شناسهٔ خبر: 41198777 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبکه آبرسانی موجود پاسخگوی نیاز بعضی از نقاط شهر کرمان نیست

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان گفت: عموماً آپارتمان هایی هستند که در آن ها پیش بینی لازم و مخزن استاندارد صورت نگرفته لذا این ها از مجموعه های اصلی و نقاط چالشی شهر هستند که باید برنامه ریزی و کار شود تا مشکل حل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمد طاهری  شامگاه سه شنبه (17 تیر) در جلسه بررسی مسائل آب شهر کرمان گفت: ظرفیت تولید آب شهر کرمان تقریباً حدود 2 هزار لیتر بر ثانیه است آن هم به شرطی که همه چاه ها در مدار بهره برداری باشند و هیچ گونه اختلال و یا اتفاقی در سامانه آبرسانی اعم از قطع برق و شکستگی خطوط حاصل نشود؛ هر لحظه و ثانیه ای که برق احیاناً دچار مشکل می شود، آب نیز قطع می شود.

 

 

 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: تا اوایل تیر ماه ما با کمترین مشکلات شهر را اداره کردیم؛ درحالی که نیاز آبی شهر کرمان براساس جمعیت و حاشیه نشین ها تقریباً 3 هزار لیتر بر ثانیه است و هر چه به تابستان و فصل گرما نزدیک تر می شویم، با مشکلات بهره برداری از منابع آبی مواجه می شویم و هرچه درجه هوا افزایش پیدا می کند، باعث می شود که کولرهای آبی در منازل روشن باشند و هر کولر آبی تقریبا ساعتی 20 لیتر آب مصرف کنند.

 

 

وی اظهار داشت: 230 هزار واحد مسکونی در شهر کرمان ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد از کولر آبی استفاده می کنند که در اکثر خانه ها کولر 24 ساعته روشن است که این 24 ساعت روشن بودن به معنای این است که توان ما را می گیرد و مشکلات عدیده در بحث تامین آب به وجود می آورد.

 

 

 

طاهری در ادامه خاطر نشان کرد: به محض اینکه 6 تا 7 ساعت خاموشی کولر را داشتیم، وضعیت خوب بود و حتی توانستیم ذخیره سازی آب کنیم اما در این چند روز با افزایش دما باعث شد که کولرها 24 ساعته روشن شوند که خود باعث افزایش مصرف آب می شود.

 

 

 

وی ادامه داد: علاوه بر این امسال با وجود بیماری کرونا، مردم به نوعی رعایت بهداشت و شستن دست ها را دارند و هر لحظه ای که شیر باز و دست ها شسته می شود 2 تا 3 لیتر آب مصرف می شود.

 

 

 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان با بیان اینکه حاشیه نشین ها به سرعت افزایش پیدا می کنند و عمده نارضایتی این روزهای ما از وضعیت افت فشار در بخش حاشیه نشین ها بوده است زیرا حاشین نشین ها به شدت مشکلات فراوانی را برای ما به وجود آورده اند، افزود: در مجموع هم افزایش دما، هم مصرف زیاد از کولرها و هم دو حادثه ای که در روزهای 10 و 11 تیر در سیستم شبکه آبی شهر داشتیم، باعث شد که تولید ما کاهش پیدا کند و زمانی که تولید کاهش پیدا می کند، شبکه آبی شهر کرمان دچار خلاً می شود و تا دوباره بتوانیم خلاً را برطرف کنیم و به حالت نرمال برسیم، مدت زمانی طولانی طول می کشد اما خوشبختانه تا امروز اصلاً قطعی آب را در هیچ جای شهر کرمان نداشتیم.

 

 

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: منطقه سیدی و از گنبد جبلیه تا آرامستان جدید و تا چهارراه سیدی، منطقه ای است که بدون هیچ معیار و شاخص و استانداری ساخت و ساز انجام شده و اکنون نیز جمعیت بسیار سنگینی در منطقه مستقر هستند که علاوه بر کمبود آب، همین میزان آبی که موجود است امکان انتقال آن وجود ندارد و همچنین در شهرک مطهری نیز جمعیت بسیار کثیری در ساختمان های مسکن مهر و دیگر ساخت و سازها مستقر هستند که عموماً آپارتمان هایی هستند که در آن ها پیش بینی لازم و مخزن استاندارد صورت نگرفته لذا این ها از مجموعه های اصلی و نقاط چالشی شهر هستند که باید برنامه ریزی و کار شود تا مشکل حل شود.

 

 

طاهری بیان کرد: در حال حاضر تا حدودی در بحث آب شرب شهر کرمان مدیریت شده و شرایط بهتر است اما همچنان در محله شیشه گر و یکی دیگر از محلات، لوله های آب رها هستند و همچنین با وجود زمین ماندن حقوق نیروها، حدود 8 تانکر آب کرایه کرده تا به مناطق حاشیه نشین شهر به صورت رایگان سرویس دهیم.

 

وی در ادامه گفت: ظرفیت تولید را با تمام توان انجام می دهیم و تقریباً 70 تا 80 درصد آب شرب شهر کرمان از منطقه قریه العرب می آید و همچنین حفر 5 حلقه چاه جدید نیز در دستور کار است تا وارد مدار شوند.

 

 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان در ادامه بیان کرد: همه چاه هایی شهر کرمان، استان و کشور که عمق آن ها بالای 100 تا 150 متر بوده، به طور متوسط سالی 10 تا 15 درصد کاهش دبی دارند زیرا بارندگی ها هیچ اثری ندارند و چاه های دشت حسین آباد که در دهه 70 عمق 150 متر داشتند، اکنون 20 لیتر بر ثانیه آب از آن ها خارج می شود و 70 درصد چاه های منطقه حسین آباد جوپار مقرون به صرفه برای روشن کردن نیست.

 

 

وی در ادامه اظهار داشت: حدود 15 درصد برداشت و انشعاب غیرمجاز در حاشیه شهر است که اگر مدیریت می شدند تا به اندازه نیاز مصرف کنند، به این چالش نمی رسیدیم.

 

 

 

طاهری در ادامه بیان کرد: برای ما پائین شهر و بالا شهر وجود ندارد و شبکه انتقال اینطور نیست که ما در آن دست ببریم زیرا از دو منطقه آب پمپاژ می شود و نمی تواند تشخیص دهد که این خانه فقر یا ثروتمند است.

 

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده زمانی جیره بندی آب اتفاق می افتد، مصرف آب را یک و نیم تا دو برابر افزایش می دهد و مردم در زمان جیره بندی هرچه ظرف دارند آب می کنند لذا بهترین کار این است که تغییر فشار آب را در ایستگاه های سطح شهر انجام دهیم.

 

 

 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به تنش های آبی استان کرمان خاطرنشان کرد: 12 شهرستان استان تنش آبی دارند که 65 درصد جمعیت شهری استان را در بر می گیرند که در وضعیت قرمز و 12 درصد در وضعیت زرد و 23 درصد در وضعیت سبز هستند.

 

 

طاهری ادامه داد: باید برای استان و به ویژه برای شمال استان شهر کرمان، زرند، رفسنجان و ...حداقل انتظار داریم برنامه اضطراری و یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم و ما در شرکت آب و فاضلاب دستمان کوتاه است.

 

 

وی در ادامه بیان کرد: از میدان آزادی تا هتل پارس و منطقه امام جمعه همه خانه ها ویلایی بالای شهر بودند اما امروز 90 درصد آن ها به پروژه های 10 طبقه تبدیل شدند که این شبکه و سامانه آبرسانی پاسخگوی این ساخت و ساز ها نیست.

پایان پیام/667

نظر شما