تیر)، شمار زیادی از کودکان یمنی به دلیل سوءتغذیه حتی قادر به نفس کشیدن یا خوردن شیر مادر نیستند.

جنگ علیه یمن، فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان، سبب بروز بدترین بحران بشردوستانه جهان به زعم سازمان ملل شده است.

یمن اکنون در آستانه قحطی قرار دارد؛ این کشور فقیر در پی مداخله نظامی ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان، با تشدید بحران بشردوستانه مواجه شده است.
بنا به اعلام «یونیسف»، میلیون‌ها کودک یمنی به دلیل عدم دسترسی این کشور به کمک‌های بشردوستانه با خطر مرگ بر اثر گرسنگی مواجه هستند و تاکنون تنها حدود نیمی از نیاز‌ها تامین شده است.

جنگ طولانی علیه یمن سیستم بهداشتی این کشور را ویران کرده و سبب آوارگی ۳ میلیون ۳۰۰ هزار نفر در اردوگاه‌هایی شده که به دلیل عدم دسترسی به آب سالم با شیوع گسترده وبا مواجه است.

یمن اکنون با تهدید جدی جدیدی مواجه است؛ شیوع بیماری «کرونا».
 
براساس گزارش‌های رسمی تاکنون حدود ۳۴۰ نفر در این کشور بر اثر بیماری جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که مراکز بهداشتی و درمانی محدود در این کشور با مشکلاتی مانند کمبود دارو، کمبود سوخت و ... مواجه هستند.

یک پزشک یمنی می‌گوید «کودکان یمنی به دلیل وضعیت بد مالی خانواده هایشان امکان مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی را ندارند و در خانه می‌میرند؛ آنها به غذا احتیاج دارند؛ کودکان یمنی هر ساعت و هر دقیقه می‌میرند.»
 
ترکیب بدترین بحران بشردوستانه جهان با بزرگ‌ترین بحران بهداشتی جهان یعنی کرونا سبب شده مرگ میلیون‌ها کودک یمنی بیش از هر زمان دیگری، چشم انداز غالب آینده یمن باشد.

پنج سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، بیماری‌های واگیردار و اکنون کاهش کمک‌های خارجی در پی شیوع کرونا و بروز بحران اقتصادی برای کشور‌های مختلف، یمن را در وضعیت غیرقابل مقایسه‌ای با سایر کشور‌های جهان قرار داده و این کشور را در آستانه حذف از نقشه جهان قرار داده است.

از هر پنج کودک یمنی، چهار کودک معادل ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به شدت به کمک نیاز دارند؛ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک ناچار به ترک خانه‌های خود و فرار به اردوگاه‌هایی شده اند که اکنون به دلیل کاهش بودجه در معرض تعطیلی قرار دارند.

حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک یمنی به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارند و بر اثر بیماری‌های قابل پیشگیری مانند «دیفتری»، «وبا»، «سرخک» و «مالاریا» جان خود را از دست می‌دهند.

سوءتغذیه چشمگیرترین جنبه این بحران است؛ ۲ میلیون کودک زیر پنج سال در یمن سوء تغذیه دارند و سوءتغذیه ۳۲۵ هزار نفر از آنان حاد و شدید است؛ این کودکان در صورت زنده ماندن، با آسیب‌های جبران ناپذیری مواجه خواهند بود.

رشد نیمی از کودکان یمنی در پی سوء تغذیه فراگیر ناقص مانده است؛ این در حالی است که توانایی آژانس‌ها و سازمان‌های بین المللی برای تامین تغذیه آن‌ها از ۱۳ میلیون نفر به هشت میلیون نفر کاهش یافته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما