شناسهٔ خبر: 41200378 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امتیاز مقالات علمی دانشگاه تهران رشد خوبی کرده است

رئیس دانشگاه تهران گفت: اچ ایندکس یکی از روش‌های به دست آوردن سایتیشن مقالات است که دانشگاه تهران رشد بسیار خوبی در آن به ویژه درسال‌های اخیر داشته است.

صاحب‌خبر -

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره استقبال از مقالات ISI دانشجویان این دانشگاه در سطح بین المللی گفت: مقاله‌ای که بین اساتید و دانشجویان مبتی بر پایان نامه یا رساله نوشته می‌شود، می‌تواند در سطح بین المللی هم مطرح شود و مورد پذیرش قرار گیرد.

او افزود: میزان سایتیشن شاخصی است که در حال حاضر برای اثرگذاری مقالات مدنظر قرار می‌گیرد. اچ ایندکس یا امتیاز به مقالات علمی یکی از روش‌های به دست آوردن سایتیشن مقالات است که دانشگاه تهران رشد بسیار خوبی در آن به ویژه درسال‌های اخیر داشته است.

میزان دانلود به عنوان شاخص سایتیشن مقالات به شمار می‌رود

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: هر استادی سایتیشن مخصوص به خود را دارد، برای مثال ممکن است استادی ۲۰ سایتیشن و یک استاد دیگر ۵۰ سایتیشن داشته باشد، اما رشد دانشگاه تهران در سایتیشن قوی‌تر از رشد تعداد انتشار مقالات بوده است که این عوامل را به عنوان مهم‌ترین شاخص‌ها برای اثرگذاری و خوانده شدن مقالات در دانشگاه‌ها می‌دانیم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانلود به عنوان شاخص سایتیشن مقالات مد نظر است، تاکید کرد: بانک‌های اطلاعاتی آمار دانلود مقالات و دیده شدن آن‌ها را نشان می‌دهند، اما دانشگاه تهران آمار دقیق را در این خصوص ندارد و برای فهم این موضوع باید از داده‌ی دانلود‌ها کمک بگیریم.

نیلی احمد آبادی ادامه داد: همچنین باید بگویم که از نظر شاخص اچ ایندکس یا سایتیشن وضعیت مقالات ما بسیار رضایت‌بخش و بهتر شده است.

رئیس دانشگاه تهران درباره دغدغه‌های اقتصادی این دانشگاه برای تامین نیاز‌های مادی گفت: مشکلات مالی و اقتصادی جنبه عمومی داشته و تاثیر بسیار زیادی بر دانشگاه تهران گذاشته است، برای مثال بودجه دانشگاه را به هیئت امنا تحویل خواهیم داد، اما طبق برآورد‌هایی که انجام داده ایم دچار مشکلاتی از قبیل کسری بودجه هستیم. اگر تمام بودجه دانشگاه صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود، دیگر نمی‌توانیم به نگهداری، تعمیر یا توسعه زیر ساخت‌ها بپردازیم که این موضوع می‌تواند به شدت آینده دانشگاه را با خطر مواجه کند.

او ادامه داد: درست است که درآمد اختصاصی دانشگاه تهران نسبت به بودجه عمومی سایر دانشگاه‌های کشور بالاتر است، اما هزینه‌های دانشگاه تهران نسبت به سایر دانشگاه‌ها بیشتر و درآمد‌ها به شدت پایین‌ است.

رئیس دانشگاه تهران در پایان یادآوری کرد: دانشگاه تهران به علت بودجه و درآمد محدود نمی‌تواند به خریداری بانک‌های اطلاعاتی بپردازد، درحالی که این موضوع یکی از مهمترین نیاز‌های دانشگاه است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما