شناسهٔ خبر: 41197962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی:

توسعه محور شرق و سواحل مکران ۲ برنامه کلیدی دولت است

زاهدان- وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اجرای ۲ برنامه مهم و کلیدی «توسعه محور شرق و سواحل مکران» دولت سرمایه گذاری قابل توجه ای در سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسلامی در مراسم آغاز عملیات ریل گذاری خط آهن «زاهدان-چابهار» اظهار داشت: دولت هم در حوزه زیرساختی و هم روبنایی در سیستان و بلوچستان طرح‌های مهمی نظیر راه آهن «چابهار- زاهدان» و توسعه بندر شهید بهشتی را در دست اجرا دارد که بزودی اثرات اقتصادی و توسعه‌ای آنها در این استان قابل لمس خواهد بود.

وی ادامه داد: توسعه زیرساختی هم در بخش بندر، ریل، حمل و نقل و فرودگاه نوید دهنده توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حجم بار پیش بینی شده در افق راه آهن چابهار- زاهدان هفت میلیون تن است که پیش بینی می‌شود بلافاصله در حدود سه سال پس از بهره برداری این طرح مهم ملی اهداف مورد نظر محقق شود.

اسلامی افزود: حجم تخلیه و بارگیری بار در بندر چابهار در سال ۹۷، ۹۲۰ هزار تن بود که سال ۹۸ به افزون بر سه میلیون تن رسید.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود حجم تخلیه و بارگیری در این بندر امسال به بیش از چهار میلیون تن برسد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با توجه به حجم بالای کالاهای وارده به بندر چابهار هم اینک روزانه یکهزار کامیون در این بندر تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین حجم تردد جاده‌ای در محور چابهار-ایرانشهر از ۴۰۰ هزار تردد سال ۹۷، به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تردد در سال گذشته افزایش یافته است.

اسلامی با بیان اینکه توسعه سرانه راه‌ها با توجه به ظرفیت آنها افزایش می‌یابد، اظهار داشت: با توجه به افزایش حجم بالای تردد جاده‌ای در مسیر چابهار در آینده نزدیک توسعه مسیرهای سیستان و بلوچستان نیز در اولویت دولت قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی ساخت بیمارستان و فرودگاه سراوان و منطقه ویژه اقتصادی در سیستان را از طرح‌های افتتاح شده و در دست اجرا و اقدام در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
وی ادامه داد: به منظور بهره برداری هر چه سریع‌تر از راه آهن چابهار- زاهدان با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری مقرر شد یکی از شرکت‌های زیر نظر این وزارتخانه به کمک قرارگاه بیاید.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با یک راندمان بالا و متفاوت کار ریل‌گذاری انجام شود تا به قول و تعهدی که به مقام معظم رهبری و شخص رئیس جمهوری داده شده متعهد باشیم.

اسلامی با اشاره به تاکید و پیگیری‌های مکرر رئیس‌جمهوری بابت این پروژه تصریح کرد: باید با تجهیز و افزایش امکانات در تمام نقاطی که به لحاظ زمان‌بندی عقب افتاده کار گسترش یافته و ظرفیت به‌صورت موازی توسعه یابد تا بتوانیم قبل از خرداد از این مسیر بهره‌برداری شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم همچون برخی پروژه‌ها که در تکمیل آنها یک رکورد جدید ثبت شد، شاهد ثبت یک رکورد جدید در بهره‌برداری از راه‌آهن «چابهار–زاهدان» باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این مسیر چند آزادراه افتتاح شده کاری که در مدت یک سال و نیم انجام گرفت معادل کاری است که پیش از آن در عرض هفت تا هشت سال انجام می‌شد که امیدواریم این پیوستگی را در این پروژه نیز شاهد باشیم.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت خط راه آهن چابهار - زاهدان از صندوق توسعه ملی اعتباراتی را به این بخش اختصاص دادند.

اسلامی حجم بار ترانزیتی پیش‌بینی‌شده برای این مسیر ریلی را هفت میلیون تن عنوان کرد و افزود: این میزان بار ظرف دو تا سه سال پس از افتتاح این خط ریلی محقق خواهد شد و تحقق این امر به خاطر فعال شدن کریدور شمال به جنوب از بندر چابهار است.

نظر شما