شناسهٔ خبر: 41198100 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نصرالله الگوی اقتصادی ایران در برابر تحریم‌های ۴۰ ساله را ستود

تهران-ایرنا- سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان سه‌شنبه شب اعلام کرد: الگوی اقتصادی ایران موجب شده است که تهران به مدت ۴۰ سال زیر تحریم‌های گسترده مقاومت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری "العهد" لبنان، نصرالله با بیان این که روی آوردن به شرق به معنای قطع ارتباط با جهان از جمله غرب و ایالات متحده نیست، افزود که تنها مورد استثنا در این مسأله رژیم غاصب صهیونیستی است.

نصرالله تصریح کرد: هر کس به بحران اقتصادی لبنان رسیدگی می‌کند باید به فکر سراسر کشور و نه فقط به فکر یک منطقه یا یک روستا باشد، چون پیامدهای این بحران گریبانگیر همه خواهد شد.
وی تنها راه رهایی از اوضاع فعلی و شرایط اقتصادی و معیشتی را که لبنانی‌ها در آن زندگی می‌کنند، فداکاری، اخلاص و تلاش همه افراد دانست.
نصرالله ادامه داد:بانک مرکزی لبنان مجبور است میلیاردها دلار را صرف نیازهای نفتی کشور برای خرید مشتقات نفتی کند، اگر فروش فرآورده‌های نفتی با لیره صورت گیرد، این مسأله چقدر موجب صرفه جویی دلار برای بانک مرکزی می‌شود.
دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد:[اعلام آمادگی برخی کشورها برای کمک به لبنان] این امید را به شهروندان لبنانی القا می‌کند و پیام محکمی به آمریکایی‌ و تمام کشورهایی است که بدنبال تنگ کردن این حلقه محاصره هستند، مبنی بر این که دولت بیروت گزینه‌ها، مسیرها و دروازه‌های دیگری برای ایجاد ارتباط در اختیار دارد، به همین خاطر این کشورها هرگز نخواهند توانست ما را گرسنه کنند یا درصدد سرنگونی لبنان برآیند.
وی گفت: باید تهدید را به فرصت تبدیل کرد، به این صورت که لبنان که در سالیان متمادی یک کشور مصرف کننده بوده، باید به یک کشور تولیدی تبدیل شود.
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت :‌ کسانی که نگران تبدیل شدن لبنان به نمونه ایرانی هستند، نگران نباشند، چرا که این اتفاق هرگز نخواهد افتاد، زیرا لبنان اصلاً ویژگی‌های تبدیل شدن به نمونه ایرانی را ندارد، زیرا الگوی اقتصاد ایران موجب شد که این کشور ۴۰ سال زیر فشار تحریم‌ها مقاومت کند.
وی افزود: برخی می‌گویند آمریکا مانند اکسیژن است و بدون آن نمی توانیم نفس بکشیم، اما اگر خود آنها اکسیژن را از ما قطع کردند چه کار باید بکنیم آیا دیگر نباید نفس بکشیم یا باید به دنبال منبع اکسیژن دیگری بگردیم؟
دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ما نمی خواهیم اکسیژن را از کسی جدا کنیم و تمام ملاحظات خود را کنار می‌گذاریم تا لبنان از این مرحله دشوار عبور کند.
نصرالله ادامه داد:‌ متأسفانه برخی افراد این گونه اعلام کردند که حزب‌الله درصدد این است که لبنان را وارد یک محور [خاص] کند.
وی افزود: شنیده‌ام برخی از شخصیت‌ها می گویند حزب‌الله بدنبال آن است که لبنان را به نمونه ایرانی تبدیل کند، ما این را نگفتیم، بلکه ما از آنان درخواست کمک می‌کنیم.
دبیرکل حزب الله ادامه داد:من اطمینان دارم که هیچ کس بدنبال آن نیست که الگوی ایرانی را در لبنان پیاده کند و چهره کشور را تغییر دهد.
نصرالله با اشاره به این که "هر کشوری در جهان که مایل به کمک به لبنان است، باید راه‌های ارتباط با آن را گشود و در جستجوی فرصت‌ها در آن کشور بود، تصریح کرد: گرسنگی و فروپاشی در لبنان که امروز تهدید برای ماست، می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد و از انباشت سیاست‌های اشتباه خارج شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تأثیرگذاری طرح لبنان برای توسعه روابط با چین پرداخت و گفت:خشم آمریکا از طرح لبنان برای گشایش روابط با چین بیانگر تأثیرگذاری و مفید بودن این طرح است.
دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد:آمریکایی‌ها با تهدید به دنبال آن هستند که لبنانی‌ها را بترسانند و مانع از گشایش روابط بیروت با پکن شوند.
نصرالله در بخش دیگری از سخنانش به موضوع توسعه روابط لبنان با عراق و سفر هیأت عراقی به بیروت و دیدار با "حسان دیاب" نخست وزیر این کشور پرداخت و این رویداد را خوب ارزیابی کرد و افزود: میان دو کشور زمینه‌های فعالیت مذهبی و پزشکی وجود دارد، هرچند برخی  در خصوص توسعه روابط عراق با لبنان ابراز تردید کردند و افزودند که بغداد به خاطر فشارهای واشنگتن شاید حاضر به این کار نباشد.
وی ادامه داد: راه مناسب آن است که به مانند بغداد، هیأتی از لبنان عازم عراق شود و نباید تسلیم سخنانی شد که آمریکا بدنبال فشار آوردن به دولت بغداد برای توسعه ندادن روابط با بیروت است. 
نصرالله با اشاره به سیاست‌های اقتصادی لبنان در سال های گذشته افزود: در نتیجه این سیاست‌ها، بخش‌های کشاورزی و صنعتی به دلایل مختلف آسیب دیده است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به این که "بدیهی‌ترین موضوع برای این که ملتی، زندگی شرافتمندانه‌ای داشته باشد، آن است که تولید کننده محصولات کشاورزی و صنعتی باشد، افزود: از مردم لبنان می‌خواهم به کشاورزی روی آورند چرا که تمام عوامل طبیعی و با حمایت دولت برای پیشرفت این حوزه فراهم است.
وی تبدیل لبنان به یک کشور تولیدی را مسؤولیت تمام اعضای کابینه دولت و ملت لبنان دانست و افزود:ما در حزب‌الله لبنان از تمام لبنانی‌ها می‌خواهیم برای احیای بخش صنعت و کشاورزی به عنوان شروط کلیدی برای ادامه یک زندگی عزتمندانه وارد میدان شوند.
دبیرکل حزب الله تصریح کرد: حزب‌الله تصمیم گرفته است برای مقابله با فروپاشی اقتصادی و گرسنگی وارد میدان پیشرفت کشاورزی و صنعتی شود.

نصرالله افزود: هرجا پا گذاشتیم، دستآوردی آفریدیم و یک پیروزی را رقم زدیم، در میدان آزادسازی خاک لبنان از اشغال صهیونیست‌ها، در مقابله با تکفیری‌ها، در رویارویی با توطئه‌ها پیروزی شدیم وامروز وارد میدان کشاورزی و صنعت خواهیم شد و این میدان جدیدی است که باید در آن حضور یابیم.
وی با بیان اینکه هر زمین مناسب برای کشت در هر نقطه چه در روستاها و در شهرها یافتیم، در آن کشاورزی خواهیم کرد، افزود: همه ما باید بار دیگر برگردیم و برای نجات لبنان کشاورز شویم، چرا که زمانی می‌توانیم یک ملت مستقل و با حاکمیت شویم که از محصولات کشاورزی خود تغذیه کنیم و پوشاک ما نیز از محصولاتی باشد که خود می‌سازیم.
وی گفت که امروز هفتم ژوئیه (۱۷ تیرماه) باید تاریخ اعلام جهاد، مقاومت و نهضت کشاورزی و صنعتی قرار گیرد.

هتاکی‌های سفیر آمریکا در بیروت
دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش به  دخالت‌های مکرّر«دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت اشاره کرد و گفت: درماه‌های اخیر شاهد بودیم وی به جای آنکه به قوانین بین‌المللی پایبند باشد اما به مانند، یک حاکم نظامی یا یک کمیسر عالی رفتار می‌کند.
نصرالله با طرح این سؤال که چه ارتباطی میان سفیر آمریکا برای تعیین مسؤولان بخش مالی لبنان وجود دارد، گفت: [وی چه حقی دارد] که بگوید این فرد باید برود و این فرد نباید منصوب شود یا بگوید فلان شخص را به عنوان معاون رییس بانک مرکزی یا رییس کمیسیون نظارت بر بانک‌ها انتخاب کنید؟

وی خطرناکترین اقدام سفیر آمریکا در لبنان را تحریک لبنانی‌ها و سوق دادن این کشور به سوی جنگ داخلی دانست و افزود: اقدام "محمد مازح" قاضی شریف لبنانی که مصاحبه کردن سفیر واشنگتن در بیروت را ممنوع کرد، بیانگر وجود قضات وطن‌پرست و شجاع در لبنان است.

دبیرکل حزب‌الله  در ادامه سخنان خود، به دخالت‌های سفیر آمریکا در بیروت در امور داخلی لبنان اشاره کرد و گفت این دولت لبنان ونه سفیر آمریکا یا وزارت امورخارجه ایالات متحده است که سرنوشت مردم لبنان را رقم می‌زند.
نصرالله با انتقاد از سکوت دولت لبنان در خصوص اهانت‌های سفیر آمریکا علیه حزب ‌الله گفت: آن زمان که ما را در رسانه‌ها مورد هجمه قرار داده و بدترین صفت‌ها را به ما می‌داد، دولت سکوت کرده بود.

وی افزود: حزب‌الله یک گروه لبنانی و دارای محبوبیت زیادی در لبنان بوده که در حیات سیاسی کشور نیز مشارکت دارد و هر روز هدف بدترین توهین‌ها از سوی سفیر آمریکا قرار می‌گیرد، درحالی که دولت هیچ حرفی نمی‌زند.
نصرالله همچنین از وزارت امورخارجه لبنان خواست سفیر آمریکا را احضار و وی را ملزم کند به قوانین بین‌المللی متعهد باشد، برای همین منظور، نمایندگان فراکسیون "الوفاء" در مجلس یک عریضه و دادخواست به وزارت امورخارجه ارسال خواهند کرد مبنی بر این که سفیر واشنگتن در بیروت به قوانین بین‌المللی متعهد باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش سفیر آمریکا در بیروت را مورد خطاب قرار داد و گفت: از شما می‌خواهیم درباره حاکمیت کشورها و حقوق بشر حرفی نزنید، چرا که شما نماینده کشوری هستید که دست به کشتار میلیون‌ها نفر زده است.
نصرالله به جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: تمام کشته‌های آن جنگ به حساب کشور جنایت‌کار شما [آمریکا] نوشته شده که حامی اسرائیل هستید.
نصرالله ادامه داد: این شما بودید که تروریست‌های تکفیری را ایجاد کردید، شما بودید که تروریسم [دولتی] اسرائیل را علیه فلسطینی‌ها توانمند کردید و شما نماینده کشوری هستید که جنگ‌ها به راه انداخته، ثروت ‌کشورها را به یغما برده و با تمام تبعیض نژادی که در ایالات متحده وجود دارد، شما اصلا حق سخن گفتن ندارید.
دبیرکل حزب‌الله همچنین گفت: دولت آمریکا، ظالم‌ترین کشور دنیاست و تمام تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان با حمایت واشنگتن صورت می‌گیرد، همچنان که ایالات متحده در پشت تمام گروه‌های تروریستی-‌ تکفیری و صهیونیستی حضور دارد و ملت لبنان هرگز اتهامات [مقام‌های آمریکایی] در خصوص را نخواهند پذیرفت که مقاومت عامل بوجود آمدن شرایط بد اقتصادی لبنان است.
نصرالله تصریح کرد: حزب‌الله لبنان و مقاومت در لبنان هرگز تسلیم نخواهند شد و سیاستی که آمریکا آن را دنبال می‌کند، نه تنها مقاومت را به زیر نخواهد کشید، بلکه موجب تقویت همبستگی آنان خواهد شد.
وی افزود: آمریکایی‌ها باید بدانند، سیاست آنها شکست خورده است و مقاومت در لبنان را تضعیف نخواهد کرد.
دبیرکل حزب الله خطاب به دولت آمریکا گفت: سیاست شما برای در تنگنا قرار گرفتن لبنان نه تنها موجب تقویت حزب‌الله خواهد شد، [بلکه] متحدان و نفوذ شما را تضعیف می‌کند ... سیاست شما همچنین موجب خواهد شد لبنان در این محور [محور مقاومت] قرار گیرد.
نصرالله در پایان به نامه ارسال شده از سوی "اسماعیل هنیه" رییس دفتر سیاسی جنبش حماس اشاره و تأکید کرد: مشغولیت ما به اوضاع اقتصادی لبنان نباید موجب غفلت از حمایت از مردم فلسطین در مقابله با طرح الحاق کرانه باختری شود.

نظر شما